متن مصاحبه

بسم الله الرحمن الرحیم


 


متن مصاحبه بااستادزارع شیرازی


مخترع فنون غیرتقلیدی در مداحی کشور


باتربیت۶۰۰۰شاگردمداح


مجری:سلام عرض میکنم خدمت جناب استاد زارع شیرازی وتشکر که تو این گفتگو شرکت کردید


استاد:خواهش میکنم


مجری:اینکه به عنوان مخترع فنون غیر تقلیدی برای اولین بار درآموزش مداحی کشورمیخواستیم ببینیم که چجور به این شیوه رسیدید چجوربه این فنون رسیدیدتو این مدت؟!


استاد:بله، بسم الله الرحمن الرحیم


الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین و ولایته  مولاناسیدنا علی ابن ابی طالب واولاهم معصومین؛   عرض سلام و ادب دارم خدمت شما ،فضای کلاس ها از سال 84که آغاز شد اگر ما فضای صددرصد کارگاه محض نداشتیم هیچ وقت به شیوه نمیرسیدیم ، یعنی اگر فضای کلاس های ما مثل کلاس های دیگه مثلامقدماتی داشت بعدش تکمیلی داشت بعد سخنرانی میکردیم بعد میگفتیم برید  کپی کنید که از روز اول من به هیچ کس درس کپی ندادم از روز اول تک تک اشخاصی که میومدن امتحانات فراوان میکرفتیم به جای اینکه بشینیم سخنرانی کنیم از اداب مداحی بگیم اخلاق بگیم گفتیم خب اخلاق خیلی جاهای دیگه میتونن برن اموزش ببینن فضای اجراییات به عنوان اصلی ترین معضل از صفر تا صد شاید سالی از هفت صد نفر تا هزار نفر امتحانات فراوان گرفتن. رسیدیم به اینکه هر ادمی با هر صدایی با هر حنجره ای باهر استعدادی


چه عیب هایی داره باید چیکار کنیم راهکار چیه.


 


مجری:خب این که این روش فراگیر شده  و به سیصدتا شهرو روستای کشور رسیده این روش  چه شیوه ای بوده؟


چطور انجام شده؟


 


استاد:ببینیدتاسال_94 که خوب در یک ارگان هایی برگزار شد تا91 استان هایی بعد  اومدیم درقم یک ارگان هایی بعد یکی دوجای تهران ودر تمام اینها عمومی بود و کار گاه کامل به عنوان تنها کلاسی که  صد درصد


کارگاه بود.


 


_بله


 


_یعنی اگر  یک کسی میرفت یک کلاسی دوسال شرکت میکرد


یک بار امتحان مثلا میداد دوتا امتحان میداد سه تاامتحان میداد ما در یک دوره ی عمومی دوماهه مبتدی میگرفتیم از اون طرف ...روضه خون میرفت بدون تقلید


؛توهمین دوماه بیست بار امتحان میگرفتیم به همین خاطر از سراسر کشور به کلاس میومدن


 بعد که عمومی ها رفت به ارگان ها ما اومدیم اعلان کردیم که دیگه میخوایم خصوصی کار کنیم چرا


چون خیلی از اشخاص نمیتونستن به شهر ها بیان یا مثلا با اتوبوس


 با ماشین شخصی میرفتن که جلساتی رو شرکت کنن وقتی که یک شهرتی یک سوابقی در ارگان ها شد من اومدم فضای اینترنتی مجازی درست کردم که همه بتونن بدون ایاب و ذهاب ارتباط خصوصی داشته باشن


وامتحانات فراوان تر بدن


 مثلا  ما توی عمومی هم التماسمون میکردن که چرا خصوصی نمیزارین ؟


چرا بیستا امتحانو نمیکنید پنجاه امتحان


 چرا پنجاه تارو نمیکنید صد تا ؟با اینکه همون بیستارو طرف میومد میگفت من پنج سال رفتم فلان  مجمع


بیستا روامتحان ندادم واینجادردوماه ۲تاامتحان بود


بعد اومدیم فضای سی صد امتحان تا هفت صد امتحان تک نفره اینترنتی درست کردیم


از طریق صوت


  بدون اینکه هنرجو بیاد و بره؛به همین خاطر از سراسر کشور امدند


 الان از قاره ی ازوپا هست ،


_از نجف هست،از افغانستان هست، افغانی های مقیم المان هست،افغانی های مقیم سوئد هست،


_ایرانیایی هستن که تو دفاتر مختلف هستن یا کارشون مداحیه به راحتی دارن ارتباط میگیرن ، میخونن و عیبگیری میشه بدون اینکه طرف بخواد بیاد اینجا بشینه روبه روی من،


مجری:خیلی یعنی از تکنولوژی استفاده کردید تو این مسیر


 


استاد:به لطف پروردگار؛ قدم به قدم این راه با توسل به اهل بیت وخداراشاکرم که تنها مجموعه ای هست که ذره ای از بودجه ی دولتی یا بودجه ارگان ها اصلا استفاده نشده یعنی یه بودجه ی شخصی  و فنون سازی بوده.


 خروجی هایی که الان داده میشد اشخاص تربیت میشدن هی همه به هم میگفتن


 هی فراگیر شد که 


مثلا ما در خود قم  در پنجاه دوره برگزار کردیم 2500 نفر خروجی از کسانی که حتی صدای خوب نداشتن


 مثلا ما اخوندایی داشتیم که صدای خشکو زبر دارن ،یه ادم نوحه خون داریم که دهه به دهه مثلا میخونه ،


_یه ادم داریم مثلا وقتی که اجرا میکرد میگفت اقا من کلاسای دیگه رفتم  میگن اصلا روضه خون نمیشی


چرا ؟تز اقایون فقط این بود که برن کپی کنن اینا ،


_سی دی فلان اقا سی دی فلان اقا، کپی بردارن همینو اجرا بکنن


ما به شیوه ای که توسال 91


من درست کرده بودم در زنجان سال90سازمان تبلیغات خدمت مداحان زنجان ،پنجاه نفر به دعوت خود رئیس کانونشون بود وخب بخاطراون شهرتی که من تجمعات داشتم منزل اقای استاد عینی فر ؛منزل اقای استادکلامی ؛هیئات مطرح زنجان ،ومارفتیم اونجا تدریس کردیم که خود اون اقایو…


معضل اساسی یعنی اینکه منِ مدرس بیام بگم  وقت ندارم ،خوب اقا من وقت ندارم چرا کلاس میزارم


 ،فایده ی کلاس گذاشتن چیه


 من بیام اینجا صحبت کنم


خوب بنده هم قبل از اینکه از حوزه انصراف کامل واختیاری بدم


 سخنران مطرح بودم دیگه سوابق و همه چیز هست ؛


_دو سه سال تجمع قم بودم ،دوسال ورامین بودم تمام تجمعات زنجان بودم خونه ی اقای استاد فلان بودم .


خوب بنده میتونستم سخنرانی کنم


بگم من وقت ندارم


  بشینم اخلاق بگم


 بگم همه بشینن اینجا صد نفر سخنرانی گوش کنن


ولی اومدم چیکار کردم


 پنجاه نفر پنجاه نفر کردم


 تک به تک رو هر جلسه امتحان میگرفتم .


کلاس مداحی هفته ای یه جلسه بود توکشور


 من اومدم درکلاسهای عمومی ام‌


هفته ای سه جلسه گذاشتم


 همه در کلاسای دیگه


 سه ماه یک بارم به زور امتحان میدادن هفته ای سه بار شاگرد من امتحان میداد تو ماه 12 بار


_متوجهید که یعنی میشد یک ماه ونیم تا دوماه


کلاس تمام میشد بلند میشدن میخوندن درعین ناباوری حضار


میگفتیم اقا این گروه برن


 گروه جدیدبیان درعمومی تاسال۹۴


 ،سیصد تا هفت صد امتحان الان درمجازی خصوصی  قصه اش اینه


 کلاس عمومی که بیست امتحان بود مارسیدیم به این مطلب که اگر این بیست امتحان رو بذاریم م ده برابر


چه غول های مداحی تربیت میشن.


امروز شخص میاد میگه اقا


منی که اصلا باورم نمیشد که


 روزی یک بیت شعر بلد نبودم بخونم یا باید فقط کپی میکردم ازاین مداح و اون مداح


و حتی سبک اون مداح  میرفتم کپی میکردم


 امروز انقدر ازش امتحان غیر تقلیدی میگیریم که گرچه این تدریس یک استعداد خدادادیه


 لطف پروردگار به حقیر


 که یک جوری داریم تدریس میکنیم که تک تک شاگرد ها هم فرق میکنه سبک خوندنشون و


 ،لحن خوندن هیچکس به کسی شبیه نیست.


یعنی من نمیگم اقا برو صدای منو بردارکپی خوندن منو بیار


 یا صدای اون فلان مداح رو کپی کن


بلکه خودش وصدای خودش رو عیب گیری میکنم


_خوب ،رسیدیم به اینجا که امتحانات برسه به سطح کلان چقدر قوی میشه ،حالا اون سیصدو شصت تا امتحان روضه ی مقبول ماست .


_که اومدیم سه نوع روضه طراحی کردیم با فنون مختلف همینجا اعلام میکنم که روضه ی کف کارکلاس ما روضه ی مقبول هست


که


 هنرجویی که حتی صفر صفر صفر باشه وشهادت تمام اسامی که در سوابق وبسایتم هست از مدیرانی که حتی اومدن کلاس


ومداحانی که ازسراسرکشور پیام تشکر نوشتن


سیصد وهفت صدتا پیام هست که بعد از دوماه سه ماه گفتن


 ما چه شعر خوانی قوی ای تو لحن پیدا کردیم بدون کپی و تقلید.


وروضه ی مقبولمون کاملا یک هنر جوی صفررو میکنه مسلطه مسلط


وعین روضه خون میخونه ،


روضه ی مجلسیه ما تیر ما به طرف اینه که طرف بشه درحد روضه خوانه بک شهرستان


 وروضه ی حرفه ای مون


قوی ترین فنون احساسی روان شناسی ونوع روضه کشوریه


ببینید دوتا گره بوده در کشور


یک


اینکه مبتدی میومد میگفت اقامن روضه بخونم چیکار کنم میگفتند برو تقلید کن . مداح بعد از بیست سال خوندن می اومدمیگفت


 اقا من میرم به همه میگم


 میخوام یه روضه ی قوی تر بخونم چیکار کنم


 به اونم گفته بودن  برو از مداحان تلویزیونی تقلید کن ،


والان  روضه ی مقبول رو ساختیم


که هنرجوبعدازیک دوره کامل


میشه عین مداحی که سه چهار تا خیابون  یک شهر و داره میگردونه  مسجد هاشو


 


روضه ی حرفه ای ما قوی ترین مدل روضه است با قوی ترین فنون احساسی که تو کشور نبوده


 درحرفه ای  ادمی داره تربیت میشه که میشه جزو تک های منطقه ی خودش


 با هفتصدو بیست امتحان در دوسال


مجری:یعنی یه سطح عالیه مداحی  میرسن با این شیوه ؟


استاد:بله


 


مجری:حالا خطوط قرمزتون چیه توی بحث اموزش؟تومداحیه کشور توی این فضا؟


 


استاد:ببینید خطوط قرمز اولینش این هست که یادم میاد یک خاطره ای رو باید بگم .


در ده سالگی  ماه رمضون یا تابستون نمیدونم در پاییز بود یا اواخر تابستون خیلی گرم بود ماه رمضونو کلا روزه گرفتم و یک خوابی دیدم یک صدایی از ائمه یک فضای ظلمانی و تاریک درروزقیامت


بعدش که بیدار شدم خیلی گریه کردم و یه احسلساساتی بهم دست دادو


همونجا عهد کردم که چهل روز دعای عهد بخونم تو همون ده سالگی


بعد از اون چهل روز یه دعا کردم گفتم خدا یا تو همین نوجوانی  قبل از اینکه به سن تکلیف برسم


حالا اون سن تکلیف که از لحاظ شرعی نماز واجب میشه و فلان


گفتم خدایا ،یا مرگ من برسه وکلا معرفت دینی که تو همون سن برای خودم خیلی بودو احساس میکنم هر چه دارم توسل و اون دعا واون معرفت در اون سن بود


 یا اینکه خدایا یه اتفاقی یه کاری انجام بدم برای خدمت به اهل بیت


 تو فضای روضه و عقاید اهل بیت ومعارف به اهل بیت و خدمت در فضای مداحی ،


این روهم‌بگم در همین فضاهاوتدریسها میتونستم بیام  با این شهرتی که ایجاد شده من برم  فلان جا مثلا انقدر تومن بگیرم ولی نکردم .


_اومدیم کلاس رو گذاشتیم از تک تک ادما امتحان گرفتیم الان مداح پنجاه ساله میاد میگه اقا شما واقعا خودتون دارین تدریس میکنین من فلان کلاس رفتم شاگردشونه وخودمدرس تدریس نمیکنه وامتحان نمیگیره


_من فلان کلاس رفتم اون اقا میاد خودش اخلاق میگه چند تا شاگرد گذاشته


که‌بنده گفتم‌ومیگم که نه اقا


بنده از روز اول تا عمومی ها که رفته درارگانهاوسطح‌کشور


 تا خصوصیهایی که امروز هست درسراسرکشور


از صبح تاشب من برای تک تک اشخاص خودم دارم تدریس میکنم 


چرا بنده بیام به یه نفر دیگه بسپارم هنرجوی من تربیت نشه و


اعتبارم میره زیر سوال


 وبنده تا زمانی که زنده ام افتخار میکنم به خدمت دردستگاه حضرت سیدالشهداسلام الله علیه


بنده هم میتونم بیام بگم اقا هزینه ای که مثلا از این کلاس هست ازراه دیگه تهیه کنم


حالا  روسای عزیزی هستن اومدن این کلاس خصوصی مارو مدیریت میکنن و هزینه گذاری کردن ولی مثلا


 بنده بیام بگم


من مثلا هزینه ی ده نفرو میتونم تو یه شب فلان جا مداحی کنم ولی اینکارو نمیکنم


یک نفر تربیت میشه باقیات الصالحات هست خودش یاد میگیره


بچه ش یاد میگیره نسلش یاد میگیره بنده هم مرگ حقه اتفاق میفته واینها میخونن


و وبنده افتخار میکنن واز اون عالم و از عالم اخرتم هم‌افتخار میکنم .


 


مجری: به سن هم ارتباط داره حالا کلاسای شماکه


 افراد 50و60 ساله شرکت میکنن و احساس رضایت میکنن


 .این روش شما به چه صورتیه که مثلا تو  سن بالاهم‌مسلط میشن غیر از اینکه سن جوون ،نوجوون و......


شرکت میکنند


 دراین سن جوان هم میتونن موفق بشن با این شیوه؟


 


_ببینید تو سیستم  اموزشی کشور دقیقا برعکس بود  نوجوون و جوونا میومدن پیرها ومسن ها


میگفتن از ما گذشته دیگه ،


یعنی وقتی پیرها میگفتن دیگه اقا ما تعطیلیم یعنی وقتی یه کسی که سابقه داره تو کشور میگه اقا


یه مرد پنجاه ساله رفته .


دیگه حساب کار دستشون میاد


که اقا ناامید هم رفته چه برسه به جوون و نوجوون


 


مجری:خودتون به صورت مجمل سوابق و کار هایی که انجام دادید اگر بفرمایید ممنون میشم .


 


بله ،به عرض شما برسونم که خوب ،فضای حوزوی که بود من شاید بگم که سال _86کلااز قم رفتم بدون هیچ بودجه ی ارگانی  ؛عمومی ودعوت مردمی


در همون جا منبرومداحیهام مشهور شد استانی که رفته بودم کلاس های مداحیم مشهور شد که در همونجا صدو پانزده تا مداح تربیت شد بعدا به شهر دیگه بعد شهر دیگه بعدا زنجان،


زنجان وسعت گرفت


 خدمت اقای استاد عینی فر دوسال منزلشون اجراداشتم درپیشوازمحرم


منزل استاداقای کلامی فاطمیه شون هیئت مکتب الزهرا شون


و حیدریون اقای حسین عینی فردیک سال و نیم کل مجالسشون و


چند جلسه اقای مهدی رسولی ثارالله


 بعد که خود استاد عینی فردتوی زینبیه زنجان دقیقا تو مرداد 92بود ،که این حرف رو اقای


حاج محسن رستگاری هم یک جلسه تشریف اوردن از تبریز امدن ودرجلسه تجمعی روضه خواندم وبه بنده گفتند که


اقا اومدی شما در بین اذری ها فارسی میخونی و انقدر شهرت ایجاد شده حالا یک پیشنهاد هایی داشتن و خیلی رفاقت شدو صمیمیت ،سال91 نمیدونم فاطمیه ی 91بود در حیدریون زنجان و اقای حسین عینی فر مرداد 92بااقای حاج محسن رستگاری


استادعینی فرددرزینبیه فرمودند که ایشان به عنوان استادی که استادتمام مداحان  ترک و بسیار شهرت کشوری دارند وواقعا استاد بزرگ ترک ها واذری ها هستند در زینبیه ایشون فرمودند شما چرا نمیری پایگاه بزنی شما اومدی در ترکها مشهور شدی بدون هیچ


 به قول معروف مسائل و روابط


،صدایی و اجرائی


و فارسی میخونید در ترک ها مشهورید و این مطالب


 برید هم تدریستون هم خوندنتون درقم وتهران


ما اومدیم قم به عنایت پروردگار


 همه ی اینها من تمامش رو از دعای مادر سیده وپابوسی ایشون


 میدونم البته صوت هایی که از در کانال تفکراتم منتشر شده گفتم که  والده ی سیده جدی داشتن به نام


آیت الله موسوی و ایشون سیدی بوده مریض شفا میگرفته دوراجاقشون


  قبل از دهه ی سی و چهل


 وارادت دارم به آن سید .بسیار


وبنده میگم تمام این اتفاقات از نور سیادت آن اقاست،


که عارف بالله بودند و یعنی بنده هم میتونستم مثل بقیه بگم تقلیدی و کپی ونورسیادت آن اقاست این کلاس به این اعتباروشهرت رسیده است


 که فی المجموع کلاس میاد درقم و ما اعلان به کلاس کردیم و کلاس هم همینطور مطرح شدو


 مدرسین و اساتید


،اساتید روحانی وغیرروحانی


،روحانی ،غیر روحانی


و ،رفت به ارگان ها


 واز لحاظ اجرایی هم


منبرو روضه


وسینه زنی بود که در تجمعات قم داشتم تکیه شاه خراسان شب شهادت امام رضاسلام الله علیه وتجمع امامزاده   جمال غریب


در شب پنجم صفر


و دوسال هم که امام زاده جعفر پیشوا بود در ورامین تجمع مردم ورامین شب قدر 94_96و


دیگه خوب یک خوابی و یک زیارتی که بعدش بنده انصراف کاملا اختیاری از کل حوزه های علمیه  کشور دادم


والان فقط به صورت یک نوکر اهل بیت ودرمداحی وتدریس مداحی خدمتگزارم


 


مجری: استادی هستید که سابقه تدریس در پنجاه ارگان و اماکن مذهبی کشور دارید


 این شیوه رو که اختراع خودتون و ابداع خودتون هست تدریس میکنید علت موفقیتتون رو چی میدونید؟؟


 


_استاد:علتی که این شیوه به پنجاه ارگان واماکن مذهبی کشور رفت


وبعد از سال 94 هم خصوصی مجازی شد


واین ارگان ها 94واوایل _95


_بود


علتش لطف  اهل بیت


و--توسل مداوم به اهل بیت -


و-احترام به پدر و مادر


وانسان اگر اهل بیت رو خالص خالص پاک


بدون عناوین


 …


یه اهنگ رو تولید کنی ،بریزی روی یه نوحه مثلا مستمع متوجه نمیشه چکارعالی کردی وچطورانجام دادی


 


 الان اقا میاد میگه به من گفتن دشتی یک و دو سه


، مایک‌ دو سه مانداریم


 اصلا درعلم اواز


 . یکی از معضلاتی که برای هنرجویان مداحی تو سطح کشور هست


 این هست که میخوان همه چی رایگان به قول معروف مفت باشه


برن یه گوشه اینجا


 یه گوشه اونجا


به قول معروف به چیزی درست کنند، این درست نیست .


_اقا شما میخوای اواز کار کنی


 کلش مرتب بایدباشه


 دشتی گوش هاش اسم داره


غم انگیز ؛ گیلکی ؛چوپانی ؛شیرازی؛


این اسماش


 بعد میگه اقای مدرس به من گفته یک دوسه


 


 مدرسی که  اعلان کنه به یک و دو و سه خودشم بلد نیست


باید اسم اهنگ رو حتما بگه ؟


بگه اقا اسم این اهنگ اینه 


بعد دشتی هم دوتا نداره


نه تا ده تا گوشه داره


 شور مثلا اسماش


 


گوشه هاش


 درامد، سلمک


،قرچه،رهاوی


،رضوی،حسینی دوبیتی، مثنوی ،


 هرکدوم رو دقیق با اسمش وتفاوتش


 


 کسی که میاد یه اهنگ کار میکنه با دستگاه


 ،کسی که میاد شعر میزاره روی یه اهنگ بعد باقیشم با همون میخونه ،


 


با کسی که میاد تک تک اهنگ های تک تک دستگاه هارو کار میکنه


اولازمین تا اسمون تفاوته بین قدرتشون


دوماخیانت به اواز کشور نیست


اقا ما میخوام اواز کارکنیم یا کاملش رو که این این اثار باستانی ماست


 اهنگ های اصیلی است که از کل ایران جمع اوری شده


باید سینه به سینه به صورت اصلی وباستانیش و اون حرفه ای گریش انتقال پیدا کنه


اقا دشتی مثلا دشتی شیرازی  مشهوره


به  یه مداح میگه دشتی بخون ،


بااینکه دشتی اسم اون مجموعه سا


 ده تا اهنگ داره زیرش


 اونی که مشهور شده دشتی شیرازیه


_اونی که فرضا تعبیر میکنن شوخی به سرقبری


  میخونن بالای قبر برای مرده ...... ،


این دستی چوپانیه یا دشتی شیرازیه ولی باقیه دشتی ها رو شما بلدی نه


 همین مداح نمیدونه که این اهنگی که داره الان میخونه این دشتی شیرازیه ،


این یه معضله


 


اولین اساس اینه


 ودوم اینکه چرا مداحی کشور رفت به طرف ترانه ها و


مداحان مجبور شدند برن دنبال سباک ها ،


سباک ها برای اینا شعر بگن وسبک بسازن و معلوم شد اقای سبک ساز رفته از ترانه ورداشته ومداح خونده


 چرا اینطور شد


چون مداحان ما خودشون دستگاه های اوازایرانی رورو بلد نیستن


 


مجری:اصلا رده پای اون ترانه پیداس روی اون شعر.


 


استاد:وقتی اواز موسیقیه ایرانی


انقدر غنیه


اهنگ های ایرانی


 اگه طرف بلد باشه


 اصلا هیچ نیازی نداره بره


ترانه ی عربی و ترکی رو


 برداره بیاره توی مجلس امام حسین سلام الله علیه این یه مسئله


 


مسئه ی بعدی این هست که اثردستگاه اوازکارکردن چیه ؟


مثلا بنده در همون موقع می گفتم که اقای استاد ما اینو تو مداحی میخایم استفاده کنیم


 میگفت من مداح نیستم که،


 یعنی بنده همون جا این معضل رو حس کردم که کاش یک استاد مداحی بود اواز عالی هم کار کرده بود


 روضه خوان حرفه ای هم بود


 به من میگفت اقا این گوشه های این دستگاه چه فایده ای داره توی روضه؟


 


بنده مجبور شدم برم کامل.دستگاههای اوازی روبه سطح عالی بگیرم


 خودم کامل عالیش رو بیام اجرا بکنم


،امروز بیام شیوه ی پیاده کردن دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی رو


 به طور کامل و عالی روی  روضه هم تدریس بکنم وابداع کنم


 .که امروز هنرجو  میگه اقا من میرفتم جایی اوازکارکنم


 میگفتن ما روضه ای شو بلد نیستیم ما اواز کاریم


و این یک معضل اساسیه


 اگر میخوایم اهنگ هایی که داره شنیده میشه


یک اهنگ هایی باشه که اولا مربوط به ترانه ها نباشه


که شان مجلس امام حسین سلام‌الله علیه نیست


دوما اینکه چقدر اجرای مداح عالی میشه یعنی مداحی که


 دستگاه کار کرده باشه


 تمام دستگاه هارو نه یکی دوتا رو


میتونه تو همون لحظه خوندن


 ده تا اهنگ عوض کنه یعنی جوری هست این دستگاه. معجزه ایجاد میکنه


 ،من بعضی از شاگردهام قفل میشن


 در یک لحن که میگه اقا چرامثلا ماداریم یه مدل میخونیم


، ببینید در اجرائیات روضه حزنش هست


 نوع خوندن شعر هست ،گام هست،


 تن صدا هست، کجا باید بالا بری،


لحن هست که بافنون اجرایی که ساختیم درست میشه


،هنرجو باید یه مدل کار بکنه تو فضای روضه تاقدرتمندشه


 بعد که میخواد لحن  رو درست بکنه و لحن رو متنوع کنه


 تنها راهش دستگاه اوازی هست به طور کامل وعالی


 


که الان مادستگاه شور میریم اول با تمام گوشه هاش تک تک رو در شعر خوانی ومقتل خوانی


امتحان میگیریم به عنوان چه کسی؟


،به عنوان استادی که 15سال کار تدریس صددرصد کارگاهی سالی هفتصد نفر یا هزار نفر ادم


هی سرو کله زدن


 امتحان امتحان امتحان


رسیدیم به این تجربه که ذره به ذره ی خوندنش رو چطور فنون سازی روضه بزاریم ؟   چطور اهنگ دستگاه بزاریم !


و


اصل دستگاه هایی ام که میدیم کامل وعالیش میدیم


 بدون ذره ای کم و زیاد وخیانته به اواز کشور.


 


مجری:بله،متشکر؛  حالا در پایان بفرمایین که مداحی کشورالان داره به چه سمت و سویی میره و به نظر شما این  آموزش که می فرمایین شماخصوصی و بین المللی تدریس میکنیددرمجازی  به چه سمت و سویی بره بهتره؟؟


یعنی این فضای آموزش مداحی درکشور


الان داره درست میره با همین شیوه؟


 


_ببینید اولین مطلبی که من ارزو کرده بودم تو به کانالی دارم به اسم تفکرات  که اونجا یک صوتی هست اعلان کردم : کاش تمام کلاس های مداحی کشور کارگاه محض بود بعد اون موقع مامیدیدیم که چقدر مداحی، رشد عالی پیدا میکرد واز لحاظ فنی .


الان بسیاری از کسانی که بیست ساله دارن اجرا میشنون


 چرا تنوع خواندن


مداحی کشور  اومده توی سینه زنی ها که اونم به دست سباک هاست که اونم میده دست مداح میخونه  .


چرا تو روضه ما تنوع نداریم چرا روضه خونای خوب


خیلی کم داریم علتش چیه


 همش بخاطر این اموزش غیر کار گاهی هست


 فقط یه جوانی یه روضه خونی یه تقلیدی میکنه سبک هاشو از فلان اقابرمیداره


 بیشتر زوم یک جوان رفته به اینکه اسمم روی یه بنر باشه یک هیئتی یه چهار نفر بیان ،


من تجمعی شد گفتن مثلا ده هزار نفر جمعیت میاد،مردم شهر میان شما یک میلیون داری ؟


 


_گفتم بنده به عنایت پروردگارم نه بخاطر خوندن دخانیات کشیدم ونه بخاطر خوندن


هیچ جا


یک جمعیت با خودم بردم


،بهترین مدیریت شد اون مجلس بدون ذره ای که کسی بیاد


برای من ناله فریاد کنه


 درست شد


،چرا بخاطر اتکاء  اول خداوند دوم اهل بیت سوم فنونی که انسان خودش بلد باشه وبتونه  بیاره


توی کار وتسلط روی لحن و


اجرای مجلسی


دیگرهیچ کس و هیچ نیازی به احدی نداره


 میتونه زیبا ترین مدل رو اجرا بکنه و روز به روز


مداحی پیشرفت و پیشرفت


 وخود مردم هم چقدر لذت میبرن و میگن تنوع ایجاد شده


 اما


زمانی که اموزش ها فقط براین باشه که متاسفانه  گفته بشه برید تقلید کنید


این‌روبدونید تقلید زمانی است که فنون نیست


تقلید یعنی‌مدرس میگه‌‌‌کپی یک سال از این اقا یک سال از اون اقا


اقا میاد میگه به من گفتن یه سال این اقا این سال اون اقا


 پس فنون چیه  وکجاست


یعنی این اقایی که میتونه از اونها صدبرابر بهتر بشه


 سه سال بیخود و بی جهت دنباله رو


 سه نفری هست که


فکر میکنه اونا ازش بهترن


 وهیچ وقت به پای اونا نمیرسه


  اونا یک ستاره هایی هستن که


 اصلا از اسمون اومدن ک دیگه کسی مثلشون نمیاد


با اینکه این اقا اگه باهاش فنون کاربشه و امتحاناتی کلان گرفته بشه


 عیب گیری بشه


نظارت تدریسی یک مدرس کار گاهی متخصص دراحرا باشه


این ادم میشه یک غولی که


تماما از لحاظ فنی بسیارقدرتمنده


والبته فقط معنویش که حضرت زهراسلام الله علیهاانچه بپسندند


ولی ازلحاظ فنی تمام اشخاصی که میرفته  سی دی شون رو کپی میکرده میزاره تو جیبش


میخونه مردم لذت میبرن


وچقدر زیبا میشه امروز


 به واسطه ی این انقلاب اموزشی


به واسطه ی این فضا ی اموزشی که در کشوراتفاق افتاده و


بنده اومدم عمرم رو و وقتم رو گذاشتم


از تک تک دارم امتحان میگیرم


 امروز لذت میبرم که تک تک شهر ها وروستاها مداحانشون میان


وقوی ترین فنونی که ساختم و در کشور نبوده رو میدم


 بدون تبعیض


 نه به اینکه به این اقا بدم به اون اقا ندم همه با یک شکل دارن میان بالا وراه پیشرفت مداحی کشور اموزش کارگاهه ،


اموزش کار گاه و


 زمانی که مدرسین ما برای اهل بیت برای خدمت به اهل بیت برای خدمت به حضرت زهرا (س) که معتقدیم نوکر اهلبیتیم


معتقدین پا بوس اهل بیتیم


اگر ما عشق به اهل بیت داریم اول باید عشق به عاشقانشون داشته باشیم


چطور من  عشق  داشته باشم و


 مجلس من خوب باشه فلان باشه اما برای هنرجویی که میخواد روضه کارکنه  مداحی کار بکنه وقت نزارم


بگم من وقت ندارم


واگر یک سیستم کار گاهیه کلان اتفاق بیفته و همه مدرسین بیان کار گاه محض کارکنن


 اونروز میبینیم که هم هنر جوها میفهمن که چه کسی فن داره بهشون بده یانه؟


وهم میبینیم مداحی کشور روز به روز میره بالا  در بهترین حالت


از طرف دیگه هم این است که


اعتقاد داشته باشیم که برای همه ی ما یک روزی مرگ اتفاق خواهد افتاد .در این عالم یک خوبی میمونه و یک بدی


 وهیچ چیزی پایدار نیست مگر خدمت به سید الشهداسلام الله علیه


 


مجری:  اگه کسی صفره صفر باشه وکاملا توی نوع خوندن توی مداحی اصلا توی اجرا صفره صفر باشه هیچی بلدنباشه


 اینو چطور اصلا میشه کار کرد روش یا یعنی اون فردمیتونه امید داشته باشه روی کلاسای شما با اون ازمون هایی که برگزار میکنید این موفق بشه وبتونه به یه درجاتی برسه؟؟


 


 


_به عنایت ولطف حضرت زهرا(س) ودعا ی والده ی سیدم وشیوه ای که درست شده اگر کسی پنجاه تا از پیام های تشکر تو کانال تشکر رو بخونه که از مداحان کشورندکه شاگردان بنده بودند یامبتدیانی که اومدن مسلط مسلط شدند


کاملا میبیینه که امام حسینی اعلان کردن که


 ما صدا هم نداشتیم


چقدر ضعیف بودیم


و عرض کردم خدمتتون در اول بحث که در عمومی ها کسانی که حتی صدای خشک وصدای  زبر داشتندودرکلاسهای رد شده بودند با بیست امتحان


در کلاس عمومی. روضه خوان شدن که یه فیلمی هست بنام  ناگفته هادروبسایت


 که اونجا بیان کردم که


 چطور میشه هنر جوی بنده در بین جماعت کلاس عمومی دران کلاس میخونده بابیست امتحان تو دوماه  والان خوونده نشه با 360تا امتحان


 در یک سال


اونم خصوصی نه عمومی


  واصلا علت اون انفجاری که درکلاسهای عمومی اتفاق افتاد


و رفت به ارگان ها


وروسا اومدن


اسامی منتشر شد


 شهادت نامه و امضا و اثر انگشت منتشر شد مجوزای تدریس اومد


 چی بود ؟؟


اینکه حتی کسانی که صفر صفر بودن شیوه، اجرا ،صدا ،خوندن تک تک ما شیوه سازی و فنون سازی  کردیم  اینجا


 نمیگیم برو کپی اقا فلان فلان و بردار بیار


ینجا تک تک لحناش


 اقا از اینجا میخونی


از خوندن عیب گیری ،عیب گیری عیب گیری


 لحنش درست میشه


 فالشاش کامل درست میشه


 رو نوت میخونه


 تمام حزنشو درست میکنیم بعد تازه قواعد میاد


 


 اقا مجلس داری اینه


 .اینطوری بیشتر میگیره ،اینها فضاهایی داشته که از سال ها امتحانات بر هزاران نفر رسیدیم به اینکه هر ادمی با هر صدایی چه خشک و زبر چه بهترین صدا در حده چهچهه وتحریر. مسلط کامل به اجرای روضه  بشه


 


که ما فراوان داریم فقط چهچهه بلدن هیچی فنون بلد نیستن .


میان وفنون یاد میگیرن اجرا رو یاد میگیرن بهترین مدل اجرارو یاد میگیرن  ومیشن ادم های بسیار قوی


مجری:الان شما همه رو بایک شیوه پیش میبرید ؟یا اینا رو به صورت سطح بندی دارید ؟


 


استاد:یا ابا عبدالله ؛


درکلاس های عمومی هم بنده وقتی میومدم  همه مینشستن یک نفررو میبردم پشت میکروفون


 نفر بعد


هرکس روعیب خودشو میگفتم


این نبود بگم اقا


همتون باهم  همخوانی کنید


یا یک سی دی نوار اقا رو پخش کنیم بگیم همتون اینو بخونید برای من


اینکه  کلاس نیست


کلاس یعنی اینکه این ادم با این صدا با این استعداد با این اجرا با همینی که هست . یه چیزی بشه مال خودش .


_متوجهید ؛الان اونجا عمومی بوده الان شده خصوصی  اونجا فکر. درگیر


 اون حرف میزنه این حرف میزنه خصوصی تک نفره با خیال راحت


 هر دوروز دو تمرین صوتی


وما مجازی تصویری هم داریم


هفته ای نیم ساعت تصویری انلاین


بنده شخص رو میبینم هر جای دنیا که باشه تو واتساپ ازطریق تماس تصویری


_راحت عیب گیری ازش میکنم ومیخونه که 90 درصدکلاس مجازی صوتی اند واینهمه پیام تشکردرکانال مال شاگردان مجازی صوتیه


10 درصد هم  مجازی تصویری که اونم باید صلاح باشه بیاد مجازی تصویری


اما هرکس به شخصه


 امتحانات فراوان وچندصدامتحان اجرایی میده و


بنده اساسی که گفتم


مگه میشه از انسان امتحانات فراوان گرفت بگی نمیشه؟


چجور نمیشه


چرا یه ادمی میره تو خطاطی خطاط میشه


یه ادمی میره تو نقاشی نقاش میشه فقط مداح نمیشه


چرا درفضای کلاسیکه رفته درسطح کشور


  در قم و تهران مشهور میشه


 و ارگان ها بره


 اساتید بیان روسا بیان بعدبگیم نمیشه


 اقا میو مد میگفت منو ناامید کردن اقا به من گفتن بدرنمیخوری


 چرا؟


میگفتم


اقا


 استادِ شما از شما امتحان گرفت ؟


میگفت نه


چرا نگفتی بگیره


جواب دادمیگفت من وقت ندارم


سیستم اموزشی روببینید


هنرحوهیچ وقت  هیچ وقت در این سیستم خوننده نمیشه


 هیچ وقت رشد نمیکنه .


امتحان


 اولین اساس عقلی وهنری درکل دنیاست اصل درتمام سیستم های اموزشی ی تمام هنر های دنیاست


  هرچی اقا این ادم میخواد از کوه بره بالا


 ده بار بره


دفعه ی یازدهم راحت میشه باتمرین وامتحان


 


  چطور میشه بشینه نگاه کنه


 اقا من بشینم نگاه کنم همه با هم همخوانی کنند


چجورخوننده میشه


این اقا میخوادتنها بره درمجلس


 تکنفره بخونه همه گریه کنن


 همخونی درکلاس چه فایده داره


با اون تجربه ای که خیلی از مداحان وعزیزان بزرگواری فرمودند. خیلی از اساتید. تشکر هایی نوشتن درمدح این کلاس وتدریس


 پیام هایی است که بنده شرمنده هستم ولیاقت ندارم


 اما نوشتند که ما از لحاظ اجرا اصلا امید نداشتیم .


چرا شده چراروضه خون شدند


 چون تدریس یه استعداد خدادادیه


چون تدریس یک استعداده .


روان شناسی اینو میگه :


  یه ادمی باشه حتی این ادم اصلا مداح نیست بیاد تو مداحی یه هنری بسازه


یه فنونی بسازه نه حالابنده ایکه تجمعات قم سه سال وتجمعات دراستانهای کشورمطرح بودم


درست شد .


و این یعنی  از لحاظ عقلی اثبات شده است .


ولی این نیست که هر کسی مداح خوبیه میتونه استادخوبی باشه  .


خیلی وقتا به یه شخص میگی


 نقاشی به من یاد بده میگه من اصلا یادم نمیاد خودم چجوری یاد گرفتم .


استعداد تدریس


 یک مقوله است


 وقتی بیاد کاملا کار گاه بشه میشه این استعدادتدریس واین کارگاه کردن باهنرجو


 یک اعلایی میشه که در آن دیگه حرف نیست .


ولی وقتی ما بیایم  نظرهای غلط بدیم بدون امتحان


 نظریه های غلط یک مدرسی که کارگاه کار نکرده


وبیاد بگه نه


 این اقا نمیشه


نه اون اقا میشه


چرا ؟


اصلاهمه روضه خوان میشن


 روضه که چهچهه نیست


که بخوایم چهچهه سازی کنیم


 .یک فضای محزونی هست اومده فنون سازی شده وبراحتی شخص مسلط اجرای روضه میکنه بصورت عالی وبدون ایرادوبدون تقلید


 


_الحمدالله


دوسه بیت برای حسن ختام بخونید دست شما دردنکنه


 


_دوسه بیت در باره ی حضرت زهرا(س)


سرمایه ی محبته زهراست


دین من من دین خویش را به دو دنیا نمیدهم


درسینه ام جمال علی نقش بسته است


این سینه را به سینه ی سینا نمیدهم


 


_دست شمادردنکنه ،لطف کردین