متن احادیث اهل بیت (ع) جمع آوری استاد زارع شیرازی 3

ابوبصیر گوید به حضرت صادق عليه السّلام عرضکردم قائم علیه السلام با كافران ذمى چه ميكند؟
حضرت فرمود: مانند پيغمبر (صلی الله علیه و آله)با آنها صلح مى‌‏كند و آنها نيز با كمال ذلت جزيه به وى ميدهند. عرضكردم: اگر كسى‏ با شما دشمنى ورزد چه مى‌‏شود؟ فرمود: در دولت ما مخالفين ما ديگر فرصتى براى دشمنى با ما ندارند، زيرا در آن موقع خداوند ريختن خون آنها را براى ما حلال كرده است. ( اما ) امروز كشتن آنها بر ما و شما حرام است، پس كسى تو را مغرور نسازد. وقتى قائم ماعلیهم السلام قيام كرد خداوند بوسيله او انتقام پيغمبرش و ما را از دشمنان ما ميگيرد.

📓مهدی موعود، صفحه ۱۱۳۴ و ۱۱۳۵ – به نقل از؛ 📓المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص۱۳۵، الباب (۵) ذكر ما ورد من الفضل في مسجد السهلة
📓بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏۵۲، ص۳۷۶

***************************************************************************************

امیرالکلام علی سلام الله علیه و آله فرمودند:

وَ اعْلَموا انَّ الْهالِک مَنْ هَلَک دینهُ و الْحَریبُ مَنْ حُرِبَ دِینُهُ.
بدانید تباه گشته آن کسی است که دینش
تباه شده باشد.
و غارت زده کسی است که دینش را به غارت ببرند.
قرآن کریم، هم منحرفان را نکوهش می کند
و هم افرادی که در برابر انحرافات ساکتند.
و هر دو را مستحق مجازات می داند.

📓كافى، ج 2، ص 216.
📓 اعراف، 161 تا 166.

***************************************************************************************

فاذا حَضَرَت بليةٌ فاجعَلوا اموالَكم دونَ انفُسكم و اذا نَزَلَت نازلةٌ فاجعَلوا انفسَكم دون دينكم. فاعلمو انَّ الهالك من هلك دينه و الحريب من حرب دينه.

امیرعوالم علی سلام الله علیه و آله فرمودند:

آن گاه که حادثه ای پیش آمد، اموالتان را سپر جانتان قرار دهید و اگر حادثه ای پیش آمد که دین و آیین تان در معرض خطر قرار گرفت، جانتان را فدای دینتان سازید و بدانید هر که دینش از بین برود، نابود است و غارت زده کسی است که دینش به غارت برود.

📓سفينة البحار، ج 1، ص 476.

***************************************************************************************

سر_به_محمل_زدن_حضرت_زینب سلام الله علیها در شام

ملا اسماعیل سبزواری میگوید:
همه بدانید که سرعلیا مخدره زینب سلام الله علیها دوجا شکسته شد یکی در شهر کوفه که شنیدی و یک‌مرتبه هم در شهر شام.

وقتی‌که سرها را می‌گذرانیدند رسیدند مقابل غرفه که پنج نفر زن در آن غرفه نشسته بودند «وبینهن عجوز» پیره زالی در آن میانه بود! پرسید سر حسین بن علی(علیهما السلام) کدامست؟محضر بن ثعلبه سر حضرت را نشان داد

آن ملعونه گفت: علی (علیه السلام) در صفین جمعی از خویشان مرا کشته است، حالا وقتی است که داد دلم را بگیرم. صدا زد ای جاریه سنگی بمن بده! نمیگویم چه کرد از قلبهای پر محنت می‌ترسم مبادا بی‌طاقت شوند

اما آنقدر میگویم آن ملعونه کاری کرد که سر به زمین افتاد، حضرت زینب چون دید سر به کجاوه زد و شکست و گفت ای خدا صبر تا به کی؟

مظهر حلم خدایی از حرکت آن ملعونه و حالت عمه‌اش زینب بی‌طاقت شد نتوانست صبر کند نفرین کرد قصر خراب شد و آتش گرفت و جمعی تلف شدند این نور در کوفه بر زینب جلوه‌گر شد سرش را شکست در شام نور همین سر بر قلب حضرت رقیه تابید و دنیا را وداع گفت.

📗عددالسنه، ص۳۱

🖋معنی متشیع:
متشیع کسی که خود را به تشیع می‌چسباند و وانمود می‌کند که شیعه است، شیعه‌نما،

***************************************************************************************

سربه محمل زدن حضرت زینب سلام الله علیها به روایت زید بن ارقمِ صحابی!

زید بن ارقم میگوید: من با چندنفر از شیعیان در غرفه خانه‌ام نشسته بودیم و تأسف می‌خوردیم از آن شکستی که بر آل رسول واقع شده، در این اثناء دیدم غرفه روشن شد، تعجب کردم که روزنه به سمت خورشید نبود، برخواستم نظر کردم دیدم سر انور امام حسین علیه السلام بالای نیزه مقابل دریچه غرفه شده و آن نور از آن سر بزرگوار است بر حجره تابیده و سر آن جناب قرآن تلاوت می‌نمود به این آیه شریفه رسید که: ( أن أصحاب الكهف والرقيم كانوا من آياتنا عجبا کهف/۹ )
گفتم به خدا قسم ای پسر پیغمبر امر تو از حکایت اصحاب کهف عجیب‌تر است در این اثناء خولی ملعون که آن سر منور بر سر نیزه‌اش بود از پهلوی کجاوه حضرت زینب سلام الله علیها گذشت.

نور آن سرور تابید بر حضرت زینب سلام الله علیها بی‌تاب شد و ‏سرش را چنان به چوب محمل زد که پیشانیش شکست.

راوی می‌گوید: صدائی شنیدم که سر به چوب کجاوه خورد لکن ندیدم که بود، نظر می‌کردم همین که شتر حضرت زینب سلام اللّه علیها گذشت دیدم خون از زیر کجاوه می‌ریزد

📗عددالسنه، ص۳۰

***************************************************************************************

⚡️اعتراف یزید لعین به غاصب بودن عمر بن خطاب

✍️ علامه حلی رضوان الله علیه از بلاذری نقل کرده است:

وقتی حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) به شهادت رسید، عبد الله بن عمر به یزید بن معاویه نامه‌ای نوشت که: «پیشامدی عظیم و مصیبتی مهم و حادثه‌ای بزرگ در اسلام اتفاق افتاده است و هیچ روزی مثل روز حسین نخواهد بود.»
یزید نیز در پاسخ او چنین نوشت:
«ای احمق! ما به خانه‌هایی آراسته با فرش‌های آماده و تکیه ‌گاه‌های فراوان وارد شده‌ایم و برای رسیدن به این‌ها (حکومت) جنگیدیم؛ اگر حق با ما باشد، که از حق خود دفاع کرده‌ایم، و اگر حق با دیگران باشد، که پدرت (عمر) اولین کسی بود که این سنت را بنا کرد و حق را با خدعه و نیرنگ از صاحب آن (امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام) غصب کرد!»
«وَ رَوَى الْبَلَاذُرِيُّ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ كَتَبَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ إِلَى يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ وَ حَدَثَ فِي الْإِسْلَامِ حَدَثٌ عَظِيمٌ وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ قَتْلِ الْحُسَيْنِ. فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَزِيدُ أَمَّا بَعْدُ يَا أَحْمَقُ فَإِنَّا جِئْنَا إِلَى بُيُوتٍ مُجَدَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وِسَادَةٍ مُنَضَّدَةٍ فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ يَكُنِ الْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ كَانَ الْحَقُّ لِغَيْرِنَا فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ اسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَى أَهْلِه‏.»

📚منابع:
1- نهج الحق و کشف الصدق، تألیف علامه حلی، ص۳۵۶
2- بحارالانوار، تألیف علامه مجلسی، ج۴۵، ص۳۲۸

پس از این به بعد با دقت بخوانید:
«اَللّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّی وَ ابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ العَنِ الثّانِیَ وَالثّالِثَ وَ الرّابِعَ، اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً وَ الْعَنْ عُبَیْدَاللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبی سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ.»

***************************************************************************************

آیا می دانید دعای “خدا خیرت بده” به چه معناست ؟

🌠امام صادق صلوات‌الله‌علیه:

🌠هرکه خداوند خير را برایش بخواهد؛ محبّت امام حسين عليه‌السّلام و محبت زيارت ایشان را در قلبش مى‌اندازد!
و هركه خداوند، بدى و سوء را برايش بخواهد، در قلبش بغض امام حسين عليه‌السّلام و بغض زيارت ایشان را مى‌اندازد.

🌠 فضَيْلِ بْنِ عُثْمَانَ الصَّيْرَفِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عليه‌السلام) قَالَ
مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ (عليه‌السلام) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ
وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ (علیه‌السلام) وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ.

🌠کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۴۲

***************************************************************************************

❤️‍🔥 امام على عليه السلام:

در گمراهى انسان همين بس كه مردم را به چيزى فرمان دهد، كه خود انجام نمى دهد و آنها را از چيزى نهى كند، كه خود از انجام دادنش خوددارى نمى كند.

[مستدرك الوسائل، ج 12، ص 207، ح 13895.]

***************************************************************************************

20 محرّم
1 ـ دفن بدن جُون در کربلا

بعد از ده روز از واقعه عاشورا جمعی از بنی اسد بدن شریف جُوْن، غلام ابی ذر غفاری را پیدا کردند، در حالی که صورتش نورانی و بدنش معطّر بود و سپس او را دفن کردند. (1)

جُون کسی بود که امیر المؤمنین علیه السلام او را به 150 دینار خرید و به ابوذر بخشید.

هنگامی که ابوذر را به ربذه تبعید کردند، این غلام برای کمک به او به ربذه رفت و بعد از رحلت جناب ابوذر به مدینه مراجعت کرد و در خدمت امیر المؤمنین علیه السلام بود تا بعد از شهادت آن حضرت به خدمت امام مجتبی علیه السلام و سپس به خدمت امام حسین علیه السلام رسید و همراه آن حضرت از مدینه به مکّه و از مکه به کربلا آمد.

هنگامی که جنگ در روز عاشورا شدّت گرفت او خدمت امام حسین علیه السلام آمد و برای میدان رفتن و دفاع از حریم ولایت و امامت اجازه خواست.

حضرت فرمودند :

در این سفر به امید عافیت و سلامتی همراه ما بودی ! اکنون خویشتن را به خاطر ما مبتلا مساز.

جون خود را به قدم های مبارک امام حسین علیه السلام انداخت و بوسید گفت :

ای پسر رسول خدا، هنگامی که شما در راحتی و آسایش بودید من کاسه لیس شما بودم، حالا که به بلا گرفتار هستید شما را رها کنم ؟

جون با خود فکر کرد :

من کجا و این خاندان کجا ؟!

لذا عرضه داشت :

آقای من، بوی من بد است و شرافت خانوادگی هم ندارم و نیز رنگ من سیاه است. یا ابا عبدالله، لطف فرموده مرا بهشتی نمایید تا بویم خوش گردد و شرافت خانوادگی به دست آورم و رو سفید شوم. نه آقای من، از شما جدا نمی شوم تا خون سیاه من با خون شما خانواده مخلوط گردد.

جون می گفت و گریه می کرد به حدّی که امام حسین علیه السلام گریستند و اجازه دادند.

با آنکه جون پیرمردی 90 ساله بود، ولی بچّه ها در حرم با او انس فراوانی داشتند. او به کنار خیمه ها برای خداحافظی و طلب حلالیت آمد، که صدای گریه اطفال بلند شد و اطراف او را گرفتند.

هر یک را به زبانی ساکت و به خیمه ها فرستاد و مانند شیری غضبناک روی به آن قوم نا پاک کرد. او جنگ نمایانی کرد، تا آنکه اطراف او را گرفتند و زخم های فراوانی به او وارد کردند.

هنگامی که روی زمین افتاد، امام حسین علیه السلام سر او را به دامن گرفت و بلند بلند گریست، و دست مبارک بر سر و صورت جون کشید و فرمود :

«اللّهُمَّ بَیِّض وَجهَهُ وَ طَیِّب رِیحَهُ وَ احشُرهُ مَعَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام : بار الها، رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان عصمت علیهم السلام محشورش نما.

از برکت دعای حضرت روی غلام مانند ماه تمام درخشیدن گرفت و بوی عطر از وی به مشام رسید.

چنانکه وقتی بدن او را بعد از ده روز پیدا کردند صورتش منوّر و بویش معطّر بود. (2)

📚 منابع :

1. بحار الأنوار : ج 45، ص 22، 71. و … .
2. وسیلة الدارین فی انصار الحسین علیه السلام :

***************************************************************************************

قائمما هر وقت ظهور کند،
به خونخواهی
جدش حسینعلیه‌السَّلام
از قاتلان او انتقام خواهد گرفت.

📚تفسیر عیاشی ج ۲ ص ۲۹۰

***************************************************************************************

🏴شهادت حضرت بی بی سیده شریفه خاتون سلام الله علیها 🏴

🌠حضرت فاطمه صغری علیهاالسلام ملقب به شریفه دختر امام مجتبی علیه السلام هستند.
🌠بنابرشهرت آنچه که ازقدیم اهالی شهرحله سینه به سینه ازگذشتگان خودنقل میکنند. این بانوبعد ازگذراندن ایام اسارت وتازیانه ها، بااسراء اهلبیت علیهم السلام درروز اربعین بکربلا بازگشته وبعد از مراجعت کاروان ازکربلا بطرف مدینه، دو روز بعداز اربعین در بیست ودوم صفر براثر تازیانه ها و شدت مصائب بشهادت رسیده اند.
🌠اماحرم مطهر بنابرقولی بیستم محرم رابرای بزرگداشت شهادت ایشان اقامه عزامیکنند. و حرم ایشان درتمامی ایام سال مملواز زائر دلباخته است.
بیش از هزارسال است که حرم مطهر ایشان ملجأ درماندگان است.
شیعیان معجزات خارق العاده، شفای امراض صعب العلاج وحل شدن گرفتاریهای مشکله ازین حرم دیده اند و حضرت رابه دکتر آل_الله و طبیبةمعلولین لقب داده اند.
🌠درین شهرمرسوم است که بعداز توسل وگرفتن حاجت، بعنوان عرض تشکر بانصب متنهای مختلفی بردر و دیوارحرم ازحضرت سپاسگذاری میکنند.
به همین خاطرهمیشه ازچندکیلومتر قبل ازحرم مطهر، تعدادکثیری ازین تشکرات بر درودیوارها مشاهده میشود.

بیستم_محرم بنابرقولی شهادت حضرت شریفه علیهاالسلام🖤

***************************************************************************************

🏴 مشاهده عذاب معاویه لعنه‌الله‌علیه توسط امام سجاد سلام‌الله‌علیه

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : عنه، عن علي بن الحكم، عن مالك بن عطية، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: كنت أسير مع أبي في طريق مكة ونحن على ناقتين فلما صرنا بوادي ضجنان خرج علينا رجل في عنقه سلسلة يسحبها فقال: يا ابن رسول الله اسقني سقاك الله فتبعه رجل آخر فاجتذب  السلسلة وقال: يا ابن رسول الله لا تسقه لاسقاه الله، فالتفت إلي أبي فقال: يا جعفر عرفت هذا ؟ هذا معاوية لعنه الله

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : من پشت سر پدرم بودم، در حالی که او سوار بر اشتر خویش بود نگاه کردم و ناگاه مردی را دیدم که زنجیر در گردنش بود و مردی هم به دنبال او بود آن که زنجیر در گردنش بود به پدرم گفت: ای علی بن الحسين! به من آب بده، و مردی که پشت سر او بود و گویی که مأمورش بود گفت: به او آب مده، خدا او را سیراب نکند او معاویه بود که لعنت خدا بر او باد.

📚 الاختصاص، تألیف شیخ مفید، صفحه ۲۶۷.
📚 مختصر بصائر الدرجات، تألیف حسن بن سلیمان حلی، صفحه ۳۶۳، حدیث ۳۲۶ (این ڪتاب اختصار بصائر الدرجات تألیف سعد بن عبد الله اشعری می‌باشد).

***************************************************************************************

🏴 ادعای شنیدن

🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : مَنْ دَانَ اَللَّهَ بِغَيْرِ سَمَاعٍ عَنْ صَادِقٍ أَلْزَمَهُ اَللَّهُ اَلْبَتَّةَ إِلَى اَلْعَنَاءِ وَ مَنِ اِدَّعَى سَمَاعاً مِنْ غَيْرِ اَلْبَابِ اَلَّذِي فَتَحَهُ اَللَّهُ فَهُوَ مُشْرِكٌ وَ ذَلِكَ اَلْبَابُ اَلْمَأْمُونُ عَلَى سِرِّ اَللَّهِ اَلْمَكْنُونِ .

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند :

هر كه بدون شنيدن و فراگرفتن از امامي صادق خدا را پرستش كند
قطعا خدا ملازم رنج و مشقتش سازد
و
كسي كه ادعاي شنيدن كند
از غير دري كه خدا آن را گشوده،
( یعنی غیرمعصوم)
مشركست و
آن دري که خدا آن را گشوده دری ست ايمن(و نهاده)بر حصار راز پنهان خدا.

📚کافی ج۱ ص۳۷۷

***************************************************************************************

🏴 نوید به گریه‌کنندگان بر مصائب امام‌حسین سلام‌الله‌علیه

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ :  .. أَمَا إِنَّكَ سَتَرَى عِنْدَ مَوْتِكَ حُضُورَ آبَائِي لَكَ – وَ وَصِيَّتَهُمْ مَلَكَ اَلْمَوْتِ بِكَ وَ مَا يَلْقَوْنَكَ بِهِ مِنَ اَلْبِشَارَةِ أَفْضَلُ وَ لَمَلَكُ اَلْمَوْتِ أَرَقُّ عَلَيْكَ وَ أَشَدُّ رَحْمَةً لَكَ مِنَ اَلْأُمِّ اَلشَّفِيقَةِ عَلَى وَلَدِهَا قَالَ ثُمَّ اِسْتَعْبَرَ وَ اِسْتَعْبَرْتُ مَعَهُ – فَقَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى خَلْقِهِ بِالرَّحْمَةِ وَ خَصَّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ بِالرَّحْمَةِ ..

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه در یک روایت طولانی به شخصی از اهل عراق، به نام مسمع می‌فرمایند: … عنقريب هنگام مرگ اجدادم را بالاى سرت خواهى ديد كه ملك الموت سفارش تو را خواهند نمود و بشارتى كه به تو خواهند داد برتر و بالاتر از هر چيزى است و خواهى ديد كه ملك الموت از مادر مهربان به فرزندش به تو مهربان‌تر و رحيم‌تر خواهد بود. مسمع مى‌گويد: سپس حضرت گريستند و اشک‌هاى مباركشان جارى شد و من نيز با آن جناب اشک ريختم، پس از آن حضرت فرمودند: « اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ‌ اَلَّذِي فَضَّلَنٰا عَلىٰ‌  » (سوره نمل/۱۵ ) خلقه بالرّحمة و خصّنا اهل البيت بالرّحمة ..

📚 کامل الزيارات  ,  جلد۱  ,  صفحه۱۰۱

***************************************************************************************

🏴 ای دریاها لباس عزا بپوشید …

مل، [کامل الزیارات] الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ الزَّعْفَرَانِیُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ النَّصِیبِیِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ أَخْبَرَنِی الْمَشِیخَةُ: أَنَّ الْمَلَکَ الَّذِی جَاءَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ أَخْبَرَهُ بِقَتْلِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ کَانَ مَلَکَ الْبِحَارِ وَ ذَلِکَ أَنَّ مَلَکاً مِنْ مَلَائِکَةِ الْفِرْدَوْسِ نَزَلَ عَلَی الْبَحْرِ وَ نَشَرَ أَجْنِحَتَهُ عَلَیْهَا ثُمَّ صَاحَ صَیْحَةً وَ قَالَ یَا أَهْلَ الْبِحَارِ الْبَسُوا أَثْوَابَ الْحُزْنِ فَإِنَّ فَرْخَ الرَّسُولِ مَذْبُوحٌ ثُمَّ حَمَلَ مِنْ تُرْبَتِهِ فِی أَجْنِحَتِهِ إِلَی السَّمَاوَاتِ فَلَمْ یَلْقَ مَلَکاً فِیهَا إِلَّا شَمَّهَا وَ صَارَ عِنْدَهُ لَهَا أَثَرٌ وَ لَعَنَ قَتَلَتَهُ
وَ أَشْیَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : آن ملکی که نزد پیامبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم آمد و آن حضرت را از قتل حسین بن علی علیهما السّلام آگاه کرد، ملک دریاها بود، زیرا یکی از ملائکه فردوس روی دریا نازل شد و بال‌های خود را روی آن دریا گسترانید. بعد فریاد زد: ای اهل دریاها! لباس عزا بپوشید، زیرا فرزند رسول خدا سر بریده شد! سپس از خاک قبر حسین علیه السّلام به وسیله بال‌های خود به آسمان‌ها برد. و هیچ ملکی را ملاقات نکرد مگر این که آن تربت مقدس را می‌بویید و یک اثر از آن نزد آن ملک باقی می‌ماند. آن ملک قاتل امام حسین علیه السّلام را با تابعین و پیروان آنان لعنت می‌کرد.

📚بحارالانوار ج۴۵، ص۲۲۱

***************************************************************************************

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامِ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : یَا عَلِيُّ! سَیَلْعَنُکَ بَنُو أُمَیَّةَ وَ یَرُدُّ عَلَیْهِمْ مَلَکٌ بِکُلِّ لَعْنَةٍ أَلْفَ لَعْنَةٍ، فَإِذَا قَامَ الْقَائِمُ لَعَنَهُمْ أَرْبَعِینَ سَنَةً.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : ای علی! به زودی تو را بنی امیه لعنت و نفرین می کنند، و فرشته ای در ازای هر لعنتی که بر تو می فرستند، هزار لعنت و نفرین بر آنها می فرستد، پس زمانی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند، چهل سال آنها را لعن و نفرین خواهد کرد.»

📚 بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الائمة الأطهار علیهم السلام – [۲۷] باب احتجاج أمیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه علی جماعة من المهاجرین و الأنصار لما تذاکروا فضلهم في أیّام خلافة عثمان و غیره ممّا احتجّ به في أیّام خلافة خلفاء الجور و بعدها – مجلد ۳۱، صفحه ۴۴۳.

***************************************************************************************

🏴 فرازی از نامه‌ی حضرت آیةالله‌العظمی امام امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ الإمامُ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : فَإِنَّكَ مُتْرَفٌ قَدْ أَخَذَ اَلشَّيْطَانُ مِنْكَ مَأْخَذَهُ وَ بَلَغَ فِيكَ أَمَلَهُ وَ جَرَى مِنْكَ مَجْرَى اَلرُّوحِ وَ اَلدَّمِ

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند :
‏ای ‎معاویه تو شخص فاسد و عیاشی هستی که شیطان بر تو حکومت می‌کند، و تو هستی که آرزوهای شیطان را برآورده می‌کنی. شیطان مانند خون و روح در سراسر وجودت جریان دارد

📚 بحارالأنوار جلد۳۳ صفحه۱۰۱
📚 نهج‌البلاغه جلد۱ صفحه۳۶۹

***************************************************************************************

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامِ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : یَا عِبَادَ اللَّهِ اتَّبِعُوا أَخِی وَ وَصِیِّی عَلِیَ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ سلام الله علیهما بِأَمْرِ اللَّهِ وَ لَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ اتَّخَذُوا أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ تَقْلِیداً لِجُهَّالِ آبَائِهِمُ الْکَافِرِینَ بِاللَّه.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : ای مردم! پیرو برادر و وصیّ من علیّ‌بن‌ابی‌طالب صلوات الله علیهما باشید طبق دستور خدا و مانند آن‌ها که جز خدا  دیگران را ارباب خویش دانستند نباشید! که تقلید از پدران نادان و کافر خود کردند.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۲۴
📚 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۸۰

***************************************************************************************

🔴 فَأَمَرَ بِرَدِّ ذَلِكَ وَ زَادَ فِيهِ مِنْ عِنْدِهِ مِائَتَيْ دِينَارٍ. فَأَخَذَهَا  اَلْإِمَامُ زَيْنُ الْعَابِدِينَ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ وَ فَرَّقَهَا فِي الْفُقَرَاءِ ثُمَّ أَمَرَ بِرَدِّ الْأُسَارَى وَ سَبَايَا الإمامُ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ، إِلَى أَوْطَانِهِنَّ بِمَدِينَةِ الرَّسُولِ صلی‌الله علیه وآله.

⚫️ پس یزید لعنه‌الله‌علیه دستور داد آن وسایل مربوط به حضرت زهرا صلوات الله‌ علیها را برگردانند. دویست دینار نیز رویش گذاشت. امام سجاد صلوات اللَّه علیه نیز آن دویست دینار را میان فقرا تقسیم کردند. سپس دستور دادند زنان و مردان اسیرشده را به وطنشان در مدینه بازگردانده شوند.

📚 اللهوف‌ على‌ قتلى‌ الطفوف، ص۱۹۵

***************************************************************************************

🏴 ارزش علم‌آموزی در جوانی

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامِ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : مَنْ تَعَلَّمَ فِی شَبَابِهِ کَانَ بِمَنْزِلَةِ الرَّسْمِ فِی الْحَجَرِ ، وَ مَنْ تَعَلَّمَ وَ هُوَ کَبِیرٌ کَانَ بِمَنْزِلَةِ الْکِتَابِ عَلَی وَجْهِ الْمَاءِ.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : کسی که در جوانی علم آموزد ، به منزله نقش بر سنگ است (ماندگار است) ، و کسی که در پیری بیاموزد ، به منزله نوشتن روی آب است (از بین می‌رود).

📚 بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 1  صفحه : 222

***************************************************************************************

🔴 واخذ رجل من أهل العراق حلي فاطمة بنت حسين و هو يبكي ! فقالت : لم تبكي ؟ فقال : أسلب ابنة رسول الله صلّى الله عليه وسلّم ولا أبكي ؟! فقالت : دعه ، انّي أخاف أن يأخذه غيري !!

⚫️ پس از شهادت امام حسین‌ صلوات اللَّه علیه و هجوم سربازان به خیمه‌ها، یکی از سربازهای دشمن، در حالی که گریه می‌کرد، لباس فاطمه، دختر امام حسین صلوات اللَّه علیهما را غارت کرد. فاطمه صلوات الله علیها از او پرسیدند : چرا گریه می کنی ؟ مرد پاسخ داد : آیا لباس دختر پیامبر را غارت کنم؛ اما گریه نکنم !؟ فاطمه صلوات اللَّه علیها گفتند : پس رها کن ! مرد گفت : می‌ترسم شخص دیگری آن را غنیمت بگیرد!

📚 ترجمة الإمام الحسين ومقتله علیه‌السلام نویسنده : ابن سعد  جلد : 1  صفحه : 78

***************************************************************************************

🏴 تعامل با نواصب

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِذَاٰ ابْتُلِيتَ بِأَهْلِ النَّصْبِ وَ مُجَاٰلَسَتِهِمْ، فَكُنْ كَأَنَّكَ عَلَى الرَّضْفِ حَتّىٰ تَقُومَ، فَإِنَّ اللّٰهَ يَمْقُتُهُمْ وَ يَلْعَنُهُمْ.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : هرگاه گرفتار مجالست و هم‌نشینی با نواصب (دشمنان اهلبیت ظاهری یا باطنی) شدید، مانند کسی باشید، که بر روی سنگ داغ نشسته باشد، تا زمانيکه برخیزید. زیرا که خداوند آنان را در زمرهٔ دشمنان به‌حساب آورده و مشمول لعنت هستند.

📚 الکافي جلد۲ صفحه۳۷۹
📚بحار الانوار، ج ۷۱، ص ۲۱۹.
📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة  ,  جلد۱۶  ,  صفحه۲۶۳

***************************************************************************************

🏴 قائم صلوات الله علیه کسی است كه

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلرِّضَا صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : …وَ إِنَّ الْقَائِمَ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ هُوَ الَّذِي …  قَوِيّاً فِي بَدَنِهِ حَتَّى لَوْ مَدَّ يَدَهُ إِلَى أَعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَقَلَعَهَا وَ لَوْ صَاحَ بَيْنَ الْجِبَالِ لَتَدَكْدَكَتْ صُخُورُهَا …

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام رضا صلوات الله علیه می فرمایند : … به درستى كه قائم صلوات اللَّه علیه كسى است كه… او از چنان قوت بدنى برخوردار است كه اگر دستش را به سمت بزرگ‏ترين درختى كه بر روى زمین وجود دارد دراز كند آن را از ريشه برمى‏كند و اگر در بين كوهها فرياد كشد، صخره‏ها متلاشى مى‏شوند….

📚الغيبة للنعمانی ص253

***************************************************************************************

🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : علمنا غابر ومزبورونكت في القلوب و نقر في الاسماع وإن عندنا الجفر الاحمر والجفرالابيض ومصحف فاطمة / وعندنا الجامعة فيها جميع ما تحتاج الناس إليه ، فسئل عن تفسير هذا الكلام فقال : أما الغابر فالعلم بما يكون ، وأما المزبور فالعلم بماكان ، وأما النكت في القلوب فهو الالهام. وأما النقر في الاسماع فحديث الملائكة : نسمع كلامهم ولا نرى أشخاصهم. وأما الجفر الاحمر فوعاء فيه سلاح رسول الله 9 ولن يخرج حتى يقوم قائمنا أهل البيت ، وأما الجفر الابيض فوعاء فيه توراة موسى وإنجيل عيسى وزبور داود وكتب الله الاولى.
وأما مصحف فاطمة / ففيه ما يكون من حادث وأسماء من يملك[١] إلى أن تقوم الساعة ، وأما الجامعة فهو كتاب طوله سبعون ذراعا إملاء رسول الله 9 من فلق فيه وخط علي ابن أبي طالب 7 بيده ، فيه والله جميع ما تحتاج إليه الناس إلى يوم القيامة حتى أن فيه أرش الخدش والجلدة ونصف الجلدة

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : علم ما غابر و مزبور و خطور به قلب و خوردن به گوش است. جفر قرمز و سفید و مصحف فاطمه علیها السّلام و «جامعه» که هر چه مردم نیازمندند در آن وجود دارد، نزد ماست.
از تفسیر این فرمایش امام سؤال کردند. فرمودند : «غابر» عبارت است از علم به آنچه به وجود می‌آید. «مزبور» علم به آنچه قبلا بوده است. «خطور به قلب» عبارت است از الهام. اما «به گوش خوردن»، همان شنیدن صدای ملائکه است؛ سخن آنها را می‌شنویم و خودشان را نمی بینیم. 【انتقال امامت به وسیله قرار دادن دست بر سینهء امام بعد و تحویل وصیتی که به نام هر امام است و تحویل وسائلی که میراث انبیاء علیهم السلام مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها و مصحف امیرالمومنین علیه السلام، جفر سفید و قرمز】

📚 بحارالانوار ج۲۶، ص ۱۸
📚ارشاد المفيد ص٢٥٧
📚احتجاج الطبرسى ص٢٠٣.

***************************************************************************************

🏴 حق واجب امام حسین سلام الله علیه

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : لو أن أحدكم حج دهره ثم لم يزر الحسين بن علي عليهما السلام لكان تاركا حقا من حقوق رسول الله صلى الله عليه وآله، لان حق الحسين فريضة من الله تعالى واجبة على كل مسلم.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : اگر یکی از شما تمام عمر حج به جا آورد ولی امام حسین صلوات اللَّه علیه را زیارت نکند، حقی از حقوق رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله را ترک نموده است، زیرا حق امام حسین سلام الله علیه از جانب اللَّهِ تعالی بر هر مسلمانی فریضه و واجب است .

📚 وسائل الشيعة – ط الإسلامية نویسنده : الشيخ حرّ العاملي    جلد : 10  صفحه : 333

***************************************************************************************

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْحَسَنُ اَلْعَسْكَرِيُّ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : ‏وَ ما ظَلَمُونا لَمَّا بَدَّلُوا وَ قَالُوا غَیْرَ مَا بِهِ أُمِرُوا وَ لَمْ یَفُوا بِمَا عَلَیْهِ عُوهِدُوا لِأَنَّ کُفْرَ الْکَافِرِ لَا یَقْدَحُ فِی سُلْطَانِنَا وَ مَمَالِکِنَا کَمَا أَنَّ إِیمَانَ الْمُؤْمِنِ لَا یَزِیدُ فِی سُلْطَانِنَا.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام حسن‌ عسکری صلوات الله علیه می فرمایند : هنگامی که آن‌ها [حکم خدا را] جابجا نموده و کلامی غیر آنچه ما به ایشان فرمان داده‌بودیم، گفتند و به عهدی که بسته‌بودند، وفا ننمودند، [در حقیقت به ما ظلم نکردند] چرا که کفر کافر، از سلطنت و مالکیّت ما نمی‌کاهد؛ همان‌طور که ایمان مؤمن بر سلطنت ما نمی‌افزاید.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۷۶
📚بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲
📚الإمام العسکری، ص۲۵۷

***************************************************************************************

🏴 سرنوشت یادگاری‌هایی از حضرت فاطمةالزهرا سلام‌الله‌علیها که در میان اموال غارت‌شده بود3️⃣

🔴 فَقَالَ لعنةالله‌علیه : أَمَّا وَجْهُ أَبِيكَ فَلَنْ تَرَاهُ أَبَداً وَ أَمَّا قَتْلُكَ فَقَدْ عَفَوْتُ عَنْكَ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَمَا يَرُدُّهُنَّ غَيْرُكَ إِلَى الْمَدِينَةِ وَ أَمَّا مَا أُخِذَ مِنْكُمْ فَأَنَا أُعَوِّضُكُمْ عَنْهُ أَضْعَافَ قِيمَتِهِ ..

⚫️ یزید لعنةالله‌علیه به امام سجاد صلوات الله علیه گفت: صورت پدرت را که هرگز نخواهی دید. از کشتنت نیز صرف‌نظر کردم و تو را بخشیدم. زنان را کسی جز خودت به مدینه بازنمی‌گرداند. اما آن‌چه از شما غارت شده است، به‌جای آن‌ها، چندبرابر قیمتشان را به شما می‌پردازم ..

📚 اللهوف‌ على‌ قتلى‌ الطفوف، ص۱۹۵.

***************************************************************************************

🏴 فرازی از ناحيه‌مقدسه، اسارت اهل‌حرم

🔴 فَقامَ ناعیک عِنْدَ قَبْرِ جَدِّک الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ، فَنَعاک إِلَیْهِ بِالدَّمْعِ الْهَطُولِ ، قآئِلا یا رَسُولَ اللهِ قُتِلَ سِبْطُک وَ فَتاک ، وَ اسْتُبیحَ أَهْلُک وَ حِماک ، وَ سُبِیَتْ بَعْدَک ذَراریک ، وَ وَقَعَ الْمَحْذُورُ بِعِتْرَتِک وَ ذَویک ،

⚫️ پس پیکِ مرگ نزدِ قبرِجدّت رسول خدا «که رحمتِ بى پایانِ خداوندى براو و آلِ اوباد» ایستاد، وبااشکِ ریزان خبرِمرگِ تورابه وى داد، و اینگونه گفت که: اى رسولِ خدا! دخترزاده جوانمردت شهید شد، خاندان وحَریمَت مُباح گردید، پس ازتو فرزندانت به اسیرى رفتند، و وقایع ناگوارى به عترت و خانواده ات وارد شد ..

📚 قال الشیخ المفید قدس الله روحه فی کتاب المزار ماهذا الفظه: زیارة أخری فی یوم عاشورا بروایة اخری، إذا أردت زیارته بها فی هذا الیوم فقف علیه(ع) و قل: السلام علی صفوة اللّه…مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۹۸، ۳۱۷.

***************************************************************************************

🏴 امام سجاد علیه‌السلام ، بنیانگذار غذای نذری در مجالس عزای سیدالشهداء صلوات الله علیه …

🔴 عن الحسن بن طريف بن ناصح، عن أبيه، عن الحسين بن زيد، عن عمر بن على بن الحسين، قال: لما قتل الحسين بن علی علیهماالسلام لبسن نساء بنى هاشم السواد والمسوح و كن لا يتشتكين من حر و لا برد و كان على بن الحسين علیهماالسلام يعمل لهن الطعام للمأتم.

⚫️ حسن بن طریف به اسناد خود نقل می‌کند:‌ هنگامی که امام حسین صلوات الله علیه به شهادت رسیدند ، زنان بنی‌هاشم #لباس_سیاه و مناسب عزا پوشیدند و در سرما و گرما به عزاداری پرداختند و امام سجاد علیه‌ السلام نیز برای آنان #غذا آماده می ‎کردند تا آن مخدّرات به عزاداری‌شان برسند.

📚المحاسن (ابوجعفر البرقی)، ج۲، ص۴۲۰
📚وسائل الشیعة (شیخ‌حرعاملی)، ج۲، ص۸۹۰

***************************************************************************************

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلرِّضَا صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : ما ذِئبانِ ضارِيانِ في غَنَمٍ قد تَفَرَّقَ رِعاؤها بِأضَرَّ في دِينِ المُسلمِ مِنَ الرئاسةِ .

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام رضا صلوات الله علیه می فرمایند : اگر دو گرگ درنده به گله‌ای بی چوپان حمله كنند خسارتى كه مى زنند، كمتر است از ، خسارتى كه جاه طلبى به دين مسلمان وارد مى كند.

📚 الکافي جلد۱ صفحه۲۹۷ حدیث۲

***************************************************************************************

🏴 حضرت‌عمه برای آرامش قلب امام سجاد سلام‌الله‌علیه، حدیث نبوي قرائت فرمودند

🔴 قَالَتْ أُمُّ المَصائِبِ زَینَب صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهَا عَن جَدِّک نبي الرحمة صلی‌الله علیه وآله : يَنْصِبُونَ لِهَذَا الطَّفِّ عَلَماً لِقَبْرِ أَبِيکَ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ [ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﺴﻠَﺎﻡ]، لَا يَدْرُسُ أَثَرُهُ وَ لَا يَعْفُو رَسْمُهُ عَلَی کُرُورِ اللَّيَالِی وَ الْأَيَّامِ.
وَ لَيَجْتَهِدَنَّ أَئِمَّةُ الْکُفْرِ وَ أَشْيَاعُ الضَّلَالَةِ فِی مَحْوِهِ وَ تَطْمِيسِهِ، فَلَا يَزْدَادُ أَثَرُهُ إِلَّا ظُهُوراً، وَ أَمْرُهُ إِلَّا عُلُوّاً.

⚫️ حضرت صدیقه صغری زینب‌ کبری صلوات الله علیها از امام‌الرحمة خاتم الانبیاء صلی‌الله علیه وآله  نقل می فرمایند : (خداوند متعال) برای این زمین (طفّ)، برای قبر پدر بزرگوارت حضرت سیّدالشّهداء صلوات اللَّه علیه عَلَم و نشانه ‌ای نصب فرموده، که با گذشت شبها و روزها اثر آن هیچگاه کهنه و مندرس نمی ‌شود، و رسم آن محو نشده و از بین نمی ‌رود. اگرچه به تحقیق رهبران و  امامان  کُفر و پیروان ضلالت و گمراهی نهایت تلاش خود را در محو کردن و نابود ساختن آن می ‌کنند، امّا در عوض آن نه تنها آثار و رسوم آن از میان نمی ‌رود، بلکه اثر آن ظاهرتر، و نشانه و رسوم آن بالاتر رفته و قوّت بیشتر خواهد گرفت.

📚 بحارالأنوار، ج 45، ص 180؛ به نقل از کتاب شریف کامل الزّیارات،
إبن قولویه قمّيّ قدّس سرّه،
باب 88 (فضل کربلاء و زیارة الإمامُ علیه السّلام حدیث اول)

***************************************************************************************

🏴 امام سجاد سلام الله علیه سر خود را به یاد مصیبت پدرش شکست …

‼️امام سجاد سلام الله علیه به مناسبتی که مصائب امام حسین سلام الله علیه را شنیدند (کسی برای ایشان مصائبی را یاد آوری کرد) :

🔴 قام علی طوله و نطح الجدار بوجهه فکسر انفه و شجّ رأسه و سال دمه علی صدره و خرّ مغشّیا علیه من شدة الحزن و البکاء.

⚫️ امام سجاد علیه السلام تمام قد ایستاد و صورت خود را به دیوار منزل کوبید پس بینی آن حضرت و سر ایشان شکست و خونش بر صورت ایشان ریخت و از شدت حزن و گریه از هوش رفتند.

📚دار السلام، محدث نوری/جلد2/صفحه179

***************************************************************************************

🏴 خطبه امام زین العابدين سلام‌الله‌علیه در کوفه 6⃣

🔴 ثُمَّ قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : لا غَروَ إن قُتِلَ الإمام الحُسَينُ و شَيخُهُ / قَد كانَ خَيرا مِن حُسَينٍ و أكرَما / فَلا تَفرَحوا يا أهلَ كوفانَ بِالَّذي / أصابَ حُسَينا كانَ ذلِكَ أعظَما / قَتيلٌ بِشَطِّ النَّهرِ روحي فِداؤُهُ / جَزاءُ الَّذي أرداهُ نارُ جَهَنَّما / ثُمَّ قالَ اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : رَضينا مِنكُم رَأسا بِرَأسٍ ، فَلا يَومَ لَنا ولا عَلَينا .

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام سجاد صلوات الله علیه در ادامه فرمودند : شگفت نيست ، اگر (حضرت‌امام) حسين صلوات الله علیه كشته شد ؛ چرا كه پدرش نيز [كشته] شد ؛ همو كه از حسين ، بهتر و شريف تر بود
اى كوفيان ! به آنچه بر حسين گذشته ، شادى نكنيد / كه اين ، جرمش بزرگ تر است . كشته اى به كنار رود [فرات] ! جانم فدايش
سزاى كسى كه او را به خاك افكنْد ، دوزخ است . سپس فرمودند : ما در عوضِ هر يك كشته ، به همان كشتگان [شما در ميدان جنگ] ، راضى هستيم و ديگر ، پس از اين ، هيچ روزى ، نه به سود ما و نه به ضرر ما ، جنگى نخواهيم داشت .

📚 لهوف؛ سید بن طاووس، : ص ١٩٩

***************************************************************************************

طبق نقل سینه به سینه در محله دربند تهران و نقل شده در کتاب تاریخی
.
ششم ماه صفر سال ۶۱هجری قمری مطابق با شانزدهم آبان سال ۵۹هجری شمسی سرمطهر شاهزاده حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام بعد از گذراندن مصائب کثیر در منطقه دربند تهران دفن شد.

“قابل ذکراست که دفن رؤوس مطهرشهدا اختلافیست ودر مکانها مختلفی بیان شده است. وسرمطهر سیدالشهداء به بدن ملحق گشت.”
مرحوم علامه #ملاآقادربندی شیروانی ازکتب مقتل قدیمه نقل میکنند که لشکری از #ری برای جنگ باامام حسین علیه السلام به کربلا آمده بودند.
فرمانده آنان را #حصین_بن_نمیرملعون قراردادند ودرعاشورا حاضربوده وجنگیدند وبعد ازشهادت حضرت بادشمن به کوفه آمدند.
درنوزدهم محرم، هنگام حرکت اسراء بطرف شام، فرمانده #لشکر_ری به عمرسعد گفت مارا از ادامه راه معاف کن که چندماه است ازخانه وکاشانه دوریم. اینک اجازه بده تایکی ازسرهای کشتگان کربلا راباخود بطرف ری ببریم ونشان دهیم که دشمن یزید راکشته وازایران برایتان هدایا بفرستیم.
#عمرسعد قبول کرد وازمیان رؤوس مطهر، #سرمقدس_حضرت_قاسم علیه السلام راانتخاب نمود.
این انتخاب بخاطراین بودکه روزعاشورا حضرت قاسم باحضرت زبیده بنت الحسین علیهم السلام ازدواج کردند و #زبیده_خاتون دختر #شهربانوی_دوم و ازنسل یزدگرد #پادشاه_ایران بود. وحضرت قاسم داماد ایرانیها شدند. فلذا سرمقدس ایشان رابرای تحقیر ایرانیان فرستاد.

بالاخره لشکر ری بهمراه سرمطهر حضرت قاسم علیه السلام بطرف ایران راه افتاد و #ده_روز بعدبه ری رسیدند.
تا #یک_هفته درمیادین اصلی شهر باچوب وسنگ به سرحضرت جسارت میکردند وشبها سر را نزد پیرزنی امانتدار درمحله #دربندتهران میسپردند.
درشب جمعه پیرزن که برای نمازشب آماده میشد ناگاه #انواری رادید که ازآسمان بطرف سر می آیند. جلوآمد ودید که زنانی ازنور آمده اند وسرمطهر دربین زمین وآسمان بالاآمد وصحبت میکند.
یکی ازآن مخدرات فرمود مادرجان #خدیجه نگاه کن که باپسرم قاسم چه کردند.
پیرزن فهمید که وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها آمده اند خودش را بقدمهای حضرت انداخت وطلب ببخش کرد وگفت من نمیدانستم صاحب سرکیست. حضرت اورا بخشیدند و رفتند.
زن تصمیم گرفت دیگر سرمطهر رابه آن ظالمان ندهند وشیعیان را خبردارکرد. پس سر راشستشو داده ودرمحل فعلی #امامزاده_قاسم_دربند_تهران دفن نمود وبعد دعاکرد خدا من طاقت مقابله بااین کافران راندارم والان جان مرابگیر. دعایش مستجاب شد واز دنیارفت ودرهمان محل دفن گردید.
صبح دشمنان آمدند وبعد ازفهمیدن ماجرا باشیعیان آنجا جنگیده وبسیاری رابه شهادت رساندند.

اسناد
اسرارالشهادة
سرمایه ایمان

***************************************************************************************

بسم الله الرحمن الرحیم
صلی الله علیک یااباعبدالله

اینجانب مدرس زارع شیرازی
هم اکنون که با این مطلب تاریخی مواجه شدم

بعلت اینکه در رمضان سال 93 در امامزاده قاسم دربند مراسمات و مداحی و کلاس مداحی داشتم
و درنوروز 95 در کنار ضریح شریف
روضه خواندم

و انقلابات عجیب و غریبی در من اتفاق افتاد

الان اشکم جاری شد
و بقطع و یقین عرض میکنم
که امامزاده قاسم دربند

همانگونه که قرنها مردم شریف دربند
نسل به نسل
این مکان را مکان دفن سر مقدس حضرت قاسم بن الحسن صلوات الله علیه میدانند

و این مطلب در قرنهای گذشته که کسی خواندن و نوشتن و کتاب چاپ کردن نمیدانسته سینه به سینه تاالان امده است

قطعا این مطلب درست است

کافیست یکبار زیارت بروید تا متوجه شوید که‌دقیقا حال و هوای زیارت اباعبدالله الحسین را در کربلا دارد

متاسفانه بعد از انقلاب در ایران عده ای با سنددانستن کتب و سندندانستن گفته مردم محل . اعلان کردند
که این قبر . طبق شواهد تاریخی
نمیتواند مدفن راس مطهر حضرت قاسم بن الحسن صلوات الله علیه باشد

اما امان از جهل محض با لباس علم

که نمیدانند قویترین و معتبرترین سند
مثل قبر شریف حضرت رقیه صلوات الله علیها

گفتمان مردم همان محل است که نسل به نسل بزرگترها به بچه ها یاددادند تا به این زمانه رسیده است

همانگونه که کسانی در لباس علم . جهل محضشان بجایی رسیده که برای همه چیز دنبال مطلب از کتابهای نوشته شده میگردند و اینقدر جاهلند که نمیدانند در قرنهای گذشته مردم سواد نداشتند و مطالب سینه به سینه می امده است
قرنهاست در این محل دربند . مردم این مکان مقدس را محل دفن راس مطهر حضرت قاسم شهید کربلا میدانند اما بعد از انقلاب در ایران عده ای ازروی بدسلیقگی و تندروی و ادعای علم . کتیبه هایی در این حرم مینویسند
که مدعی میشوند اینجا مکان قبر قاسم از نوادگان امام حسن است
که این کارشان باعث اعتراض شدید اهالی دربند شده است و این موضوع را طبق مطالب سینه به سینه از هزار پیش رد کرده اند
و تمام مردم دربند
این مکان مقدس را محل دفن راس مطهر حضرت قاسم بن الحسن شهید کربلا میدانند

از زیارت مدفن راس مطهر حضرت قاسم
غافل نشویم .

اولین بار بود اسنادش را میدیدم
و یادکردم از آن سالها و آن حال و انقلاب عجیب در کنار ضریحش

التماس دعا

***************************************************************************************

امامزاده قاسم دربند تهران
مدفن راس مطهر حضرت قاسم بن الحسن صلوات الله علیه شهید کربلاست
و اسناد معتبر ❤️🖤

#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#نوزدهم_محرم_خروج_اسراء_ازکوفه_به_شام
.
نوزدهم ماه محرم کاروان اسراء اهلبیت علیهم السلام را از کوفه به طرف شام حرکت دادند.

آنچه معلوم است، نقل بی اساس اهل خلاف که اهل وعیال اصحاب امام حسين عليه السلام درکوفه باشفاعت قبايلشان آزاد شدند، خلاف واقعیت است. آن زنان باوفا ازابتدا برای اسارت ویاری کردن حضرت زینب علیهاالسلام به کربلا آمده بودند. پس اکثر مخدرات هاشميات واصحاب براى اسارت به شام برده شدند.
#حضرت_حسن_مثنی علیه السلام یکی فرزندان امام مجتبی علیه السلام نیزکه درعاشورا شدیدا زخمی شدند، تاکوفه به اسارت آورده شدند.
دوطفل ازفرزندان عبدالله بن جعفرعلیهم السلام که عصرعاشورا ازکربلا فرارکرده بودند. بدست حرامیان اسیر وتایکسال درزندان کوفه بودند.
همچنین #طفلان_حضرت_مسلم علیهم السلام را ازبین اسراء جداکردند وتا یکسال درزندان کوفه نگه داشتند. آن دوبزرگوار در ۲۳ذیحجه بطور مظلومانه توسط #حارث_ملعون بدستور ابن زیاد خبیث به شهادت رسیدند.
الوقايع والحوادث ج۴ص۱۱۴
ابصارالعين ص۱۳۳
.
#نوزدهم_محرم_جداشدن_مسیرسرحضرت_قاسم علیه السلام
یکی ازمصائب عظیمی که درکوفه رخ داد، این بودکه ازبین سرهای مقدس شهداء، سرمبارک #حضرت_قاسم علیه السلام رابا لشکر ری به ایران فرستادند و ازبقیه سرها جداکردند.

{البته احتمال جداشدن مسیر سرمطهر از #شام_به_ایران هم وجود دارد.}

لشکری از ری باچندهزار سرباز به کربلا آمده بودند درراه برگشت در شهرکوفه #حصین_بن_نمیرملعون به #عمرسعدخبیث گفت که این لشکرچند ماه است ازخانه و #کاشانه واهل وعیال دورند وسختی سفر وجنگ برآنها غالب شده و دیگرقادر به آمدن شام نیستیم. اگراجازه دهی مابه ایران باز میگردیم.
همچنین ازاو خواستند که یکی ازسرهای بنی هاشم رابما بده تاببریم وبه مردم نشان دهیم که حسین واتباعش راکشتیم واین سزای کسی است که برخلیفه زمانش خروج کند. درعوض برایتان هدایا میفرستیم. #عمرسعدملعون قبول کرد وازمیان سرها سرمبارک حضرت قاسم رابه آنان داد تابه ایران ببرند. لذا نام حصین بن نمیرخبیث درجریان اسارت کوفه تاشام نیست.
لشکر راه افتاد وبعد ازیک هفته به ری وارد شدند ودر میادین اصلی شهرجسارت واهانتهای زیادی به سرمقدس کردند که این مصائب قابل ذکرکردن وتحمل نیست. آخرالامر سرمبارک حضرت قاسم علیه السلام توسط بانویی عاقبت بخیر در #دربند_تهران بامعجزاتی عجیب بخاک سپرده شد.
هزارسال است که زیارتگاه #امامزاده_قاسم_دربند که معروف به #رأس_القاسم است با بارگاهی عظیم مورد تعظیم واحترام شیعیان قراردارد.

کتاب سرمایه ایمان
اسرارالشهادة از بحرالأنساب

طبق گفته‌ علمایی مانند فاضل دربندی (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84_%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C) در اسرار الشهادة (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%A9)
و سرمایه‌ی ایمان،ابی مخنف (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%85%D8%AE%D9%86%D9%81) و
سید مرتضی رازی (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C_%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C) در بحرالانساب

که در حالِ حاضر نسخه‌ی خطی این کتاب موجود هست،
روضه‌خوان تبریزی در بحرالمصائب
و مقتل فاضل هندی و امامزادگان ری،

این بقعه، مدفن سر حضرت قاسم بن حسن (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D8%B3%D9%86) صلوات الله علیه  هست که به دستور عمر بن سعد (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%85%D8%B1_%D8%A8%D9%86_%D8%B3%D8%B9%D8%AF) لعنت الله علیه
به نشانه‌ی پیروزی به ری فرستاده شد

و پس از مصائب سخت در محل فعلی امامزاده قاسم دربند تهران دفن شد.

صندوق امامزاده در سال ۹۶۳ هـ. ق در سی و سومین سال پادشاهی شاه تهماسب (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A7%D9%87_%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%A8) صفوی روی مرقد نصب شد.
روزی صندوقچه‌ چوبی اینگونه حک شده است:
(اسدالله الغالب علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، هذا المرقد الشریف و المقبر المنیف، صلوات الله علی مشرفها و هو سلطان المقربین و برهان المتقین و سلاله ائمه المعصومین صلوات الله علیهم اجمعین

😭 قاسم بن حسن بن امیرالمؤمنین، و یعسوب الدین، و ابن عم رسول رب العالمین)…

***************************************************************************************

همه چشم‌ها در قیامت گریانند جز چشمی که….

کُلُّ عَینٍ یَومَ القِیامَةِ باکِیَةٌ، وکُلُّ عَینٍ یَومَ القِیامَةِ ساهِرَةٌ، إلّا عَینَ مَنِ اختَصَّهُ اللَّهُ بِکَرامَتِهِ، وبَکی عَلی ما یُنتَهَکُ مِنَ الحُسَینِ وآلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام

📚الخصال: ص ۶۲۵ ح ۱۰
📚عیون الحکم و المواعظ: ص ۳۹۸ ح ۶۷۴۷

امیر مؤمنان علیه السلام: همه چشم‌ها در قیامت گریانند، جز چشمی که مشمول کرامت ویژه خدا باشد و به خاطر شکسته شدن حریم حسین علیه السلام و خاندان محمّد صلی اللَّه علیه و آله، گریه کرده باشد.

***************************************************************************************

نسب حضرت زین العابدین علیه السلام

مرحوم ملاهاشم خراسانی در کتاب منتخب التواریخ در معرفی مادر حضرت امام سجاد علیه السلام و زمان اسارت ایشان ، نقل های مختلف را متذکر شده و انها را بررسی می کند :

والد ماجدشان حضرت سیدالشهداعلیه السلام ؛ والده ماجده شان جناب شهربانو بنت یزدجرد سلطان الاعاجم و اخر ملوک الفرس ابن شهریار بن پرویز بن هرمز بن کسری انوشیروان العادل بن قباد بن فیروز بن یزدجرد بن بهرام گور بن یزدجرد بن بهرام بن شاپور ذوالاکتاف بوده .
و مشهور آن است که اسم آن مخدره شهربانویه بوده ؛ و خلاف است که آن مخدره در زمان خلافت عمر اسیر شده یا در زمان خلافت عثمان یا در زمان خلافت حضرت امیرالمومنین علیه السلام .

📖منتخب التواریخ تحقیق و تصحیح موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام : ج 4 ص 7

***************************************************************************************

قَالَتْ أُمُّ المَصائِبِ زَینَب صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهَا عَن جَدِّک نبي الرحمة صلی‌الله علیه وآله : يَنْصِبُونَ لِهَذَا الطَّفِّ عَلَماً لِقَبْرِ أَبِيکَ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ [ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﺴﻠَﺎﻡ]، لَا يَدْرُسُ أَثَرُهُ وَ لَا يَعْفُو رَسْمُهُ عَلَی کُرُورِ اللَّيَالِی وَ الْأَيَّامِ.
وَ لَيَجْتَهِدَنَّ أَئِمَّةُ الْکُفْرِ وَ أَشْيَاعُ الضَّلَالَةِ فِی مَحْوِهِ وَ تَطْمِيسِهِ، فَلَا يَزْدَادُ أَثَرُهُ إِلَّا ظُهُوراً، وَ أَمْرُهُ إِلَّا عُلُوّاً.

حضرت صدیقه صغری زینب‌ کبری صلوات الله علیها از امام‌الرحمة خاتم الانبیاء صلی‌الله علیه وآله  نقل می فرمایند : (خداوند متعال) برای این زمین (طفّ)، برای قبر پدر بزرگوارت حضرت سیّدالشّهداء صلوات اللَّه علیه عَلَم و نشانه ‌ای نصب فرموده، که با گذشت شبها و روزها اثر آن هیچگاه کهنه و مندرس نمی ‌شود، و رسم آن محو نشده و از بین نمی ‌رود. اگرچه به تحقیق رهبران و  امامان  کُفر و پیروان ضلالت و گمراهی نهایت تلاش خود را در محو کردن و نابود ساختن آن می ‌کنند، امّا در عوض آن نه تنها آثار و رسوم آن از میان نمی ‌رود، بلکه اثر آن ظاهرتر، و نشانه و رسوم آن بالاتر رفته و قوّت بیشتر خواهد گرفت.

📚 بحارالأنوار، ج 45، ص 180؛ به نقل از کتاب شریف کامل الزّیارات،
إبن قولویه قمّيّ قدّس سرّه،
باب 88 (فضل کربلاء و زیارة الإمامُ علیه السّلام حدیث اول)

***************************************************************************************

قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : اذْكُرْ حَاجَاتِكَ الثَّلَاثَ اللَّاتِي وَعَدْتُكَ بِقَضَائِهِنَّ ..

[زمانی که کاروان اسرا در شام بودند، پس از آن‌که ورق برگشت و یزیدبن‌معاویه لعنةالله‌علیهما مجبور به همراهی با خاندان رسالت شد،] یزید لعنه‌الله‌علیه به امام سجاد صلوات الله علیه گفت: سه حاجتت را بگو تا به تو وعده دهم که برآورده‌شان کنم ..

قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : فَقَالَ لَهُ: الْأُولَى أَنْ تُرِيَنِي وَجْهَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ أَبِيَ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ، فَأَتَزَوَّدَ مِنْهُ وَ الثَّانِيَةُ أَنْ تَرُدَّ عَلَيْنَا مَا أُخِذَ مِنَّا وَ الثَّالِثَةُ إِنْ كُنْتَ عَزَمْتَ عَلَى قَتْلِي أَنْ تُوَجِّهَ مَعَ هَؤُلَاءِ النِّسْوَةِ مَنْ يَرُدُّهُنَّ إِلَى حَرَمِ جَدِّهِنَّ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ وآله …

حضرت آیت الله العظمی امام زین‌العابدین صلوات الله علیه فرمودند: اول این‌که صورت آقا و مولا و پدرم حسین صلوات الله علیه را به من نشان دهی تا از آن توشه برگیرم. دوم این‌که آن‌چه از ما غارت شده است را به ما پس دهید. سوم این‌که اگر قصد داری مرا بکشی، شخصی [مورد اعتماد] را همراه این زنان بفرست تا آنان را به‌سوی حرم جدّشان (در مدینه) بازگرداند ..

📚 اللهوف‌ على‌ قتلى‌ الطفوف، ص۱۹۵.

🔴 فَقَالَ لعنةالله‌علیه : أَمَّا وَجْهُ أَبِيكَ فَلَنْ تَرَاهُ أَبَداً وَ أَمَّا قَتْلُكَ فَقَدْ عَفَوْتُ عَنْكَ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَمَا يَرُدُّهُنَّ غَيْرُكَ إِلَى الْمَدِينَةِ وَ أَمَّا مَا أُخِذَ مِنْكُمْ فَأَنَا أُعَوِّضُكُمْ عَنْهُ أَضْعَافَ قِيمَتِهِ ..

⚫️ یزید لعنةالله‌علیه گفت: صورت پدرت را که هرگز نخواهی دید. از کشتنت نیز صرف‌نظر کردم و تو را بخشیدم. زنان را کسی جز خودت به مدینه بازنمی‌گرداند. اما آن‌چه از شما غارت شده است، به‌جای آن‌ها، چندبرابر قیمتشان را به شما می‌پردازم ..

📚 اللهوف‌ على‌ قتلى‌ الطفوف، ص۱۹۵.

***************************************************************************************

قال الامام الهادی علیه السلام:
هُمْ مَعْدُودُونَ مَعْلُومُونَ لَا یَزِیدُ رَجُلٌ وَ لَا یَنْقُصُ

🔸امام هادی علیه السلام:
آنها (شیعیان) گروهی شماره شده و معلوم هستند؛ یک نفر بر ایشان اضافه نمی شود و از آنها کم نمی گردد.

بحارالانوار/ج50/ص157

***************************************************************************************

💎امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ.

ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از غرور و خودخواهى وجود دارد.

📖 نهج البلاغه،حکمت ۲۸۲

***************************************************************************************

شخصى به نام سعد مى‌گويد:رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:در اين سياه‌دانه شفاى هردردى وجود دارد به جز سام.گفتم:سام چيست‌؟فرمود:مرگ است. گفتم:سياه‌دانه چيست‌؟فرمود:همان
شونيز است.گفتم:چگونه بخورم‌؟ فرمود:بيست و يك دانه سياه‌دانه را در پارچه‌اى مى‌گذارى و يك شب مى‌خيسانى و هرگاه صبح شد،در سوراخ راست و چپ بينى خود،هركدام يك قطره مى‌ريزى و روز دوم كه شد،در سوراخ راست بينى،دو قطره و در سوراخ چپ يك قطره مى‌ريزى و در روز سوم،در سوراخ راست بينى،يك قطره و در سوراخ چپ دو قطره مى‌ريزى.يعنى در اين سه روز،ميان سوراخ چپ و راست بينى،تفاوت مى‌گذارى.سعد مى‌گويد:و دانه‌ها بايد در هرروز عوض شوند.

مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۸۵
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۹، ص ۲۲۸

***************************************************************************************

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
در شبى كه به معراج رفتم به هيچ فرشته‌اى نمى‌گذشتم
مگر اينكه مى‌گفت
:اى محمد امت خود را به حجامت كردن دستور بده❤️
و بهترين چيزى كه با آن بيماريها را مداوا مى‌كنيد
حجامت كردن و سياه دانه و جوز است.

طب النبي صلّی الله عليه و آله ج ۱، ص ۳۱
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۹، ص ۳۰۰

***************************************************************************************

گروهى از انصار بوى گفتند يا رسول اللّٰه راستى ما را همسايه‌ايست كه دلش درد كند بما اجازه ميدهى او را مداوا كنيم‌؟فرمود: با چه او را مداوا كنيد؟گفتند:يك يهودى اينجا است كه اين درد را مداوا كند،فرمود:با چه‌؟گفتند شكمش را ميشكافد و چيزى از آن بيرون مى‌آورد، رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله آن را بد شمرد،دوباره سه باره بآن حضرت باز گفتند فرمود:هر كار خواهيد بكنيد،و آن يهودى را خواستند و شكمش را شكافت و چرك و پليدى بسيارى از آن برآورد و آن را شست و دوخت و مداوا كرد و خوب شد،و به پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم گزارش شد و

فرمود:
راستى آنكه دردها را آفريد
برايشان درمانى نهاده و
❤️ بهترين درمان حجامت است
و رگ زدن
و سياه دانه.

دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام ج ۲، ص ۱۴۳
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۹، ص ۷۳
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۶، ص ۴۳۶

***************************************************************************************

امام صادق عليه السّلام
در سياهدانه درمان هر درديست،من آن را برگيرم براى تب،سردرد و چشم درد و دل درد،و براى هر دردى كه رخ دهد،و خدا عزّ و جلّ‌ مرا بدان شفا دهد.

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۹، ص ۲۲۹
مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۸۶

***************************************************************************************

امام ششم(عليه السّلام):سياه دانه شفاء همه بيماريها است،و محبوب پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله) بوده،و اگر گفتم محبوب رسول اللّٰه(صلّى اللّه عليه و آله)را برايم بياوريد برايم سياه دانه بياوريد.

مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۸۶
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۹، ص ۲۲۸

***************************************************************************************

پیامبر صلی الله علیه و آله
فرمود:
سياه دانه دواى هر دردى است بجز مرگ

طب النبي صلّی الله عليه و آله ج ۱، ص ۳۰
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۹، ص ۳۰۰

***************************************************************************************

بسندى از ابى الحسن عليه السّلام كه پرسش شد از تب نوبه پر زور فرمود:عسل و سياهدانه بگيرند،و سه انگشت از آن بخورند كه ببرد،و هر دو بركت دارند،خدا تعالى در باره عسل فرموده«برآيد از شكمشان نوشابه‌اى چند رنگ كه در آن درمانست براى مردم،۶۹-النمل»و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم در باره سياهدانه فرمود:درمان هر درد است جز مرگ،فرمود:اين دو عسل و سیاهدانه نه گرمند و نه سرد و نه طبع خاصى دارند همانا هر جا بكار روند درمانند.

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۹، ص ۲۲۷
عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال ج ۲۳، ص ۳۶۴
الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۳، ص ۸۲

***************************************************************************************

🏴 ادعای دروغ

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا .

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : دروغ می‌گوید کسی که ادعای شیعه بودن ما را دارد، اما به ریسمان غیر از ما، چنگ زده است.

📚 مصنفات الشیخ الصدوق، صفات الشیعة، حديث ۴

***************************************************************************************

‼️امام سجاد سلام الله علیه به مناسبتی که مصائب امام حسین سلام الله علیه را شنیدند (کسی برای ایشان مصائبی را یاد آوری کرد) :

قام علی طوله و نطح الجدار بوجهه فکسر انفه و شجّ رأسه و سال دمه علی صدره و خرّ مغشّیا علیه من شدة الحزن و البکاء.

امام سجاد علیه السلام تمام قد ایستاد و صورت خود را به دیوار منزل کوبید پس بینی آن حضرت و سر ایشان شکست و خونش بر صورت ایشان ریخت و از شدت حزن و گریه از هوش رفتند.

📚دار السلام، للمحدث نوری/جلد2/صفحه179

***************************************************************************************

1)قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام إِذَا زَلْزَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْأَرْضَ وَ سَيَّرَهَا رُفِعَتْ(کربلاء) كَمَا هِيَ بِتُرْبَتِهَا نُورَانِيَّةً صَافِيَةً، فَجُعِلَتْ فِي أَفْضَلِ رَوْضَةٍ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ وَ أَفْضَلِ مَسْكَنٍ فِي الْجَنَّةِ لَا يَسْكُنُهَا إِلَّا النَّبِيُّونَ وَ الْمُرْسَلُونَ أَوْ قَالَ‏ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ‏ وَ إِنَّهَا لَتَزْهَرُ بَيْنَ رِيَاضِ الْجَنَّةِ كَمَا يَزْهَرُ الْكَوْكَبُ الدُّرِّيُّ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ يَغْشَى نُورُهَا أَبْصَارَ أَهْلِ الْجَنَّةِ جَمِيعاً وَ هِيَ تُنَادِي أَنَا أَرْضُ اللَّهِ الْمُقَدَّسَةُ الطَّيِّبَةُ الْمُبَارَكَةُ الَّتِي تَضَمَّنَتْ سَيِّدَ الشُّهَدَاءِ وَ سَيِّدَ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ.

(كامل الزيارات، ص268)

حضرت زین العابدین علیه السلام فرمود هر گاه خداوند متعال بخواهد زمين را بلرزاند و حركتش دهد زمين كربلا را با تربت نورانى و شفّافش بالا برده و آن را در برترين باغ‏ از باغ های بهشتی و برترین مسکن بهشتی قرار می دهد. در کربلای بهشت، جز انبیا و رسولان الهی-یا رسولان اولواالعزم- ساکن نمی شوند. کربلای بهشت در میان باغ های بهشتی به همان گونه که ستاره درخشان در میان دیگر ستارگان برای اهل زمین می درخشد، نور می دهد و می درخشد. نور کربلای بهشت چشمان همه اهل بهشت را (از شدّت نورانیّتش) تار می کند. پس با صدایی بلند می گوید من همان زمين مقدّس و پاک و مباركى هستم كه سيّد شهدا و سرور جوانان اهل بهشت را در بر گرفت.

2)عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرْضَ كَرْبَلَاءَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْكَعْبَةَ بِأَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ عَامٍ وَ قَدَّسَهَا وَ بَارَكَ عَلَيْهَا فَمَا زَالَتْ قَبْلَ خَلْقِ اللَّهِ الْخَلْقَ مُقَدَّسَةً مُبَارَكَةً وَ لَا تَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّى يَجْعَلَهَا اللَّهُ‏ أَفْضَلَ‏ أَرْضٍ‏ فِي‏ الْجَنَّةِ وَ أَفْضَلَ مَنْزِلٍ وَ مَسْكَنٍ يُسْكِنُ اللَّهُ فِيهِ أَوْلِيَاءَهُ فِي الْجَنَّةِ.

(كامل الزيارات ص268)

حضرت باقر علیه السلام فرمود خداوند تبارك و تعالى زمین کربلا را بیست و چهار هزار سال قبل از کعبه آفرید و آن را مقدّس و مبارك قرار داد. پس پیوسته این سرزمین قبل از خلقت مخلوقات مقدّس و مبارك بود تا آن که خداوند آن را برترين زمين بهشت و برترين منزل و مسكنى قرار می دهد كه اوليائش در بهشت در آن ساکن خواهند شد.

***************************************************************************************

نور امام معصوم از نور خورشید روشنی بخش تر است

فَآمِنُوا بِاللَّـهِ وَ رَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنزَلْنَا وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿سورة التغابن ٨﴾
پس به خدا و پيامبر او و آن نورى كه ما فرو فرستاديم ايمان آوريد، و خدا به آنچه مى‌كنيد آگاه است.

#حب_خاص
عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا (تغابن 8) فَقَالَ يَا أَبَا خَالِدٍ النُّورُ وَ اللَّهِ- الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلوات الله علیهم) إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ الْإِمَامِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ الْمُضِيئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يَحْجُبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نُورَهُمْ عَمَّنْ يَشَاءُ فَتُظْلِمُ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَا يُحِبُّنَا عَبْدٌ وَ يَتَوَلَّانَا حَتَّى يُطَهِّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ وَ لَا يُطَهِّرُ اللَّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى يُسَلِّمَ لَنَا وَ يَكُونَ سِلْماً لَنَا فَإِذَا كَانَ سِلْماً لَنَا سَلَّمَهُ اللَّهُ مِنْ شَدِيدِ الْحِسَابِ وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ الْأَكْبَرِ.

🔸از ابو خالد كابلى روایت شده كه گفت: سؤال كردم از امام محمد باقر (صلوات الله عليه) از قول خداى عزّ و جلّ: پس ايمان آوريد به خدا و فرستاده او و آن، نوری كه فرو فرستاديم» (تغابن 8)
پس (امام باقر صلوات الله علیه) فرمود: «اى ابو خالد، به خدا سوگند كه نور، امامان معصوم از اولاد محمد (صلى الله عليه و آله) هستند تا روز قيامت.
و به خدا سوگند، كه ايشان، نور خدايند كه آن را فرو فرستاده.
و به خدا سوگند، كه ايشان نور خدايند در آسمان‏ها و زمين
. اى ابو خالد، به خدا سوگند، هر آينه نور امام در دل‏هاى مؤمنان روشن‏تر است از خورشید روشنى‏ بخشِ درخشان در روز.
و به خدا سوگند، كه ايشان دل‏هاى مؤمنان را روشن مى سازند
و خداى عزّ و جلّ نور ايشان را مى پوشد از هر كه مى خواهد،
پس دل‏هاى ايشان تاريك مى شود.
اى ابو خالد، به خدا سوگند كه هيچ بنده اى ما را دوست ندارد و با ما موالات نورزد، تا خدا دل او را پاك و پاكيزه گرداند و خدا دل بنده را پاك نمى گرداند تا تسليم ما شود
و با ما در مقام آشتى باشد.
پس چون با ما در مقام آشتى باشد، خدا او را از حساب سخت سالم بدارد
و ايمن گرداند او را از ترس بزرگ‏تر روز قيامت.».

الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 194

***************************************************************************************

بَشیر بن عمرو حَضرَمی از یاران استوارگام و باوفای سید الشهدا علیه السلام است.

وی، خبر ناگوار اسارت فرزندش در ناحیه ای مرزی را در کربلا شنید و در حالی که می توانست به بهانه آزاد کردن فرزندش صحنه را ترک کند، جوان مردی کرد و از امام حسین علیه السلام جدا نشد.
این خبر که به امام علیه السلام رسید به وی فرمود:

بیعتم را از تو برداشتم و آزادی. پس [برو و] برای رهایی پسرت، تلاش کن.

امّا وی پاسخ داد:

أَكَلَتْنِي إِذاً اَلسِّبَاعُ حَيّاً إِذَا فَارَقْتُكَ،
اگر از تو جدا شوم، درندگان، زنده زنده، مرا بخورند!

📕ابصار العين في أنصار الحسين (ص 103 ط النجف)

اَلسَّلاَمُ عَلَى بَشِيرِ بْنِ عُمَرَ اَلْحَضْرَمِيِّ ، شَكَرَ اَللَّهُ لَكَ قَوْلَكَ لِلْحُسَيْنِ وَ قَدْ أَذِنَ لَكَ فِي اَلاِنْصِرَافِ: أَكَلَتْنِي إِذاً اَلسِّبَاعُ حَيّاً إِذَا فَارَقْتُكَ
📖المزار الکبير  ج1ص485

***************************************************************************************

عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ إِذَا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَیْها آباءَنا وَ اللهَُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللهَ لا یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَی اللهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ قَالَ فَقَالَ هَلْ رَأَیْتَ أَحَداً زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِالزِّنَا وَ شُرْبِ الْخَمْرِ أَوْ شَیْءٍ مِنْ هَذِهِ الْمَحَارِمِ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ مَا هَذِهِ الْفَاحِشَهًْ الَّتِی یَدَّعُونَ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَهُمْ بِهَا قُلْتُ اللَّهُ أَعْلَمُ وَ وَلِیُّهُ قَالَ فَإِنَّ هَذَا فِی أَئِمَّهًْ الْجَوْرِ ادَّعَوْا أَنَّ اللَّهَ أَمَرَهُمْ بِالِائْتِمَامِ بِقَوْمٍ لَمْ یَأْمُرْهُمُ اللَّهُ بِالِائْتِمَامِ بِهِمْ فَرَدَّ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ فَأَخْبَرَ أَنَّهُمْ قَدْ قَالُوا عَلَیْهِ الْکَذِبَ وَ سَمَّی ذَلِکَ مِنْهُمْ فَاحِشَهًْ.

محمّدبن‌منصور گوید:

از امام کاظم درباره‌ی این کلام خدای تبارک‌وتعالی:

وَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَیْهَا آبَاءنَا وَ اللهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللهَ لاَ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء أَتَقُولُونَ عَلَی اللهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ پرسیدم

. و ایشان فرمود:

«آیا تا به حال کسی را دیده‌ای که ادّعا کند خدای عزّوجلّ ما را به زنا یا شرب خمر یا چیزی از کارهای حرام، امر کرده است»؟

گفتم: «خیر»

. فرمود: «پس این فاحشه و گناه بزرگی که ادّعا می‌کنند خدای عزّوجلّ ما را به آن فرمان داده است، چیست»؟

عرض کردم: «خدای عزّوجلّ و ولی او داناترند»

. امام فرمود: «این ادّعا از سوی امامان ظلم و ستم مطرح شده است

. آنان ادّعا کردند که خدای عزّوجلّ به آنان دستور داده است
که خود را امام قومی قرار دهند

که خداوند آنان را امام بهیچ قومی قرار نداده است خدا به آنان پاسخ رد داده است و در این آیه . خداوند بیان میکند که انها به خدا برای امام قرار دادن خودشان دروغ بستند و از این کارشان . خداوند در قرآن به کلمه فاحشه و کار زشت یاد میکند ».

📓الکافی، ج۱، ص۳۷۳
📓 مستدرک الوسائل، ج۹، ص۹۲
📓الغیبهًْ للنعمانی، ص۱۳۰

***************************************************************************************

موضوع : امامت حاکمان جور و ستم

وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللهَُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللهَ‌ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ [28]

ترجمه آیه قرآن
و هنگامى‌كه كار زشتى انجام مى‌دهند مى‌گويند: «پدران خود را بر اين [عمل] يافتيم؛ و خداوند ما را به آن فرمان داده است». بگو: «خداوند [هرگز] به كار زشت فرمان نمى‌دهد.آيا چيزى به خدا نسبت مى‌دهيد كه نمى‌دانيد»؟!

محمد بن منصور گوید:
از امام کاظم سلام الله علیه و آله درمورد آیه بیست وهشت سوره اعراف:
﴿وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً﴾‏
سؤال کردم

؛ امام فرمود: تا کنون کسی را دیده‌‎ای
که گمان کند خداوند
او را به زنا و نوشیدن شراب و گناهانی از این قبیل امر کرده باشد؟
گفتم: نه!

فرمود: پس این فحشا و کار زشتی که آنان ادعا می‌کنند
خداوند متعال ایشان را به آن دستور داده، چیست؟

گفتم: خداوند و ولی او بهتر می‌دانند!

فرمود: «به راستی این فحشا و عمل زشت درمورد حاکمان جور است
که ادعا می‌کنند
که خدا به آنها دستور داده
تا افرادی را به پیروی از خود دعوت نمایند،

با اینکه خداوند این ادعای آنان را رد نموده است.

📓ترجمه تفسیر عیاشی، ج۳، ص۱۳۴و۱۳۵
📓بصائر الدرجات‏، جزء۱، باب۱۶، ح۴
📓كافی، ج‏۱، ص۳۷۳، ح۹
📓غیبت نعمانی، باب۷، ح۱۰، ص۱۳۱
📓البرهان في تفسير القرآن، ج‏۲، ص۵۲۶، ح۲
📓بحار الأنوار، ج‏۳۱، ص۵۸۳، ح۱۸

***************************************************************************************

🏴 خشنودی خداوند خشنودی ما اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم است

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : في كربلاء الملحمة كان الصبر مشهودًا في القول والعمل لدى سيد الشهداء وأهل بيته وأنصاره الصابرين الأوفياء. تذكر كتب التاريخ أنه صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ لما أراد الخروج من مكة إلى العراق ألقى خطبة قال فيها: “رضا الله رضانا أهل البيت، نصبر على بلائه ويوفينا أجر الصابرين .

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام حسین صلوات الله علیه می فرمایند : .. هنگام خارج شدن از مکه به سمت عراق: آدمى از سرنوشت حتمی ناگزير است، خشنودی خداوند خشنودی ما اهلبیت است در مقابل بلاى او صبر می كنیم، تا اينكه پاداش صابرين را به ما تمام و كمال عطا فرمايد ..

📚 بحار الأنوار جلد : 44 صفحه : 367
📚 اللهوف على قتلى الطفوف‏، سیدبن طاووس، صفحه  60

***************************************************************************************

🏴 بپرهيز از اينكه مردى را بدون دليل [در برابر امام منتخب الهی] به پيشوائى برگزينى

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : الكافي عن أبي حَمزةَ الثماليّ   . إيّاكَ و الرئاسةَ ، و إيّاكَ أن تَطَأ أعقابَ الرِّجالِ . قلتُ : جُعِلتُ فِداكَ أمّا الرئاسةُ فقد عَرَفتُها ، و أمّا أن أطَأ أعقابَ الرِّجالِ فَما ثُلُثا ما في يَدِي إلاّ مِمّا وَطِئتُ أعقابَ الرِّجالِ ؟! فقال لي : لَيسَ حيثُ تَذهَبُ ، إيّاك أن تَنصِبَ رجُلاً دُونَ الحُجَّةِ فَتُصدِّقَهُ في كُلِّ ما قالَ .

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : به نقل از ابو حمزه ثُمالى  . از رياست بپرهيز و از راه افتادنِ پشت سر شخصيت‌ها خود دارى كن . عرض كردم : فدايت شوم ، [مذموم بودن ]رياست را دانستم اما دو سوم آنچه [از اخبار و احاديث ]در دست دارم، از همين راه افتادن دنبال رجال و شخصيتهاست . حضرت فرمودند : درست متوجّه نشدى، بلكه مقصود اين است كه مبادا كسى را غير از حجّت [خدا] عَلَم كنى و هرچه مى گويد تصديق نمايى .

📚 الکافي جلد۵ صفحه۲۹۸ حدیث۲

***************************************************************************************

🏴 خطبه امام زین العابدين سلام‌الله‌علیه در کوفه 5⃣

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : هَيهاتَ هَيهاتَ ! أيُّهَا الغَدَرَةُ المَكَرَةُ ، حيلَ بَينَكُم وبَينَ شَهَواتِ أنفُسِكُم ، أتُريدونَ أن تَأتوا إلَيَّ كَما أتَيتُم إلى أبي مِن قَبلُ ؟ ! كَلّا ورَبِّ الرّاقِصاتِ ، فَإِنَّ الجُرحَ لَمّا يَندَمِل ، قُتِلَ أبي صَلَواتُ اللّه عَلَيهِ بِالأَمسِ وأهلُ بَيتِهِ مَعَهُ ، ولَم يُنسِني ثُكلَ رَسولِ اللّه صلى الله عليه و آله وثُكلَ أبي وبَني أبي ، ووَجدُهُ بَينَ لَهَواتي ، ومَرارَتُهُ بَينَ حَناجِري وحَلقي ، وغُصَصُهُ تَجري في فِراشِ صَدري ، ومَسأَلَتي أن لا تَكونوا لَنا ولا عَلَينا …

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام سجاد صلوات الله علیه در ادامه فرمودند : دور باد ، دور باد! اى خيانتكاران مكّار ! ميان شما و هوس هايتان ، فاصله افتاده است . آيا مى خواهيد با من همان كنيد كه پيش تر با پدرم كرديد؟! هرگز! به پروردگارِ اَختران ، سوگند كه هنوز زخم ، التيام نيافته است . پدرم ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ و خانواده اش ، همين ديروز كشته شده اند و هنوز از دست رفتن پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و پدرم و پسران پدرم را از ياد نبرده ام و اندوهش ميان سينه ام ، و تلخى اش در گلو و حلقم ، و غصّه هايش در تخت سينه ام جارى است و درخواستم اين است كه نه با ما و نه بر ضدّ ما باشيد ..

📚 لهوف؛ سید بن طاووس، : ص ١٩٩

***************************************************************************************

علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛

پس آن ملعون ( عبیدالله بن زیاد ) أمر کرد که ایشان را به خانه ای بردند که در پهلوی مسجد بود و در آنجا حبس کردند ، زینب خاتون گفت در آن ایّام یک زن از زنان کوفه به نزد ما نیامدند ،
چون اسیر بودیم کنیزان به دیدن ما میآمدند.

جلاء العیون / باب ۵ ، فصل ۱۵.

***************************************************************************************

علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛

از زید بن ارقم روایت کرده اند که گفت من در غرفه خانه خود نشسته بودم ناگاه صدای هجوم عام و خروش عوام به گوشم رسید ، چون سر از غرفه بیرون کردم دیدم که سرها بر نیزه‌ها کرده اند و یک سر در میان آنها مانند آفتاب میدرخشد و نور از آن ساطع میگردد ، چون به نزدیک غرفه من رسیدند ، غرفه از شعاع آن سرْ منوّر شد ، دیدم که لبهای او حرکت میکند ، چون گوش دادم ، سوره کهف تلاوت می‌نمود به این آیه رسیده بود أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً ، پس موهای بدن من راست ایستاد. چون نیک نگریستم ، شناختم که سر مبارک حضرت إمام حسین علیه السّلام است. گفتم ای فرزند رسول خدا أمر تو از أمر اصحاب کهف و رقیم عجیب تر است.

جلاء العیون / باب ۵ ، فصل ۱۵.

***************************************************************************************

علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛

به روایتی دیگر چون سر آن حضرت را در صیارف کوفه بر سر نیزه کردند ، شروع کرد به آواز بلند به خواندنِ سوره کهف ، و تا این آیه خوانْد إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدی ، و دیدن این معجزه برای هدایت آن کافران فائده نبخشید بلکه موجب مزید ضلالت ایشان شد.

جلاء العیون / باب ۵ ، فصل ۱۵.

***************************************************************************************

علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛

به روایت دیگر چون سر مقدّس مبارک آن بزرگوار را در کوفه بر درخت آویختند ، این آیه را خواند وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ ، یعنی زود باشد که بدانند آنها که ستم کردند که بازگشت ایشان به کجا خواهد بود.

جلاء العیون / باب ۵ ، فصل ۱۵.

***************************************************************************************

عَنْ عَلِیِّ بْنِ سُوَیْدٍ السَّائِیِّ قَالَ کَتَبْتُ إِلَی أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی علیه السّلام وَ هُوَ فِی الْحَبْسِ کِتَاباً أَسْأَلُهُ عَنْ حَالِهِ وَ عَنْ مَسَائِلَ کَثِیرَةٍ ، فَاحْتَبَسَ الْجَوَابُ عَلَیَّ أَشْهُراً ، ثُمَّ أَجَابَنِی بِجَوَابٍ هَذِهِ نُسْخَتُهُ ؛

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ….. وَ لَا تَقُلْ لِمَا بَلَغَکَ عَنَّا وَ نُسِبَ إِلَیْنَا هَذَا بَاطِلٌ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْرِفُ مِنَّا خِلَافَهُ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی لِمَا قُلْنَاهُ وَ عَلَی أَیِّ وَجْهٍ وَصَفْنَاهُ.

هر سخنی از ما به تو رسید یا به ما نسبت داده شد ، نگو باطل است ، و لو از ما خلاف آنچه به تو رسیده میدانی ، زیرا تو نمیدانی ما آن را برای چه گفته ایم و به چه صورت توصیف کرده ایم.

– کافی ۸ / ۱۲۵ ، حدیث ۹۵.
– بحارالأنوار ۴۸ / ۲۴۲ ، حدیث ۵۱ ، عن الکافی.
– بحارالأنوار ۷۸ / ۳۲۹ ، حدیث ۷ ، عن الکافی.
– بحارالأنوار ۲ / ۲۰۹ ، حدیث ۱۰۴ ، عن رجال الکشی.
– بحارالأنوار ۷۸ / ۳۲۸ ، حدیث ۶ ، عن رجال الکشی.

***************************************************************************************

●قال الامام الصادق صلوات الله علیه: قَدْ آلَي اللَّهُ عَلَي نَفْسِهِ عَزَّ وَجَلَّ أنَّ مَنْ زَارَ الْحُسَينَ بْنَ عَلِي عَلَيهِمَا السَّلَامُ بِهَذِهِ الزِّيارَةِ مِنْ قُرْبٍ أوْ بُعْدٍ فِي يوْمِ عَاشُورَاءَ وَدَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ : قَبِلْتُ زِيارَتَهُ وَشَفَّعْتُهُ فِي مَسْألَتِهِ بَالِغاً مَا بَلَغَ ، وَأعْطَيتُهُ سُؤْلَهُ ، ثُمَّ لَا ينْقَلِبُ عَنِّي خَائِباً وَأقْلِبُهُ مَسْرُوراً قَرِيراً عَينُهُ بِقَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَالْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ وَالْعِتْقِ مِنَ النَّارِ وَشَفَّعْتُهُ فِي کُلِّ مَنْ شَفَّعَ لَهُ ، مَا خَلَا النَّاصِبَ لَنَا أهْلَ الْبَيتِ

●امام صادق صلوات الله علیه: به تحقیق خداوند عز و جل به ذات خود سوگند یاد کرده که هرکه حسین  بن علی (علیه السلام) را به این زیارت [یعنی زیارت عاشورا]، زیارت کند از نزدیک یا دور و دعا کند به این دعا، زیارت او را قبول می‌کنم و خواهش او را می پذیرم هر اندازه که باشد و خواسته اش را عنایت می‌کنم و از حضرت من، با ناامیدی و خسارت باز نگردد و با خوشحالی و چشم روشنی بازش گردانم، به برآوردن حاجت و رسیدن به بهشت و آزادی از دوزخ و شفاعت او را در حقّ هرکس که شفاعت کند می‌پذیرم، جز دشمن ما اهل‌بیت که شفاعت در حق او قبول نشود.

مصباح المتهجد صفحه 781
المزار الكبير صفحه 215
بحار الأنوار – ط دارالاحیاء التراث جلد 98 صفحه 300

***************************************************************************************

🏴 هیچ روزی مانند روز تو نیست یا اباعبدالله

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامِ اَلْحَسَنِ اَلْمُجْتَبَى صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّه‏، اِزْدَلَفَ إِلَيْهِ ثَلاَثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلاَ يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً ..

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام حسن مجتبی صلوات الله علیه می فرمایند : هیچ روزی مانند روز تو نیست یا اباعبدالله ، که سی هزار نفر بر ضد او گرد آمدند که همه خود را از این امت می پنداشتند و همه با ریختن خون او به خدا تقرب می جستند . او آنان را به یاد خدا می انداخت ، اما آنان پند نمی گرفتند ، تا آنکه او را از روی ستم و تجاوز و دشمنی کشتند ..

📚 ناسخ التواریخ ، ج۴ ، ص۷۳ به نقل از امالی صدوق
📚 مناقب ابن شهرآشوب، ج‏۴، ص: ۸۶
📚 بحارالأنوار ج‏۴۴، ص:۲۹۸

***************************************************************************************

امیرالمومنین علی  صلوات الله علیه و آله فرمودند:
قسم به خدایی که ما اهل بیت را به نبوّت کرامت داد و محمد (صلی اللَّه علیه و آله) را از ما قرار داد، و بعد از او به ما کرامت فرمود که ما را امامان مؤمنین قرار داد، از قول پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) کسی جز ما نمی‌تواند ابلاغ نماید و امامت و خلافت جز در ما صلاحیّت ندارد، و خداوند با ما اهل بیت برای احدی از مردم نصیب و حقّی در خلافت قرار نداده است.

📓بحار الأنوار، جلد‏۳۱، صفحه۴۲۰
📓كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏۲، ص۶۵۳
📓الإحتجاج طبرسي، ج۱، ص۱۵۲

***************************************************************************************

❗️نقد سخنان اخیر حاج آقای مسعود عالی در ولایی نبودن حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام:
(ایشان حکومت اميرالمؤمنين علیه السلام را غیر ولایی دانسته و در مقابل، با ولایی دانستن حکومت کنونی، آن را برتر از حکومت امیرالمؤمنین معرفی کرده است.)

آیت الله وحید حراسانی

بسم الله الرحمن الرحیم

✅ انحصار حکومت ولایی در امام معصوم علیه السلام

ادبیات دفاع از مشروعیت حکومت کنونی، تا کنون معطوف به همتراز کردن این حکومت با حکومت علوی بود و بدین منظور حتی تلاش می‌شد چهره قدسی حکومت علوی مخدوش شود، کاستی‌هایی در آن شناسایی و برجسته شود تا معایب حکومت کنونی پوشش داده شود و در نهایت این دو حکومت برابر و تراز شوند. اما گویا اکنون در حال ورود به مرحله جدیدی هستیم که در آن کفه ارزشمندی و موفقیت به سمت حکومت کنونی سنگینی کند و در مقابل، حکومت علوی ناموفق و کم ارزش معرفی شود.
به نظر می‌رسد سخنان اخیر آقای مسعود عالی درباره ولایی نبودن حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام نقطه شروع چنین روندی است.
لذا بر هر شیعه محب امیرالمؤمنین علیه‌السلام که قیاس معصوم و غیر معصوم را ناروا می‌شمارد، لازم است که با تجهیز دوباره خود به معارف قرآن و روایات و کلام امامیه، به مواجهه علمی با این خبط و خطای بنیادین بپردازد. خبطی که پیامد و پایانی جز آسیب اعتقادی و اجتماعی و سیاسی برای جامعه شیعه ندارد.
این نوشته فراتر از نقد وی، در پی آن‌ است که مشعلی نو از مخزن مبانی اعتقادی امامیه درباره امامت و ولایت برافروزد تا شیعیانِ دل‌آرزده از مقایسه معصوم با غیر معصوم، نه فقط درباره ادعای ولایی نبودن حکومت مولا، بلکه درباره کل مدعیات مشابهی که سالها مجلس‌آرای برخی از محافل حزبی شده و قطعا پس از این نیز خواهد شد به داوری بنشینند.

الف- الهی و ولایی بودن حکومت امام معصوم علیه السلام:

یکی از اصول اعتقادی امامیه این است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام و یازده فرزندشان تا امام دوازدهم، امامان و موالی (جمع مولی به معنای اولی به نفس) منصوب از جانب خداوند متعال و منصوص از جانب پیامبر صلی الله علیه وآله اند. امامت و ولایت دو سِمت برای امام‌اند که در عین تمایز مفهومی و احیانا ماهوی، مساوقت خارجی دارند به گونه‌ای که بر حسب ادبیات کلامی و روایی امامیه، هر امام امت مولای امت است و هر مولای امت امام امت است؛ همانطور که هیچ غیر امامی، مولای امت نیست و هیچ غیر مولایی امام امت نیست.
برای آگاهی از درستی این مدعا کافی است که تورقی در آثار متکلمان قرون نخست از قبیل شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، ابوالفتح کراجکی که همه‌گی مورد تایید عالمان متاخراند صورت پذیرد تا معلوم شود که در آثار ایشان امامت همان ولایت است و ولایت همان امامت.
باری، امامان به موجب مقام امامت، با ابتناء و استناد به اوامر خاص الهی که صرفا خودشان مخاطب آن بودند و تنها در اختیار خودشان بود و نیز اوامر عام الهی که در قرآن و سنت مسطور گردیده و فهم و تفسیر معصومانه آنها در انحصار خودشان است، امت را در صراط مستقیم به سبل سلام هدایت می‌کنند؛
و به موجب مقام ولایت، یعنی به موجب اولی به نفس و اولی به تصرف بودنِ نسبت به تک تک افراد امت، همچون پدری رفیق و مادری شفیق تصرفات ظاهری و باطنی لازم در نفوس را در راه رسیدن و رساندن امت به رضوان خداوند متعال به انجام می‌رسانند.
امامت (هادی امت بودن به اوامر خاص و عام الهی) و ولایت ایشان (اولی به نفس بودنشان)، خواه از سوی مردم پذیرفته شود و خواه نشود، از جانب خداوند به ایشان عطا گشته و ثابت و برقرار و لایتغیر است.
از این منظر، بیعت مردم با امام به عنوان اعلام اطاعت و پیمانِ نصرت، وظیفه‌ای بر دوش پیروانشان است که وجودِ آن چیزی بر امامت و ولایت امام نمی‌افزاید و نبود آن هم چیزی را از امامت و ولایت امام نمی‌کاهد. نهایت آنکه بود و نبود بیعت، می‌تواند در میزان تصدی امام برای تکالیف امامت و ولایت تفاوت ایجاد کند.
مثلا اگر مردم زمانه، دست بیعت به سوی امام زمان خود دراز کنند، او سطح رفاه زندگانی خود را با اقشار ضعیف جامعه تراز می‌کند تا در رنج‌های روزگار شریک ایشان باشد؛ اما اگر چنین نکنند، امام معصوم هم برای خود محدودیتی برای بهره‌مندی از سطوح بالای رفاه مادی قائل نمی‌شود. باید توجه شود که هر دو رفتار امام، در این دو موقعیت، حیث امامتی و ولایی دارند: در فرض نخست، والیان و گماشتگان حضرت هم باید به تأسی از او سطح رفاه زندگی خود را پایین نگه دارند و در فرض دوم، شیعیان حضرت در عین انجام تکالیف مالی می‌توانند و بلکه باید از نعمات الهی به نحو احسن بهره مند شوند.
بدین ترتیب، آنچه امام معصوم در قبال جامعه انجام می‌دهد، اعم از قیام و قعود، و هرگونه اقدام در خلال آن دو، همگی مبتنی بر منصب امامت و ولایت ایشان است. اگر قیام می‌کند و مردم را به قیام دعوت می‌کند بر مبنای امامت و ولایتش است و اگر از قیام اجتناب می‌کند و دستور به اجتناب از قیام می‌دهد بر مبنای امامت و ولایتش است. از این‌رو، منصب امامت و ولایت در همه حال، مبنای تصرفات ایجابی و سلبی امام است و هیچ رفتاری از امام که خطاب یا پیامد کلان اجتماعی و سیاسی دارد، خارج از حیطه امامت و ولایت امام نیست.

در نتیجه، امامت و ولایت امام اعم است از حاکم بودن و نبودن او و نیز اعم است از اینکه جامعه‌ای که حاکمش امام علیه‌السلام است، امامت و ولایت امام را الهی و از جانب خداوند بداند یا نداند. در همه این شقوق، امام، هادی به امر خاص و عام است، و مولی یعنی اولی به نفس است و هر گونه اقدام و موضعش که ربطی به مومنان و مسلمانان پیدا می‌کند، از باب امامت و ولایت است.
پس همانطور که قعود امامْ ولایی است، قیام و حکومتش هم ولایی است. بدین ترتیب، برای امام، حکومت غیر ولایی، به هیچ‌وجه تصور و امکان تحقق خارجی ندارد؛ چرا که امامت و ولایت از امام در هیچ موقعیتی قابل سلب نیست؛ درست همانگونه که نبوت و رسالت از نبی و رسول قابل سلب نیست و پذیرش و تمکین مردمان یا عدم پذیرش و عدم تمکین مردمان در موصوف شدن رفتار و گفتار نبی و رسول به پیامبرانه و رسولانه بودن، نقش ندارد.
آنچه درباره عقیده امامیه گفتیم منحصر در مندرجات و مدعیات کتب کلامی ایشان نیست، بلکه تاریخ زیسته امامان و شیعیان آن را تایید می‌کند و می‌توان با استناد به سیره امامان و تاریخ شیعیان، تحقق عینی آن را نشان داد. شواهد فراوانی در منابع شیعی و سنی، بیانگر آنست که امیرالمؤمنین علیه‌السلام به دفعات سیره و عملکرد خود را در زمان حکومتشان، علاوه بر استدلالهای عام قرانی و روایی، به دستورهای خاصی مستند می‌کردند که مستقیماً از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیده‌ بودند؛ مثلا می‌فرمودند که من از جانب رسول خدا مأمور شدم که با ناکثین و قاسطین و مارقین بجنگم. می‌دانیم که این سه جنگ، بخش اعظم دوران خلافت امیرالمؤمنین را در بر می‌گیرند. این بدان معناست که امیرالمؤمنین علیه السلام نه فقط اصل حاکمیت خود را که لازمه اقدام به جنگ است، بلکه اقدامات حاکمیتی خود را نیز علاوه بر اوامر عام، یعنی در دسترس عموم، مبتنی بر اوامر خاص الهی می کردند که به عنوان امام و مولای امت از رسول خدا دریافت کرده بودند.
اما این نگاه منحصر در امیرالمؤمنین علیه‌السلام نبود، بلکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد که اصحاب و شیعیان خاص امیرالمؤمنین نیز حکومت حضرتش را الهی و ولایی می‌دانستند. میدانیم که پس از قتل عثمان و حتی پیش از آن، دعوت کنندگان و سوق دهندگان اصلی جامعه مسلمان به سوی بیعت با امیرالمؤمنین علیه‌السلام، افرادی نظیر عمار یاسر بودند که نمونه نخستین شیعیان کنونی هستند. این شیعیانْ بیعت خود با امیر‌المؤمنین را مقوم امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام نمی‌دانستند؛ بلکه مقوم تشیع خود و لازمه وفاداری به امام و مولایی می‌دانستند که امامت و ولایتش را از خداوند دریافت کرده است.
بدین ترتیب، می‌توان گفت حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از منظر حلقه نخست یاران وفادار امیرالمؤمنین نیز، مبتنی بر امامت و ولایت الهی و خداداد بوده است. همچنین، باید این واقعیت تاریخی را نیز در نظر داشت که امیرالمؤمنین علیه السلام در زمان حکومت خود از هر فرصتی برای یادآوری، بیان و تبیین آموزه‌ها و از جمله آموزه امامت و ولایت اهل البیت علیهم‌السلام استفاده کرده‌اند. به عنوان نمونه در محلی به نام رحبه در نزدیکی کوفه، حدیث غدیر را یادآوری کردند و از اصحابِ پیامبر صلی الله علیه وآله که در رکاب حضرت بودند بر آن اقرار گرفتند.
لذا می توان گفت که در طی دوران حکومت حضرت، به تدریج افراد بیشتری در جامعه با امامت و ولایت الهی اهل البیت آشنا و بدان معترف شده‌اند.
در عین حال می‌دانیم که بسیاری بیعت کنندگان با حضرت یا بیشترین ایشان، شیعیان اعتقادی نبودند، بلکه به اصطلاح شیعیان، صرفا سیاسی بودند که گمان می‌کردند بیعت ایشان در مشروعیت حاکمیت آن‌حضرت نقش داشته، یا تنها عامل بوده است. به همین دلیل از دل سپاه حضرت، گروه چندین هزار نفری خوارج پدید آمدند که به دلیل پذیرش حکمیت تحمیلی، حضرت را تخطئه و تکفیر کردند.
اما جهل این دسته از افراد جامعه اسلامی به امامت و ولایت الهی امیرالمؤمنین علیه‌السلام موجب تنزل حکومت حضرت از سطح حکومت الهی و ولایی به سطح حکومت بشری نمی‌گردد و مجوز آن نمی‌شود که ولایی بودن حکومت حضرت را نفی کنیم؛ درست همانطور که وجود و حضور منافقان در صفوف مسلمانان  تفاوتی در نبوت و رسالت نبی و رسول و حکومت الهی و ولایی او ایجاد نمی‌کند و موجب نمی‌شود که اقدامات و تصرفات حضرتش آنگاه که در منصب ریاست جامعه قرار گیرد، صبغه الهی خود را از دست بدهد. یا آنگاه که در مسند ریاست است، سیره اش نبوی و رسولانه نباشد.

یک مثال می‌تواند به تصویر این واقعیت کمک کند: شما مالک منزلی هستید که خریده‌اید یا به ارث برده‌اید. کسی به بهانه‌ای آن را از شما غصب می‌کند. اما آن غاصب بعدا مجبور می‌شود که منزل را به شما برگرداند، لکن نه به عنوان اینکه شما مالک بوده‌اید و او غاصب، بلکه تحت عنوان اجاره مثلا تا اعتبار اجتماعی‌اش مخدوش نشود. شما هم منزلتان را پس می‌گیرید و در آن تصرف می‌کنید. در این فرض، تصرفات شما مالکانه است؛ گرچه آن غاصب، مالکانه بودن تصرفات شما را قبول نداشته باشد. در اینجا نیز اقدامات و تصرفات پیامبر و امام، الهی و ولایی است، حتی اگر جمع زیادی از امت، ولایی بودن آن اقدامات و تصرفات را قبول نداشته باشند.

تا اینجا گفتیم که برای ولایی بودن حکومت نبی و وصی، ضرورتی ندارد که همه یا اکثر افراد جامعه اعتقاد به ولایی بودن آن داشته باشند. اکنون می‌افزاییم که شرط ولایی بودن حکومت نبی و وصی، انفاذ و اجرایی شدن تمام منویات و دستورهای آنها نیست. چنین چیزی حتی در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله محقق نشد؛ چرا که شواهد تاریخی نشان می‌دهد که گاه عموم صحابه در برابر برخی از فرامین مهم پیامبر اکرم تمکین نکرده و از انجام آنها سرباز زده‌اند. مثل تخلف از جیش اسامه و یا قضیه دوات و قلم؛ آیا کسی می‌تواند با استناد به این ممانعت‌ها بگوید حکومت رسول خدا صلی الله علیه وآله الهی و ولایی نبوده است؟!

در اینجا برخی گمان کرده‌اند که می‌توان بین مقام ثبوت و اثبات، تفکیک کرد و گفت حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مقام ثبوت یعنی اعطای ولایت از جانب خداوند، ولایی بوده است و در مقام اثبات، یعنی واقعیت عینی جامعه اسلامی که منکر ولایت الهی آن‌حضرت بودند، ولایی نبوده است.
این سخن بی‌معنا و نابجا است، چراکه مقام اثبات، یعنی مقام اجرا و پیاده‌سازی ولایتی که خداوند قرار داده است. و این اجرا به خود امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر می‌گردد، نه به اعتقاد و عملکرد جامعه تا بود و نبود یا درستی و نادرستی آن، تعیین کننده مقام اثبات باشد.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام هم در مقام ثبوت دارای ولایت بود؛ یعنی خداوند این ولایت را به حضرتش عطا کرده بود و هم در مقام اثبات، یعنی مواضع و اقدامات مرتبط با جامعه نیز همین ولایت را اعمال می‌کرد؛ پس امیرالمؤمنین ثبوتا و اثباتا واجد ولایت بود، چه در زمان قعود و چه در زمان قیام و اقدام به تشکیل حکومت و زمامداری.

برای اینکه بحث صرفا نظری و انتزاعی نباشد، نمونه‌هایی از تصرفات ولایی امیرالمؤمنین را برمی‌شماریم تا نشان دهیم حضرتش در زمان حکومت خود دائما در حال اصدار فرامین و انجام اقدامات ولایی بوده، یعنی فرامین و اقدامات در جهت تصرف ایجابی و سلبی در نفوس که به مقام مولویت و اولی به نفس بودن ایشان راجع است:

– پرهیز از محاکمه و کشتن ایادی و کارگزاران نظام سابق، یعنی حکومت عثمان که به دنبال یک قیام عمومی و مردمی ساقط شده بود؛

– پرهیز از مصادره اموال شخصی عوامل نظام سابق؛

– توزیع عادلانه و بالسویه بیت المال پس از آنکه در زمان خلفای پیشین، اولا ذخیره می‌شد و ثانیا به صورت طبقاتی و تبعیض‌آمیز تقسیم می‌شد؛

– جمع‌آوری مالیات بر اساس خوداظهاری افراد به‌گونه‌ای کاملا منطبق بر بالاترین استانداردهای اخلاقی؛

– بازآرایی و انتخاب مجدد والیان بر اساس صلاحیت ظاهری، پس از آنکه در زمان خلفای پیشین بر اساس روابط قومی و قبیله ای یا دیگر معیارهای غیر صحیح انتخاب می شدند.

– دادن بیشترین میزان آزادی بیان و جابه‌جایی به مخالفان حکومتش بدون تعقیب قضایی و مجازات حقوقی؛

– سربازگیری اختیاری از میان شهروندان حتی در شرایط جنگی؛

– پرهیز از هرگونه حمله نظامی پیش‌دستانه به مخالفان مسلح و پرهیز از شروع به جنگ در میدان جنگ؛

– پرهیز از محاکمه و پیگیری قضایی و مجازات بانیان و ساعیان جنگ جمل و حتی پرهیز از کشتن مجروحان ایشان در میدان جنگ؛

– رعایت اخلاقِ جنگ و التزام به بالاترین معیارهای اخلاقی در مواجهه با دشمنان، همانند آزاد گذاشتن شریعه فرات برای لشکر دشمن.

✅ در تبیین این سیره توجه به دو نکته لازم است:
نخست آن‌که امیرالمؤمنین آن‌گاه که نیاز به توجیه و تبیین این سیره برای مخاطب بوده، با استناد به اوامر خاص و عام الهی، آن راجع به منصب امامت دانسته است؛ یعنی حضرتش چون امام و مولی بوده مجاز یا ملزم به چنین سیره ای بوده است. به عبارت دیگر مبدا صدور این سیره شخص امیرالمؤمنین علیه‌السلام است نه همچون مؤمنی از مومنان، بلکه همچون امام و مولای مومنان. لذا این سیره سیره‌ای امامتی و ولایی است و نه عرفی و بشری.

دوم آنکه وصف این موارد بر زبان سهل است، اما التزام بدانها به غایت صعب و دست نایافتنی. تاریخ بشر، انقلاب‌ها و جنگ‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و حکمرانان فراوانی را در شرایط سخت به خود دیده است.

پرونده کدامیک به اندازه حکمرانی و جنگ امیرالمؤمنین، مملو از رحمت و رافت، و بری از اتهام جنایت است؟

بدین ترتیب سخن از حکومت ولایی امیرالمؤمنین، سخن از سیره و عملکردی است که در آن شاهد تحقق  و عینیت‌یافته‌گی بالاترین ارزش‌های انسانی و اخلاقی هستیم، به‌گونه‌ای که خِرد بشر در آن زمان و حتی در این زمان، در درک آن حیران است! چه رسد به اجرای آن. چراکه به موجب خرد دنیابین این قبیل اقدامات، به سست شدن پایه‌های حکومت می‌انجامید و می‌انجامد.
اما برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام حکومت ولایی، به معنای فدا کردن تمام احکام الهی و ارزشهای اخلاقی به پای حکومت‌شان و برای حفظ آن نبود، بلکه حکومت ولایی در مقام تحقق عینی، جز این سیره معصومانه‌ی مملو از رافت و رحمت – که آنها را مستند به حکم قرآن و سنت و اوامر خاص می‌کرد- تعریفی و مصداقی نداشت.

لازمه الهی و ولایی بودن حکومت و سیره حکومتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام حجیت آن بر له و بر علیه همه‌گان است: هر کس از آن پیروی کرد به صلاح و فلاح و نجات راه یافت و هر کس با آن به تقابل و تخاصم برخاست در ورطه کفر و نفاق گرفتار آمد.

ب- الهی و ولایی نبودن حکومت فقیه جامع الشرایط

تا اینجا در الهی و ولایی بودن حکومت امیرالمؤمنین و البته کل دوازده امام سخن گفتیم و نشان دادیم که هم از نظر مبانی کلامی و هم از منظر واقعیت عینیِ تاریخی، حکومت امیرالمؤمنین بی کم و کاست الهی و ولایی بوده است، حتی اگر مردمان در اذعانِ بدان و تمکین در برابر آن امتناع یا تعلل یا سستی ورزیده باشند.

اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا حکومت فقیه هم ولایی است؟
در پاسخ ابتدا باید به خلطی که در واژه ولایت، بین مفهوم کلامی آن و مفهوم فقهی آن صورت گرفته تفطن یافت. متکلمان امامیه در کتب کلامی خود آنگاه که از ولایت امیرالمؤمنین و دیگر امامان سخن می‌گویند، آن را به معنای مولی بودن آنها، یعنی اولی به نفس بودنشان می‌دانند. این متکلمان ولایت را مساوق امامت می‌دانند و لذا در آن، نص و نصب الهی، علم الهی و عصمت الهی را شرط می‌دانند.
در کتب ایشان در مقام استدلال بر امامت امامان به حدیث غدیر و عبارت من کنت مولاه فهذا علی مولاه استدلال می‌شود. این نشان از آن دارد که در نظر ایشان تفاوتی بین ادله امامت و ادله ولایت وجود ندارد و همه‌گی بر مصادیق عینی واحد و خاصی منطبق می‌گردند.
اما آنگاه که در کتب فقهی از ولایت فقیه بحث می‌شود، -در نظر قائلان به آن- بدین معناست که فقیه می‌تواند متصدی حکومت یا قضاء و امور حسبیه به معنای محدود آن بگردد. این تصدی ربطی به اثبات ولایت به معنای اولی به نفس بودن فقیه نسبت به امت و تک تک افراد امت ندارد؛ یعنی هیچ فقیهی بما هو فقیه، اولی به نفوس مومنین نیست؛ چرا که لازمه اولی به نفس دانستن فقیه بما هو فقیه، این‌ست که جمع کثیر فقها که هنوز رسما در جایگاه حاکم جامعه اسلامی قرار نگرفته‌اند، دارای مقام ولایت باشند و اوامرشان از باب اولی به نفس بودن بر جمیع مومنان نافذ باشد؛ در حالیکه هیچ فقیهی چنین نگفته و اصولا به عنوان یک شیعه امامیِ معتقد به مبانی کلامی امامیه نمی‌تواند چنین بگوید.
از نظر خرد سیاسی نیز چنین دیدگاهی موجب هرج و مرج و مستلزم تالی فاسدهایی است که هیچ اندیشمند اجتماعی نمی‌تواند آن را بپذیرد.
سخن معقول در اینجا آنست که اگر قائل به جواز تصدی حکومت توسط فقیه باشیم، اوامر فقیه جامع الشرایطی که بر اساس یک روند سیاسی معتبر، متصدی امور سیاسی جامعه گردیده و در منصب ریاست قرار گرفته، به عنوان حاکم جامعه اسلامی و در چهارچوب قوانین منطبق بر شرع نافذ می‌باشد، بی‌آنکه او مولای امت باشد و از فرد فرد امت نسبت به تصرف در جان و مالشان اولی باشد.
بر این اساس، برخلاف امام که قعود و قیام و حکومتش همه ولایی‌اند، فقیه نه قعودش ولایی است و نه قیامش و نه حکومتش؛ یعنی در هیچکدام از این شقوق، او مولای امت و اولی به نفوس ایشان نیست.
نتیجه‌ی الهی و ولایی نبودنِ حکومت و سیره حکومتی فقیه آنست که حجیت الهی ندارد تا همه‌گان نزد خداوند ملزم به پیروی از آن باشند و کناره‌گیری از آن خللی در ایمان‌شان پدید آورد؛ بلکه حکم آن همچون دیگر فروع فقهی مورد اختلاف است؛ یعنی برای کسانی که از نظر فقهی اجتهادا یا تقلیدا آن را قبول دارند صرفا معذریت و منجزیت دارد.
باری، از آنجا که برخی از مطرح کنندگان بحث ولایت فقیه، آشنایی کافی با کلام امامیه، به ویژه با دیدگاه متکلمان قرون پنجگانه نخست، از قبیل شیخ صدوق، شیخ مفید و سید مرتضی و شیخ طوسی، به عنوان نخستین مقرران اعتقادات امامیه نداشتند، دچار خلطی بنیادین گردیده‌اند و تصور کرده‌اند که فقیه، دارای ولایتِ به معنای کلامی آن است و اولی به نفوس مومنین است و در نتیجه، ملزومات و لوازم ولایت در معنای کلامی را به ولایت در معنای فقهی تسری داده‌اند.

به تعبیر دیگر، این دسته از افرادِ ناوارد در کلام امامیه، ولایت را حد وسط برای اثبات امامت الهی برای فقیه قرار داده‌اند و او را عینا واجد مقام امامت دانسته‌اند. در این میان، برخی همچون مرحوم آقای منتظری، امامت را به دو قسم خاص و عام تقسیم کرده‌اند و امامت خاص را از آنِ امامان اهل البیت که واجد نص و نصب و علم الهی و عصمت‌اند دانسته‌اند، و امامت عام را از آن هر فقیهی که حاکم می‌‌شود. این دسته با این ترفند سعی کرده‌اند بین قول قدیم و قویم امامیه که امامت را در امامان معصوم منحصر می‌داند و بین قول نوپدیدِ تعمیم و تسری امامت به غیر معصوم، آشتی برقرار کنند، غافل از اینکه الله اعلم حیث یجعل رسالته.
برخی دیگر هم که ذوق عرفانی دارند در مکاشفات و منقولات خود از اولیاء درگذشته الهی یا اولیاء مخفی الهی که فقط خودشان بدانها دسترسی دارند گونه‌ای از نص و عصمت ظلّیه و علم لدنی و افضلیت را برای فقیه حاکم ثابت می‌کنند تا وی، اوصاف امامت را  به تمام و کمال داشته باشد، و لو به‌ درجه یا درجاتی پایین تر از امامان اهل البیت علیهم السلام.
البته حرجی بر این افراد نیست؛ چرا که به عنوان فقه‌بسندگان دور از تحقیق و تعمیق کلامی یا سخنرانان عوام دوست، مجالی برای  ژرف اندیشی در امامت و ولایت قرآنی و روایی و مبانی و تاریخ کلام و عقاید امامیه نداشته‌اند و با توجه به بازخورد مثبتی که از خواص ذی‌نفع یا عوام بی‌عمق می‌گیرند، با اکتفا به شبه استدلال‌های کلامی و تاریخی و یا نقل داستانها و خواب‌ها و خواب نماهای بی‌اعتبار و لاحجت، دل خود را خوش، وجدان خود را ارضاء و مخاطبان خود را سرگرم کرده‌اند. .
در ضمن اگر شرط ولایی بودن حکومت، اعتقاد اکثر شهروندان به ولایت الهی حاکم باشد، از کجا می‌توان مطمئن بود که اکثریت نسل کنونی به چنین ولایتی برای فقیه قائل‌اند؟ آیا نظرسنجی علمی‌ای درباره صورت گرفته است؟ و اگر در نظرسنجی علمی، عدم اعتقاد اکثریت به این ولایت را نشان دهد، آیا قائلان به ولایی بودن حکومت فقیه حاضرند بپذیرند که این حکومت از ولایی بودن ساقط شده است؟
از راه همدلی به این عزیزان و همفکران‌شان می‌توان پیشنهاد کرد که اگر می‌خواهند نظام را تقویت کنند، بجای کوشیدن در تقویت تئوریک ولایت غیر معصوم که حنایش برای اکثر مخاطبان رنگی ندارد، در تقویت کارآمدی آن بکوشند؛ به عنوان خادمان نظام، غباری از رویی بزدایند و دلی را از اندوهی برهانند. ستون‌های هر نظام، تنها بر شالوده خدمت به خلق می‌توانند استوار شوند و بمانند و نه سخنانی که بر بال باد به گوش مخاطبان برسد یا نرسد.
مقصود از این کوتاه‌نوشت، کلنجار رفتن با این سنخ سخن‌ها نیست؛ بلکه آنست که در هیاهوی تهی از محتوای مدعیان و تداول دول، هماره در بیان و تبیین معارف اهل البیت علیهم السلام، بر اساس قرآن و سنت و مبانی کلامی امامیه بکوشیم تا مشعلی باشد برای کسانی که در ظلمات دوران غیبت منتظر تنفس صبح و طلوع فجر ظهورند.

اللهم عجل فرجه واجعلنا من شیعته و خیر انصاره

طلبه‌ای از حوزه علمیه قم

***************************************************************************************

👌تحت هیچ شرایطی نباید #قیاس کنیم …

▪️عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِی اَلْحَسَنِ مُوسَی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ أَصْلَحَکَ اَللَّهُ إِنَّا نَجْتَمِعُ فَنَتَذَاکَرُ مَا عِنْدَنَا فَلاَ یَرِدُ عَلَیْنَا شَیْءٌ إِلاَّ وَ عِنْدَنَا فِیهِ شَیْءٌ مُسَطَّرٌ وَ ذَلِکَ مِمَّا أَنْعَمَ اَللَّهُ بِهِ عَلَیْنَا بِکُمْ ثُمَّ یَرِدُ عَلَیْنَا اَلشَّیْءُ اَلصَّغِیرُ لَیْسَ عِنْدَنَا فِیهِ شَیْءٌ فَیَنْظُرُ بَعْضُنَا إِلَی بَعْضٍ وَ عِنْدَنَا مَا یُشْبِهُهُ فَنَقِیسُ عَلَی أَحْسَنِهِ فَقَالَ وَ مَا لَکُمْ وَ لِلْقِیَاسِ إِنَّمَا هَلَکَ مَنْ هَلَکَ مِنْ قَبْلِکُمْ بِالْقِیَاسِ ثُمَّ قَالَ إِذَا جَاءَکُمْ مَا تَعْلَمُونَ فَقُولُوا بِهِ وَ إِنْ جَاءَکُمْ مَا لاَ تَعْلَمُونَ فَهَا وَ أَهْوَی بِیَدِهِ إِلَی فِیهِ ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اَللَّهُ أَبَا حَنِیفَةَ کَانَ یَقُولُ قَالَ عَلِیٌّ وَ قُلْتُ أَنَا وَ قَالَتِ اَلصَّحَابَةُ وَ قُلْتُ ثُمَّ قَالَ أَ کُنْتَ تَجْلِسُ إِلَیْهِ فَقُلْتُ لاَ وَ لَکِنْ هَذَا کَلاَمُهُ فَقُلْتُ أَصْلَحَکَ اَللَّهُ أَتَی رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَلنَّاسَ بِمَا یَکْتَفُونَ بِهِ فِی عَهْدِهِ قَالَ نَعَمْ وَ مَا یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِ إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ فَقُلْتُ فَضَاعَ مِنْ ذَلِکَ شَیْءٌ فَقَالَ لاَ هُوَ عِنْدَ أَهْلِهِ.

🔸سماعه گوید: به امام هفتم عرض کردم: اصلحک اللّٰه ما انجمن می کنیم و وارد مذاکره می شویم، هر مطلبی که پیش آید، راجع به آن نوشته ای داریم، این هم از برکت وجود شماست که خدا به ما لطف کرده است، گاهی مطلب کوچکی پیش می‌آید که حکمش را حاضر نداریم و به یکدیگر نگاه می کنیم و چون نظیر آن موضوع را داریم آن را به بهترین نظیرش قیاس می کنیم. فرمود: شما را با قیاس چکار؟! همانا پیشینیان شما که هلاک شدند به واسطه قیاس هلاک شدند، سپس فرمود: چون مطلبی برای شما پیش آمد که حکمش را می دانید بگوئید و چون آنچه را نمی دانید پیش آمد، این – با دست به لبهای خویش اشاره فرمود- (یعنی سکوت کنید یا حکمش را از دهان من جوئید) پس فرمود: خدا ابوحنیفه را لعنت کند که می گفت علی چنان گفت و من چنین گویم، اصحاب چنان گفتند و من چنین گویم، پس فرمود: در مجلسش بوده ای؟ گفتم: نه، ولی این سخن اوست، پس گفتم اصلحک اللّٰه آیا پیغمبر احتیاجات مردم زمان خویش را کامل آورد ؟فرمود: بلی و آنچه را هم تا قیامت محتاجند، گفتم: آیا چیزی هم از دست رفت؟ گفت نه، نزد اهلش محفوظ است.

📚الکافی جلد ۱ صفحه ۵۷

***************************************************************************************

🟡 حتی در زمان حیات پیامبر ، امیرالمومنین (صلی الله علیهما و آلهما) اختیار طلاق عایشه را داشت؛ بعد از پیامبر که پیش کش …

🔴 عَنْ يَزِيدَ بْنِ شَرْجِيلٍ أَنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) قَالَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (صلوات الله علیه) هَذَا أَفْضَلُكُمْ حِلْماً وَ أَعْلَمُكُمْ عِلْماً وَ أَقْدَمُكُمْ سِلْماً قَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ يَا رَسُولَ اللَّهِ فُضِّلْنَا بِالْخَيْرِ كُلِّهِ فَقَالَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) مَا عُلِّمْتُ شَيْئاً إِلَّا وَ قَدْ عَلَّمْتُهُ وَ مَا أُعْطِيتُ شَيْئاً إِلَّا وَ قَدْ أَعْطَيْتُهُ وَ لَا اسْتُودِعْتُ شَيْئاً إِلَّا وَ قَدِ اسْتَوْدَعْتُهُ قَالُوا فَأَمْرُ نِسَائِكَ إِلَيْهِ قَالَ نَعَمْ قَالُوا فِي حَيَاتِكَ قَالَ نَعَمْ مَنْ عَصَاهُ فَقَدْ عَصَانِي وَ مَنْ أَطَاعَهُ فَقَدْ أَطَاعَنِي فَإِنْ دَعَاكُمْ فَاشْهَدُوا.

🟠 یزید بن شرحبیل روایت کرده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به علی بن ابی طالب (صلوات الله علیه) اشاره کرد و فرمود: او از نظر حلم و بردباری از همه شما برتر و از نظر دانش داناتر و از نظر اسلام بر همه شما مقدم تر است. ابن مسعود عرض کرد: ایشان بر ما در همه خوبی ها افضل است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: من چیزی از ناحیه خداوند نیاموختم مگر اینکه به او یاد دادم و به من چیزی عطا نشد مگر اینکه به او عطا کردم و چیزی از ناحیه خداوند نزد من به ودیعه نهاده نشد مگر آنکه نزد او ودیعه گذاشتم. عرض کردند: پس بنابراین امر زنانتان به دست اوست؟ حضرت فرمود: آری ، عرض کردند: در زمان حیات شما هم هست؟ فرمود: بله، و هرکسی از او سرپیچی کند از من سرپیچی نموده و هرکس از او اطاعت کند مرا اطاعت نموده است؛ بنابراین اگر شما را خواند شما حاضر شوید و شهادت دهید.

📚بصائر الدرجات، ج‏1، ص: 294
📚بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏38، ص: 88

***************************************************************************************

🟡 عقل های ناقص و دینِ خداوند …

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إنَّ دینَ اللّهِ لایُصابُ بِالْعُقُولِ النّاقِصَهِ، وَالاْراءِ الْباطِلَهِ، وَالْمَقاییسِ الْفاسِدَهِ، وَلایُصابُ إلاّ بِالتَّسْلیمِ، فَمَنْ ـ سَلَّمَ لَنا سَلِمَ، ومَنِ اهْتَدى بِنا هُدِىَ، وَمَنْ دانَ بِالْقِیاسِ وَالرَّأْىِ هَلَکَ.

🟠 حضرت آیت الله العظمی امام سجاد صلوات الله علیه می فرمایند : به وسیله عقل ناقص و نظریه هاى باطل، و مقایسات فاسد و بى اساس نمى توان احکام و مسائل دین را به دست آورد ؛ بنابراین تنها وسیله رسیدن به احکام واقعى دین ، تسلیم محض مى باشد ؛ پس هرکس در مقابل ما اهل بیت تسلیم باشد از هر انحرافى در امان است و هر که به وسیله ما هدایت یابد خوشبخت خواهد بود. و شخصى که با قیاس و نظریات شخصى خود بخواهد دین اسلام را دریابد ، هلاک مى گردد.

📚مستدرک الوسائل: ج ۱۷، ص ۲۶۲، ح ۲۵٫

***************************************************************************************

🟡 قیاس حرمتِ امام معصوم و منتخبِ الهی و سایر محرمات …

🔴 فَمَنِ اضْطُرَّ إِلَی شَیْءٍ مِنْ هَذِهِ الْمُحَرَّمَاتِ غَیْرَ باغٍ وَ هُوَ غَیْرُ بَاغٍ عِنْدَ الضَّرُورَهًْ عَلَی إِمَامٍ هُدًی وَ لا عادٍ وَ لَا مُعْتَدٍ قَوَّالٍ بِالْبَاطِلِ فِی نُبُوَّهًْ مَنْ لَیْسَ بِنَبِیٍّ وَ إِمَامَهًْ مَنْ لَیْسَ بِإِمَامٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ فِی تَنَاوُلِ هَذِهِ الْأَشْیَاءِ.

🟠 حضرت آیت الله العظمی امام حسن‌ عسکری صلوات الله علیه می فرمایند : هرکس در هنگام اضطرار و ناچاری مجبور به انجام یکی از این محرمات شود امّا در هنگام اضطرار ، بر پیشوای هدایتگر [و امامِ معصوم و منتخبِ الهی] خویش، ستم روا نداشته و متجاوز نباشد، به این معنا که سخنان بیهوده نگفته باشد، مثلاً نگفته باشد که فلان‌کس که لایق شأن نبوّت و امامت است، نبی یا امام است، چنین کسی در خوردن این محرمات گناهی نکرده است.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۰۴
📚بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۳۲
📚الإمام العسکری، ص۵۸۵
📚مستدرک الوسایل، ج۱۶، ص۱۶۴
📚مستدرک الوسایل، ج۱۶، ص۲۰۱

***************************************************************************************

🟡 همانا دین خدا با قیاس درست نمیشود.

🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ :ضَلَّ عِلْمُ اِبْنِ شُبْرُمَةَ عِنْدَ اَلْجَامِعَةِ إِمْلاَءِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ خَطِّ عَلِیٍّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ بِیَدِهِ إِنَّ اَلْجَامِعَةَ لَمْ تَدَعْ لِأَحَدٍ کَلاَماً فِیهَا عِلْمُ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ إِنَّ أَصْحَابَ اَلْقِیَاسِ طَلَبُوا اَلْعِلْمَ بِالْقِیَاسِ فَلَمْ یَزْدَادُوا مِنَ اَلْحَقِّ إِلاَّ بُعْداً إِنَّ دِینَ اَللَّهِ لاَ یُصَابُ بِالْقِیَاسِ.

🟠 حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند :

دانش ابن شبرمه در برابر جامعه که باملاء پیغمبر و دستخط علی (علیه السّلام) است گمشده و نابود است
، جامعه برای کسی جای سخن نگذاشته،
در آنست علم حلال و حرام

، همانا اصحاب قیاس
عمل را به وسیله قیاس جستند
لذا از راه حق دورتر شدند.
همانا دین خدا با قیاس درست نمیشود.

📚الکافی , جلد ۱ , صفحه ۵۷

***************************************************************************************

🏴 ابلیس اولین کسیکه قیاس کرد =
کسیکه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم را با کسی قیاس کند حرکتی ابلیسی و شیطانی است

🔴 دخَلَ أَبُو حَنِيفَةَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات اللَّه علیه فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا حَنِيفَةَ بَلَغَنِي أَنَّكَ تَقِيسُ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَا تَقِسْ فَإِنَّ أَوَّلَ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ حِينَ قَالَ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ فَقَاسَ مَا بَيْنَ النَّارِ وَ الطِّينِ وَ لَوْ قَاسَ نُورِيَّةَ آدَمَ بِنُورِيَّةِ النَّارِ عَرَفَ فَضْلَ مَا بَيْنَ النُّورَيْنِ وَ صَفَاءَ أَحَدِهِمَا عَلَى الْآخَرِ.

⚫️ روزی ابوحنیفه بر امام صادق صلوات اللَّه علیه وارد شد

امام صادق صلوات اللّه علیه فرمودند :

به من گفته اند که تو قیاس می کنی

ابوحنیفه گفت آری ،

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمودند :

قیاس مکن ،  زیرا نخستین فردی که قیاس کرد ابلیس بود
وقتی که گفت مرا از آتش آفریدی و او آدم را از خاک او میان آتش و خاک قیاس کرد
ولی اگر نورانیت آدم را با نورانیت آتش قیاس می کرد امتیاز میان دو نور و پاکیزگی یکی را بر دیگری درمی یافت.

📚 الكافي/ج‏۱/ص۵۳.
📚 وسائل الشيعة/ج‏۲۷/ص۴۶.
📚 بحارالأنوار/ج‏۲/ص۲۸۸

***************************************************************************************

🏴 نحوه‌ی اسارت اهل حرم

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى الإماَمُ المَهدِیُّ المُنتَظَر عَجَّلَ اَلله تَعَالَى فَرَجَهُ اَلشَّرِيف : وَ سُبِيَ اَهلُکَ کَالعَبِيدِ وَ صُفِدُوا بِالحَديِدِ فُوقَ اَقتابِ المَطّيات تَلفَحُ وُجُوهَهُم حَرُّ الهاجِراتِ يُساقُونَ فِي البَرارِي وَ الفَلَوات اَيدِيَهُم مَغلُولَهٌ اِلَي العِناقِ يُطافُ بِهِم فِي الاَسواقِ فَوَيلٍ لِلعُصاه الفُسّاقِ ..
⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند : اي جد بزرگوارم فراموش نمي کنم
آن هنگام را که پس از شهادتت افراد خانواده ات را مانند بردگان اسير کردند و زنجير آهنين به آنها بستند و آنها را بر فراز شترانِ تندرو بي سرپوش و فاقد محمل با کمال بي احترامي سوار نمودند که پوست صورتشان از شدت گرماي سوزان سوخت، آنها در بيابان ها و راه ها حرکت داده شدند، دست هايشان را به گردن هايشان بستند و در کوچه ها و ميدان ها عبور دادند واي بر آن مردم گنهکار و بي شرم.

📚 بحارالانوار: ج۹۸ زیارت ناحیه مقدسه و المزار الکبیر

***************************************************************************************

امیرعوالم علی صلوات الله علیه و آله فرمودتد:

«مرده شیعه ما صدّیق و شهید است تصدیق امر ما را کرده و در راه ما دوست داشته و در راه ما دشمنی ورزیده که نیّتش خدای عزیز بوده و #مؤمن به خدا و پیامبر اوست، سپس حضرت (آیه 19 )سوره حدید را قرائت کردند.»

«الْمَیِّتُ مِنْ شِیعَتِنَا صِدِّیقٌ شَهِیدٌ صَدَقَ بِأَمْرِنَا وَ أَحَبَّ فِینَا وَ أَبْغَضَ فِینَا یُرِیدُ بِذَلِکَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ مُؤْمِنٌ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ» ﴿وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُم.﴾

📓الخصال، ج۲، ص۶۳۶

***************************************************************************************

تأکیدات پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر مبنی بر پذیرش ولایت و امامت امیر مؤمنان(ع) را فهم کرد. حضرت در بخشی از خطبه غدیریه فرمودند:
«هان مردمان، او (علی(ع)) از سوی خدا امام است و

🔴هرگز خداوند توبه منکر ولایت او را نپذیرد 🔴

و او را نیامرزد. این است روش قطعی خداوند درباره مخالف علی و هرآینه او را به عذاب دردناک پایدار کیفر کند. از مخالفت او بهراسید و گرنه در آتشی درخواهید شد که آتش گیری آن مردمانند؛ و سنگ، که برای حق ستیزان آماده شده است

؛ مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ الله،

🔴وَلَنْ یَتُوبَ الله عَلی أَحَدٍ أَنْکَرَ وِلایَتَهُ وَلَنْ یَغْفِرَ لَهُ، 🔴

حَتْماً عَلَی الله أَنْ یَفْعَلَ ذالِکَ بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ وَأَنْ یُعَذِّبَهُ عَذاباً نُکْراً (کهف87) أَبَدَا الْآبادِ وَ دَهْرَ الدُّهورِ. فَاحْذَرُوا أَنْ تُخالِفوهُ. فَتَصْلُوا ناراً وَقودُهَا النَّاسُ وَالْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ.(بقره24)»

***************************************************************************************

قطب راوندى با اسنادش از امام باقر-عليه السّلام-نقل مى‌كند كه رسول خدا-صلّى اللّٰه عليه و آله-فرمود: بدرستى كه حديث آل محمّد-صلّى اللّٰه عليه و آله-بزرگ است و سخت و سنگين و به آن ايمان نمى‌آورد مگر فرشتۀ مقرّب يا پيامبر مرسل و يا بنده‌اى كه خدا قلبش را با ايمان امتحان كرده باشد. پس آنچه از حديث آل محمّد-صلّى اللّٰه عليه و آله-براى شما رسيد و دلهايتان به آن نرم شد و آن را شناختيد، بپذيريد. و آنچه از آن دلتان به اشمئزاز آمد و نتوانستيد قبول كنيد، به خدا و پيامبر و عالم آل محمّد-صلّى اللّٰه عليه و آله-برگردانيد؛ چون كسى كه حديثى
555را نقل كند و آن را تحمل نكند و بگويد: «به خدا سوگند اين حديث نيست، به خدا سوگند اين حديث نيست» ، هلاك مى‌شود چون آن را انكار كرده و انكار كفر است
1) بحار الانوار:2/189، حديث 21.

***************************************************************************************

جواب علامه محقق یزدی
به عالی
سخنران تلویزیونی

عالی مدعی شده است که مولا علی سلام الله علیه بر مردم ولایت نداشت چون مردم مولا را بعنوان ولی قبول نداشتند
بااینکه ولایت ائمه معصومین از جانب الله است
نه مردم

و مدعی شده بود که حکومت کنونی . حکومت ولایی بر مردم است

و حکومت مولاعلی بعنوان امام معصوم و حجت الله ولایی نبود
چون مردم قبول نداشتند

طبق نظر مراجع تقلید و تمام فقهای قدیم و جدید
کسیکه مدعی شود امام معصوم . ولایت بر مردم نداشته است
و حکومتش ولایی نبوده است
کفرست

امام محمد باقر علیه السلام به جابر جعفی رضوان الله علیه فرمودند: يا جابر، إنّا أهل البيت لا يقاس بنا أحد، من قاس بنا أحدا من البشر فقد كفر.

ای جابر، به ‌درستی که با ما اهل بیت علیهم السلام احدی قابل قیاس نمی‌شود،

پس هر کس شخصی را با ما مقایسه کند، همانا کافر شده است. 🔴

📗نوادر المعجزات، تالیف طبری شیعی، صفحه ۲۶۷، چاپ منشورات دلیل ما.

***************************************************************************************

امام رضا سلام الله علیه و آله فرمودند:

مَا أَحَدٌ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ أَصْبَحَ صَبِيحَةً أَتَى بِسَيِّئَةٍ أَوِ اِرْتَكَبَ ذَنْباً إِلاَّ أَمْسَى وَ قَدْ نَالَهُ غَمٌّ حَطَّ عَنْهُ سَيِّئَتَهُ، فَكَيْفَ يَجْرِي عَلَيْهِ اَلْقَلَمُ؟!هيچ يك از شيعيان على امیر(سلام الله علیه و آله) نيست كه روز مرتكب گناهى شود ، مگر آن كه شب اندوهى به او رسد كه آن گناه را فرو ريزد ؛ پس ، چگونه قلم براى نوشتن گناهان چنين كسى به كار افتد؟!

📓بحار الأنوار ج65 ص146

***************************************************************************************

💔 شفیع بودنِ زائر قبر مطهر امام حسین صلوات الله علیه و آله

✍️ امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : زَائِرُ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) مُشَفَّعٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لِمِائَةِ رَجُلٍ كُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ مِمَّنْ كَانَ فِي الدُّنْيَا مِنَ الْمُسْرِفِينَ

زائر امام حسين صلوات الله علیه و آله در روز قيامت صد نفر كه همگى آتش بر ایشان واجب است و در دنيا از مسرفين بودند را شفاعت مى كند.

✍️ امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مِائَةَ أَلْفِ لَحْظَةٍ إِلَى الْأَرْضِ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْهُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ مِنْهُ وَ يَغْفِرُ لِزَائِرِي قَبْرِ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) خَاصَّةً وَ لِأَهْلِ بَيْتِهِمْ وَ لِمَنْ يَشْفَعُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَائِناً مَنْ كَانَ وَ إِنْ كَانَ رَجُلًا قَدِ اسْتَوْجَبَهُ النَّارُ قَالَ قُلْتُ وَ إِنْ كَانَ رَجُلًا قَدِ اسْتَوْجَبَهُ النَّارُ قَالَ وَ إِنْ كَانَ مَا لَمْ يَكُنْ نَاصِبِيّاً

خداوند عزّ و جلّ در هر روز و هر شب صد هزار بار نظر به سكنه زمين مى فرمايد و در هر نظر هر كس را كه بخواهد آمرزيده و هر كس را كه بخواهد عذاب نموده و زائرين قبر حضرت امام حسين صلوات الله علیه و آله را بالخصوص و نيز اهل بيت ايشان و كسانى را كه زائرين در روز قيامت شفاعت آنها را مى كنند خواهد آمرزيد. ناگفته نماند اشخاص شفاعت شده هر كس و هر شخصى كه باشد مشمول آمرزش حق تعالى قرار خواهد گرفت اگر چه كسى بوده كه مستوجب آتش دوزخ باشد.  راوى مى گويد: عرض كردم: اگر چه كسى بوده كه مستحق آتش دوزخ باشد؟ حضرت فرمودند: اگر چه اين طور باشد مشروط به اينكه ناصبى نباشد.

✍️ امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : يُنَادِي مُنَادٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَيْنَ شِيعَةُ آلِ مُحَمَّدٍ فَيَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النَّاسِ لَا يُحْصِيهِمْ إِلَّا اللَّهُ تَعَالَى- فَيَقُومُونَ نَاحِيَةً مِنَ النَّاسِ ثُمَّ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ زُوَّارُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) فَيَقُومُ أُنَاسٌ كَثِيرٌ فَيُقَالُ لَهُمْ خُذُوا بِيَدِ مَنْ أَحْبَبْتُمْ انْطَلِقُوا بِهِمْ إِلَى الْجَنَّةِ فَيَأْخُذُ الرَّجُلُ مَنْ أَحَبَّ حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ مِنَ النَّاسِ يَقُولُ لِرَجُلٍ يَا فُلَانُ أَ مَا تَعْرِفُنِي أَنَا الَّذِي قُمْتُ لَكَ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا فَيُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ لَا يُدْفَعُ وَ لَا يُمْنَعُ

روز قيامت منادى ندا مى كند : شيعيان آل محمّد صلی الله علیه و آله در كجا هستند؟! پس از ميان مردم گردنهائى كشيده شده و افرادى بپا مى خيزند كه عدد آنها را غير از حقتعالى كس ديگر نمى داند. ايشان در قسمتى از مردم بپا خاسته اند، سپس منادى ندا مى كند: زوّار قبر حضرت امام حسين صلوات الله علیه و آله در كجا هستند؟! خلق بسيارى به پا مى خيزند. پس به ايشان گفته مى شود: دست هر كسى را كه دوست داريد بگيريد و آنها را به بهشت ببريد، پس شخصى كه جزء زائرين است هر كسى را كه بخواهد گرفته و به بهشت مى برد حتى بعضى از مردم به برخى ديگر مى گويند: اى فلانى من را مى شناسى؟ من كسى هستم كه در فلان روز در فلان مجلس براى تو ايستاده و احترام از تو نمودم پس من را نيز درياب، زائر او را نيز گرفته و به بهشت داخل نموده بدون اينكه دافع و مانعى در بين باشد.

📚 کامل الزیارات صفحه ۳۰۹

***************************************************************************************

🏴 ولی خودشان از فرزند من بیزارند

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ الإمامُ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : یَقُومُ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حَتَّی تُفْقَأَ عَیْنُ الدُّنْیَا وَ تَظْهَرَ الْحُمْرَهًْ فِی السَّمَاءِ وَ تِلْکَ دُمُوعُ حَمَلَهًْ الْعَرْشِ عَلَی أَهْلِ الْأَرْضِ وَ حَتَّی یَظْهَرَ فِیهِمْ قَوْمٌ لا خَلاقَ لَهُمْ یَدْعُونَ لِوَلَدِی وَ هُمْ بِرَاءٌ مِنْ وَلَدِی.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام نمی‌کند تا اینکه چشم دنیا شکافته شود و سرخی در آسمان پدید آید. و آن اشک‌های حاملان عرش است که بر مردم روی زمین می‌گریند. تا وقتی که مردمی پیدا شوند که از مواهب الهی بهره‌ای نبرند! آن‌ها مردم را دعوت به پیروی از فرزند من می‌کنند ولی خودشان از فرزند من بیزارند.

📚بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۲۶

***************************************************************************************

⚫️مولا علی علیه‌السّلام:

اَللّهُ اَللّهُ فِى عَاجِلَ البَغىِ وَ آجِلَ وَخَامِهِ الظُّلمِ

برحذر باشيد از خدا، بترسيد از خدا، دربارهٔ نتايج دنيوى ظلم و وخامت اُخروى آن!!!

📚نهج‌البلاغه خطبهٔ ۱۹۲

***************************************************************************************

✔️زمانی میرسد که مومن از غصه خفه می شود ولی باز نمی تواند کاری کند…

▪️عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ صلوات الله علیهم‌ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَذُوبُ فِیهِ قَلْبُ الْمُؤْمِنِ فِی جَوْفِهِ کَمَا یَذُوبُ الْآنُکُ فِی النَّارِ یَعْنِی الرَّصَاصَ وَ مَا ذَاکَ إِلَّا لِمَا یَرَی مِنَ الْبَلَاءِ وَ الْإِحْدَاثِ فِی دِینِهِمْ لَا یَسْتَطِیعُ لَهُ غِیَراً.

◾️از امام صادق از پدرانش صلوات الله علیهم روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: روزگاری فرا می رسد که در آن قلب مومن مانند سُرب در آتش ذوب می شود و این تنها به سبب بلاها و بدعت هایی است که در دینشان می بیند که قدرت ندارد و نمی تواند تغییری در آن دهد.

📓بحارالانوار/ج۲۸/ص۴۸.

***************************************************************************************

سیزدهم ماه محرم
ابن زياد خبیث دستور داد سر مطهر امام حسين عليه السلام را در برابرش گذاشتند.

آنگاه زنان و كودكان آن حضرت را به همراه امام سجاد عليه السلام در حاليكه به طناب بسته بودند وارد مجلس گردیدند
و درباريان آن ملعون به تماشا ايستاده بودند. سپس آنان را با غل و زنجیر به زندان کوفه بردند.

الوقايع ج۴ص۶۳
وقايع الايام ص۲۵۶

🟢#سر_مطهر_سیدالشهداء علیه السلام ازلحظه شهادت تا درمجلس ابن زیادملعون بالغ برا ۵۰مرتبه #تکلم فرمود.

چندین بارنفرین به شمر ونفرین به بقیه قتله و #حامل_رأس وخولی نموده اند.

موقعی که شمر باخنجر به حضرت ام کلثوم علیهاالسلام حمله کرد وسرمبارک بانو راشکست.

رأس مطهر امام حسین علیه السلام آیه ۱۰سوره روم راتلاوت فرمودند.

هنگام افتادن امام سجاد علیه السلام از روی شترآیه ۸سوره صف راخواندند.

درتنور خانه خولی آیه ۲۲۷سوره شعراء رافرمودند.

درشهر کوفه بارها مردم از سرمطهر تلاوت قرآن مخصوصا آیات سوره کهف راشنیدند.

دربازار صرافان ازشب تاصبح آیات سوره کهف راقرائت میفرمودند.

به هنگام آویزان بودن ازدرخت آیات قرآن راتلاوت مینمودند.

برفراز نی دربازار کوفه دربین جمعیت تماشاگران،
سرمبارک حضرت آیات سوره کهف راخواندند.

سربریده حضرت درکوفه باحارث بن وکیده و منهال بن عمرو سخن نمودند.

راس مطهر در ورود مجلس ابن زیاد آیه ۴۲سوره ابراهیم را تلاوت فرمودند .

ابن زیاد لعین باچوب خیزران برلب ودندان حضرت میزد،
که ناگاه آتشی ازبیرون بداخل قصر هویدا گردید وبطرف ابن زیاد آمد.

عبیدالله خبیث ازترس پابه فرارگذاشت وازقصر بیرون دوید.

وحشت همه راگرفته بود

اما سرمطهر خطاب به ابن زیاد فرمود:
“أین تهربُ یاعدوالله من النار، یاملعون…”
به کجا فرارمیکنی ای دشمن خدا
ای ملعون توکه ازآتش دنیا میترسی درآخرت با آتش جهنم چه خواهی کرد…

روضةالشهداء ص۳۶۵
اسرار الشهادة ص۴۲۹
بحرالمصائب ج۱ص۱۰۰
ریاض القدس ج۲ص۲تا۲۴۰
وقايع ملبوبی ج۴ص۵۰تا۵۱۴
تذکرةالشهداء ص۳۴۲
مهیج الاحزان ص۳۱۳
مرقاةالأیقان ص۷۶
نفس المهموم ص۱۹۶

بعداز مجلس، ابن زیاد برمنبر نشست وبه امیرالمؤمنین وسیدالشهداء علیهماالسلام جسارت کرد.
جناب عبدالله بن عفيف أزدى که درجنگهاى جمل وصفين دوچشم خود را ازدست داده بود.
ازميان جمعيت برخاست وگفت: ساكت باش اى پسرمرجانه دروغگوتوئى وپدرت، فرزندان پيامبر رامیكشى وبه آنان نسبت کذب میدهی؟
مأموران خواستند متعرض اوشوند كه باكمک قبيله اش بخانه رفت، ولى بعداز مجلس بخانه اش حمله کرده و او ودخترش رابه شهادت رساندند.

الوقايع ج۴ص۸۰

***************************************************************************************

⚫️امام حسین علیه‌السّلام:

اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِی سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنُرِیَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِکَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَنِکَ وَ أَحْكَامِکَ

خدايا، تو خود می‌دانی آن چه از ما سر زد، رقابت برای دستيابی به سلطنت و آرزوی زياد كردن كالای بی‌ارزش دنيا نبوده است، بلكه برای اين بوده كه نشانه‌های دين تو را افراشته ببينيم، و اصلاح را در شهرهايت آشكار نماييم، و بندگان ستمديده‌ات امنيّت يابند، و به واجبات و سنّت‌ها و احكامِ تو عمل شود.‌

📚تحف‌العقول ص۲۳۹

***************************************************************************************

عَن عَلِیٍّ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: کُلُّ حَاکِمٍ یَحْکُمُ بِغَیْرِ قَوْلِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَهُوَ طَاغُوتٌ وَ قَرَأَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ … ثُمَّ قَالَ قَدْ وَ اللَّهِ فَعَلُوا وَ تَحَاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ أَضَلَّهُمُ الشَّیْطَانُ ضَلَالًا بَعِیداً فَلَمْ یَنْجُ مِنْ هَذِهِ الْآیَهًْ إِلَّا نَحْنُ وَ شِیعَتُنَا وَ قَدْ هَلَکَ غَیْرُهُمْ فَمَنْ لَمْ یَعْرِفْ حَقَّهُمْ فَعَلَیْهِ لَعْنَهًْ اللَّهِ.

از امیرعوالم علی (سلام الله علیه و آله) روایت است که فرمودند: هر حاکمی که غیر مطابق با گفتار ما اهل بیت، حکم کند، طاغوت است و سپس این آیه را تلاوت فرمود

: یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ سپس فرمود: «به خدا قسم! بسیاری از مردم، این کار را کردند و حکومت طاغوت را پذیرفتند و به این سبب شیطان به گمراهی ابدی و غیر قابل بازگشت گمراهشان کرد. و کسی جز ما و شیعیانمان از مصداق شدن در این آیه نجات پیدا نکرد و غیر از اینان ائمه علیهم السلام و شیعیانشان همه هلاک شدند و هرکس حقّ آن‌ها (اهل بیت علیهم السلام) را نشناسد و به جا نیاورد از رحمت خدا دور می‌شود».

📓مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۲۴۴
📓 دعائم الإسلام، ج۲، ص۵۳۰

***************************************************************************************

بر متصدیان‌ امور مملکتی‌ است‌ که‌ همیشه‌ مردم‌ را در جریان‌ کارها قرار دهند، چنانکه‌ امام(سلام الله علیه و آله) در نامة‌ 53 (ص‌ 1026) خطاب‌ به‌ مالک‌ اشتر تأکید می‌فرماید:
«وَ‌ اِن‌ ظَنَّتِ‌ الرَّ‌عِیَّةُ‌ بَِ‌ حَیفاً‌ فَاَصحِر‌ لَهُم‌ بِعُذرَِ، وَ‌ اعدِل‌ عَنَ‌ ظُنُونَهُم‌ بِاِصحارَِ؛ و اگر گمانِ‌ بدی‌ در میان‌ مردم‌ دربارة‌ تو رفت، عذر خود را برای‌ آنان‌ بیان‌ کن‌ و مطالب‌ را برایشان‌ روشن‌ نما تا بدگمانی‌ برای‌ کسی‌ باقی‌ نماند.»

و میفرمودند:
مبارزه‌ با سوءاستفادة‌ حاشیه‌نشینان‌ حکومتی:
در همان‌ نامة‌ 53 (ص‌ 1025) خطاب‌ به‌ مالک‌ در این‌ باره‌ آمده‌ است:
«ثُمَّ‌ اِنَّ‌ لِلوالی‌ خاصَّةً‌ وَ‌ بِطانَةً، فیهِمُ‌ استِئثارٌ‌ وَ‌ تَطاوُلٌ، وَ‌ قِلَّةُ‌ اِنصافٍ‌ فی‌ مُعامَلَةٍ، فَاحسِم‌ مادَّةَ‌ اُولئَِ‌ بِقَطعِ‌ اَسبابِ‌ تِلَ‌ الا‌ حوالِ؛ بدان‌ همیشه‌ برای‌ والی‌ و فرمانروا نزدیکان‌ و خواص‌ و بطانه‌ و محرم‌ کارها وجود دارد. در میان‌ آنها درازدستی‌ به‌ مال‌ مردم‌ و امتیازخواهی‌ و بی‌انصافی‌ فراوان‌ است. پس‌ این‌ قبیل‌ کارها را قطع‌ کن.»
همچنین‌ در کلام‌ ائمة‌ اطهار علیهم‌الس‌لام‌ سفارش‌ فراوانی‌ وجود دارد که‌ در هر شرایطی‌ باید جلوی‌ دادنِ‌ امتیازها را گرفت‌ و این‌ خود خطری‌ برای‌ حکومت‌ است.

لعنت خدای تعالی بر قیاس‌کننده با معصوم سلام‌الله‌علیه

میدان‌ ندادن‌ به‌ متملقین‌ و چاپلوسان:
وَ‌ اِنَّ‌ مِن‌ اَسخَفِ‌ حَالاَ‌ تِ‌ الوُ‌لاةِ‌ عِندَ‌ صَالِح‌  ‌ الناسِ، اَن‌ یُظَنَّ‌ بِهِم‌ حُبُّ‌ الفَخرِ، وَ‌ یُوضَعَ‌ اَمرُ‌هُم‌ عَلَی‌ الکِبرِ… بدترین‌ و پست‌ترین‌ حالات‌ فرمانروایان‌ آن‌ است‌ که‌ مردم‌ پارسا آنان‌ را دوستدار فخر و خودستایی‌ دانند و کردارشان‌ را حمل‌ بر کبر و خودخواهی‌ کنند. من‌ کراهت‌ دارم‌ از اینکه‌ چنین‌ گمانی‌ درباره‌ام‌ رود. فَ‌لاَ‌  تُکَلٍّمُونی‌ بِما تُکَلَّمُ‌ بِهِ‌ الجَبابِرَةُ، آن‌ طور که‌ با جباران‌ و گردنکشان‌ صحبت‌ کنند با من‌ سخن‌ مگویید؛ وَ‌ لاَ‌  تُخالِطُونی‌ بِالمُصانَعَةِ، با من‌ از روی‌ چاپلوسی‌ حرف‌ نزنید. و قال‌ علیه‌الس‌لام‌ لرجل‌ افرط‌ فی‌ الثنأ علیه، و کان‌ علیه‌السلام‌ له‌ متهما، اَنَا دُونَ‌ ما تَقُولُ، وَ‌ فَوقَ‌ ما فی‌ نَفسَِ! شخصی‌ برخلاف‌ عقیدة‌ قلبی‌اش‌ بیش‌ از حد از آن‌ حضرت‌ تعریف‌ کرد و گویا در خاطرش‌ این‌ بود که‌ چیزی‌ بیش‌ از حق‌ خود طلب‌ کند. حضرت‌ فرمودند: من‌ از گفتاری‌ که‌ بر زبان‌ می‌رانی‌ پایین‌تر هستم‌ ولی‌ از آنچه‌ در دل‌ داری‌ بالاترم.

نهج البلاغه ،خطبة‌ 207، ص‌ ص‌ 686، 687.
کلمة‌ قصار 80.

لعنت خدای تعالی بر قیاس‌کننده با معصوم سلام‌الله‌علیه

«اللهُمَّ‌ اِنَّ‌ تَعلَمُ‌ اَنَّهُ‌ لَم‌ یَکُنِ‌ الَّذِ‌ی‌ کانَ‌ مِنا مُنافَسَةً‌ فِی‌ سُلطانٍ، وَ‌ لاَ‌ الِتماسَ‌ شَیءٍ‌ مِن‌ فُضُولِ…؛ خدایا تو می‌دانی‌ حکومت‌ را که‌ تأسیس‌ کردیم، نخواستیم‌ با سلطنت‌طلبان‌ و آنان‌که‌ در فکر حکومتند، رقابت‌ کرده‌ و مال‌ و ثروت‌ زیادی‌ به‌ دست‌ آورده‌ باشیم. می‌خواستیم‌ دین‌ را زنده‌ کنیم‌ و اصلاح‌ به‌وجود آوریم.»

نهج‌البلاغه، خطبة‌ 131، ص‌ 407-406.

لعنت خدای تعالی بر قیاس‌کننده با معصوم سلام‌الله‌علیه

***************************************************************************************

حضرت مولاامیرالمومنین علی سلام الله علیه و آله
به خدای تعالی عرضه داشت:
خدایا تو می دانی آنچه از ما رفت، نه به خاطر رغبت در قدرت بوده و نه از دنیای ناچیز خواستن زیادت…چنان که وقتی دنیا و حکومت را از نعلین پینه زده و فاقد ارزش مالی، یا عطسه بز،یا استخوان خوک مرده در دست جذامی پست تر و ناچیزتر می شمرد، نگرش خود را به ابزاری بودن حکومت به زیبایی تمام به تصویر کشیده است.

لعنت خدای تعالی بر قیاس‌کننده با معصوم سلام‌الله‌علیه

امیرعوالم علی سلام الله علیه مبانی حکومت اسلامی راطی  سی و دو اصل تنظیم کرده است

انگیزة‌ تأسیس‌ حکومت‌ علوی. در خطبة‌  صد و سی‌ و یکمِ‌ امیر المومنین علی(سلام الله علیه و آله)، آمده‌ است:
«اللهُمَّ‌ اِنَّ‌ تَعلَمُ‌ اَنَّهُ‌ لَم‌ یَکُنِ‌ الَّذِ‌ی‌ کَانَ‌ مِنَّا مُنافَسَةً‌ فِی‌ سُلطانٍ، وَ‌ لاَ‌ التِماسَ‌ شَیءٍ‌ مِن‌ فُضُولِ‌ الحُطامِ، وَلکِن‌ لِنَرُدَّ‌ المَعالِمَ‌ مِن‌ دِینِکَ، وَ‌ نُظهِرَ‌ الا‌ ص‌لاحَ‌ فِی‌ بِ‌لادِکَ. فَیَأمَنَ‌ المَظلُومُونَ‌ مِن‌ عِبادِکَ، وَ‌ تُقامَ‌ المُعَطَّلَةُ‌ مِن‌ حُدُودِکَ؛ بار خدایا، تو به‌ آنچه‌ که‌ از ما صادر شده‌ است‌ آگاهی‌ (جنگ‌ها و زدوخوردها) که‌ نه‌ برای‌ میل‌ و رغبت‌ به‌ سلطنت‌ و خلافت‌ و نه‌ برای‌ به‌دست‌ آوردن‌ چیزی‌ از متاع‌ دنیا بوده‌ است، بلکه‌ برای‌ این‌ بود که‌ (چون‌ فتنه‌ و فساد در شهرها شیوع‌ یافت، ظلم‌ و ستم‌ بر مردم‌ وارد گشت‌ و حلال‌ و حرام‌ تغییر نمود، خواستیم) آثار دین‌ تو را (که‌ تغییر یافته‌ بود) بازگردانیم، و در شهرهای‌ تو اصلاح‌ و آسایش‌ را برقرار نماییم‌ تا بندگان‌ ستم‌کشیده‌ات‌ در امن‌ و آسودگی‌ باشند و احکام‌ تو که‌ ضایع‌ مانده‌ جاری‌ گردد.»در گفتار حاضر، خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات‌ قصار، منقول‌ از نهج‌البلاغة‌ فیض‌الاسلام‌ است.

لعنت خدای تعالی بر قیاس‌کننده با معصوم سلام‌الله‌علیه

«قالَ‌ علُّی(علیه السلام) دخلتُ‌ بلادَکُم‌ بأَشمالی‌ هذِهِ‌ وَ‌ رَحلتی‌ و راحِلَتِی‌ هاهی‌ فاًن‌ أَنا خرجت‌ من‌ بلادکم‌ بغیر ما دخلت‌ فاننی‌ من‌الخائنین؛من‌ وارد این‌ شهر شدم‌ و، برای‌ قبضه‌ کردن‌ امور حکومت، لباسی‌ بر تن‌ داشتم‌ و بر مرکبی‌ سوار بودم؛ همین‌ مرکب‌ که‌ اکنون‌ زیرپای‌ من‌ است‌ و لباسی‌ که‌ الان‌ در بردارم‌ و آن‌ اندازه‌ از اثاثی‌ که‌ مسافری‌ به‌ همراه‌ دارد (مشکی، لیوانی، قاشقی). اگر بعد از چند سال‌ حکومت، از این‌ شهر بیرون‌ روم‌ و چیزی‌ بیش‌ از این‌ همراه‌ داشته‌ باشم‌ بدانید که‌ من‌ نسبت‌ به‌ شما خیانت‌ کرده‌ام.».
📓بحارالانوار، ج‌ 40، ص‌ 325

لعنت خدای تعالی بر قیاس‌کننده با معصوم سلام‌الله‌علیه

توجه‌ به‌ حال‌ فقرا و محرومین‌ و سعی‌ در فقرزدایی. در جای‌جای‌ نهج‌البلاغه‌ از فقر و مشکلاتی‌ که‌ تنگدستی‌ برای‌ افراد ایجاد می‌کند، سخن‌ به‌ میان‌ آمده‌ و به‌ بیان‌ رابطة‌ فقر با جهل‌ و درد و مرض‌ و محرومیت‌های‌ اجتماعی‌ و انواع‌ مشکلات‌ پرداخته‌ است:
«وَ‌الفَقرُ‌ یُخرِسُ‌ الفَطِنَ‌ عَن‌ حُجَّتِهِ، وَ‌ المُقِلُّ‌ غَریبٌ‌ فی‌ بَلدَتِهِ!»   ‌ «الغِنی‌ فِی‌ الغُربَةِ‌ وَطَنٌ، وَ‌الفَقرُ‌ فِی‌ الوَطنِ‌ غُربَةٌ!»   ‌ «الفَقرُ‌ المَوتُ‌ الا‌ کبَرُ!» ‌ «یا بُنَیَّ، اِنی‌ اَخافُ‌ عَلَیَ‌ الفَقرَ، فَاستَعِذ‌ بِاللهِ‌ مِنهُ، فَاِنَّ‌ الفَقرَ‌ مَنقَصَةٌ‌ لِلدینِ، مَد‌هَشَةٌ‌ لِلعَقلِ، داعِیَةٌ‌ لِلمَقتِ!»
در عبارات‌ فوق، عواقب‌ و مشکلات‌ ناشی‌ از فقر مذکور است‌ و تصور نمی‌کنم‌ که‌ چندان‌ نیازمند ترجمه‌ باشد و خلاصة‌ کلام‌ اینکه‌ امام(علیه السلام) فقر را مرگ‌ بزرگ‌ دانسته‌ است. فقر وتنگدستی‌ در دین‌ نیز اثر نامطلوبی‌ می‌گذارد و عقل‌ و خرد را سرگردان‌ می‌کند و باعث‌ می‌شود که‌ انسان‌ منفور شود. روزی‌ حضرت‌ علی امیر(علیه السلام) بر پیرمردی‌ نابینا عبور می‌کرد که‌ دست‌ نیاز به‌ سوی‌ خلق‌ دراز می‌نمود و چون‌ دریافت‌ که‌ وی‌ نصرانی‌ است، فرمود:

«اًستَعمَلتُمُوهُ‌ حَتَّی‌ اًِذا کبرَ‌ وَ‌ عجزَ‌ مَنعتُمُوهُ‌ أَنفقوا عَلَیهِ‌ من‌ بیتِ‌المالِ؛ چندی‌ که‌ جوان‌ و مشغول‌ بود از او کار کشیدید، ولی‌ حالا که‌ پیر و ناتوان‌ شده‌ است‌ به‌ او کمک‌ نمی‌کنید. باید از بیت‌المال‌ ارتزاق‌ شود و زندگی‌ کند.».
نهج‌البلاغه نامة 47، ص‌ 978.
.کلمة‌ قصار 3و53و 1t4و311
وسائل‌الشیعه، ج‌ 11، چ‌ لبنان، ص‌ 49.

لعنت خدای تعالی بر قیاس‌کننده با معصوم سلام‌الله‌علیه

حضرت معتقد بودندچیزی‌ را از مردم‌ پنهان‌ نکردن.

***************************************************************************************

امام حسین(سلام الله علیه وآله) اینگونه با علما سخن مى گوید:

امام حسین(صلوات الله علیه وآله)سپس عالمان دین را مخاطب ساخته و از منزلت و جایگاهى که به برکت اسلام در جامعه مسلمین کسب کرده اند سخن گفته و مسئولیت آنان را در این جایگاه خاطر نشان ساخته و مى فرماید:
شما اى جماعت! گروهى هستید که به علم و دانش شهره اید و به عنوان خیر از شما یاد مى شود و به نصیحت کردن شناخته مى شوید و در سایه خدا در نظر مردم عزت و هیبت به دست آورده اید و شریف و ضعیف و مهتر و کهتر از شما حساب مى برند و به شما احترام مى گذارند و کسانى شما را از خود برتر مى دانند که شما را بر آن ها فضیلتى نیست، و منتى بر آنها ندارید. هرگاه مردم از حق خود محروم شوند شما را به وساطت مى طلبند, شما با هیبت و سطوت پادشاهان گام مى نهید! آیا این همه جز براى این است که مردم امیدوارند براى احقاق حق خدا قیام کنید هرچند در بیشترین حق خداوند تقصیر مى کنید! حق امامان(علیهم السلام) را سبک مى شمارید, حق بینوایان را ضایع مى کنید اما حق خودتان را به خیال خودتان به چنگ مى آورید نه مالى بذل کرده و نه براى آفریدگارتان جانى به خطر افکنده اید و نه به خاطر رضاى خدا از بستگانتان بریده اید،شما با این اوصاف از خدا تمناى بهشت دارید و هم جوارى پیامبران را مى طلبید و نجات از آتش را آرزو مى کنید؟!

📓بخشى از خطبه, کتاب تحف العقول, صص۲۳۷و۲۳۸.

***************************************************************************************

قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فِی ذَمِّ اخْتِلَافِ الْعُلَمَاءِ فِی الْفُتْیَا: أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ دِیناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَی إِتْمَامِهِ کَانُوا شُرَکَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ یَقُولُوا وَ عَلَیْهِ أَنْ یَرْضَی أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِیناً تَامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ (صلی الله علیه و آله) عَنْ تَبْلِیغِهِ وَ أَدَائِهِ وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ یَقُولُ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْءٍ وَ فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ.

امیرکائنات امیرعوالم علی (صلوات الله علیه وآله) در سرزنش عالمانی که در فتواهایشان اختلاف می‌کنند فرمودند:
آیا خداوند دین را ناقص فرستاده و از این علما برای تکمیل آن یاری خواسته است؟! یا اینکه این علما [در بیان دین] با خداوند شریک هستند. به این نحو که صدور رأی و حکم بر عهده‌ی این علماست و پذیرفتن آن برعهده‌ی خداست؟! یا اینکه خداوند دین را کامل فرستاده است؛ ولی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در رساندن و اجرای کامل آن کوتاهی کرده است؟! خدای سبحان می‌فرماید: ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم. (انعام/۳۸) و بیان‌کننده‌ی هر چیزی است.

📔تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۱۰

***************************************************************************************

ْإِمَامِ اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيِّ يَا أَبَا هَاشِمٍ سَيَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ وُجُوهُهُمْ ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مُظْلِمَةٌ مُكَدَّرَةٌ إِلَى أَنْ قَالَ: عُلَمَاؤُهُمْ شِرَارُ خَلْقِ اَللَّهِ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ لِأَنَّهُمْ يَمِيلُونَ إِلَى اَلْفَلْسَفَةِ وَ اَلتَّصَوُّفِ، وَ أَيْمٌ اَللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْ أَهْلِ اَلْعُدُولِ وَ اَلتَّحَرُّفِ، اَلْحَدِيثَ… وَ قَالَ فِي آخِرِهِ: هَذَا مَا حَدَّثَنِي بِهِ أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ مِنْ أَسْرَارِنَا .

امام حسن عسکری سلام الله علیه فرمودند
خواهد آمد بر مردم زمانی که چهره هایشان خندان و قلبهایشان تاریک و ظلمانی ست

تااینکه فرمود

علمایشان بدترین خلق خدا برروی زمین هستند
چون آن علما . به فلسفه و تصوف(صوفیه )میل دارند و خداوند گواهست که آنها اهل عدول و تحریف حقایق هستند

درآخر.حضرت فرمودند
این حدیث را از پدرانم تا اباجعفر امام باقر علیهم السلام نقل فرمودند
و این حدیث از اسرار ماست

اسناد♦️
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۴، ص ۲۰۴
عنوان باب: الجزء الرابع > الباب الحادي و العشرون معجزات أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام > الفصل الخامس و الثلاثون
قائل: امام حسن عسکری (علیه السلام)

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۱، ص ۳۸۰
عنوان باب: الجزء الحادي عشر > تَتِمَّةُ كِتَابِ اَلْجِهَادِ > أَبْوَابُ جِهَادِ اَلنَّفْسِ وَ مَا يُنَاسِبُهُ > 49 – بَابُ جُمْلَةٍ مِمَّا يَنْبَغِي تَرْكُهُ مِنَ اَلْخِصَالِ اَلْمُحَرَّمَةِ وَ اَلْمَكْرُوهَةِ

***************************************************************************************

امام حسن عسکری( سلام الله علیه)فرمودند:
هرکس ازفقهای شیعه،مانند فقهای اهل تسنن مرتکب زشتی هاشدند،اگرچیزی ازما نقل قول کردند قبول نکنید،آگاه باشید که عده ای ازاین گروه فقها،بعضی ازعلوم صحیح مارا یاد می گیرند وبدین سبب نزد شیعیان ضعیف ما وجهه و مقامی پیدامی کنند،وحال آنکه درضمن این تعالیم دینی،مقام مارا-پایین- می آورند وبه ما نسبت های دروغ می دهند ولی شیعیان به گمان این که این مطلب همه ازعلوم مااهل بیت (علیهم السلام) باشدازآنها قبول می کنند،آگاه باشید که ضرر این علما برشیعیان ما،ازضرر لشکر(یزید لعنه الله علیه)بیشتراست ،آنها بدعلمایی هستند؛خودرا شبیه دوستان مامی کنند واظهار دشمنی بادشمنان مامیکنند وحال آنکه ،درقلب شیعیان ما شک وشبهه می افکنند.

متن عربی حدیث
من کان من الفقهاء-رکب القبائح والفواحش مراکب فسقه فقهاءالعامه،فلا تقبلوامنهم عنا شیئا…ومنهم قوم…یتعلمون بعض علومنا الصحیحه،فیتوجهون به عندشیعتنا وینتقصون بنا…ثم یضیفون الیه الاکاذیب علینا التی نحن برءاءمنها فیقبله المستسلمون من شیعتنا علی انه من علومنا فضلوا واضلو وهم اضرعلی ضعفاءشیعتنا من جیش یزید لعنه الله علیه فانهم علماءالسوء
المتشبهون بانهم لنا موالون ولا عدائنا معادون یدخلون الشک والشبهه علی ضعفاء شیعتنا.

اسناد♦️
📔بحار ج۲ص۸۸

تفسير الصافي ج ۱، ص ۱۴۷
عنوان باب: الجزء الأول > سُورة البقرة > [سورة البقرة (2): آیة 78]

تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۲، ص ۵۹
عنوان باب: الجزء الثاني > سورة البقرة من الآية 59 الى آخر السورة > [سورة البقرة (2): الآیات 75 الی 84]

***************************************************************************************

[حدَّثني أبي، عن سعد بن عبد اللَّه، عن الحسن بن موسى الخَشَّاب، عن إسماعيل بن مهران، عن علي بن أبي حمزة،] عن أبي بصير، قال:

قال أبو عبد اللَّه(علیه السلام)، قال الحُسَين بن (عليهِما السلام) :

«أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ».

كامل الزيارات، باب ۳۶، ح۳

***************************************************************************************

عن الإمام الباقر عليه ‌السلام: دَولَتُنا آخِرُ الدُّوَلِ، ولَم يَبقَ أهلُ بَيتٍ لَهُم دَولَةٌ إلّا مَلَكوا قَبلَنا، لِئَلّا يَقولوا إذا رَأَوا سيرَتَنا: إذا مَلَكنا سِرنا مِثلَ سِيرَةِ هؤُلاءِ! وهُوَ قَولُ اللّهِ عَزَّوجَلَّ:«وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ»

امام باقر سلام الله علیه و آله فرمودند:
دولت ما آخرين دولت است
و هيچ خاندانی داراى حكومتى باقى نمى ‌ماند،
مگر اين كه قبل از ما، به حكومت مى‌رسد تا اين كه
وقتى شيوه حكومت ما را ديدند
نگويند: اگر ما به حكومت مى‌رسيديم
، به همين شيوه رفتار مى‌كرديم

و اين فرموده خداى عز و جل است كه: «و عاقبت، از آنِ پرهيزگاران است».

📗قصص،۸۳

📓الغيبة للطوسيّ: ۴۷۲/ ۴۹۳
📓عن أبي صادق كيسان بن كليب، روضة الواعظين: ۲۹۱.

***************************************************************************************

▪️جمعه، روز حضرت صاحب الزّمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف و به نام آن حضرت است/

زیارت آن حضرت:

السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلَامُ عَلَيْکَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ، السَّلَامُ عَلَيْکَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْکَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْکَ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا مَوْلَاىَ، أَنَا مَوْلَاکَ عَارِفٌ بِأُولَاکَ وَ أُخْرَاکَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِکَ وَ بِآلِ بَيْتِکَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْکَ، وَ أَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَکَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَکَ عَلَىٰ أَعْدائِکَ، وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْکَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِکَ، يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْکَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِکَ، هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُکَ، وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْکَ، وَ قَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِکَ، وَ أَنَا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُکَ وَ جَارُکَ، وَ أَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلَادِ الْكِرَامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الْإِجَارَةِ، فَأَضِفْنِى وَ أَجِرْنِى صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْکَ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِکَ الطَّاهِرِينَ

سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای دیدهٔ خدا در میان مخلوقاتش، سلام بر تو ای نور خدا که ره‌جویان به آن نور ره می‌یابند، و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده می‌شود، سلام بر تو ای پاک‌نهاد و ای هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو ای همراه خیرخواه، سلام بر تو ای کشتی نجات، سلام بر تو ای چشمهٔ حیات، سلام بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و پاکت، سلام بر تو، خدا در تحقّق وعده‌ای که به تو داده، از نصرت و ظهور امرت شتاب کند، سلام بر تو ای مولای من، من دل‌بسته به تو و آگاه به مقام و موقعیّت دنیا و آخرت توأم، و به دوستی تو و خاندانت به‌سوی خدا تقرّب می‌جویم، و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار می‌کشم، و از خدا درخواست می‌کنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهیدان پیش رویت، در شمار شیفتگانت قرار دهد، ای سرور من، ای صاحب زمان، درودهای خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید می‌رود، و من ای آقای من، در این روز میهمان و پناهنده به توأم، و تو ای مولای من بزرگواری از فرزندان بزرگواران و از سوی خدا به پذیرایی و پناه‌دهی مأموری، پس مرا پذیرا باش و پناه ده، درودهای خدا بر تو و خاندان پاکیزه‌ات.

***************************************************************************************

⚫️وجود نازنین امام سجّاد علیه السّلام که از شاهدان واقعهٔ عاشورا بودند، فرمودند:

هيچ روزى مانند روز حسين علیه السّلام نبود!
سى هزار مرد كه همگى ادّعا مى‌كردند از اين امّت‌اند، به سوى او حمله بُردند و همگى با ريختن خون او، قصد تقرّب به خدا را داشتند!!!

📚امالی شیخ صدوق ص۴۶۲

***************************************************************************************

⚫️ اسارت

دستان مبارک امام سجّاد علیه السّلام با غل و زنجیر به گردنش بسته شده بود و در تمام مسیرِ اسارت، با احدی از دشمنان سخن نگفت!

📚ارشاد شیخ مفید ج۲ ص۱۱۹

***************************************************************************************

⚫️وجود نازنین امام حسین علیه السّلام (در روز عاشورا در آخرین لحظات که با خداوند مناجات می‌کرد،)
میفرمود:

شکیبا هستم بر قضای تو؛
ای پروردگار من، هیچ خدایی جز تو نیست؛
ای فریادرسِ فریادرس خواهان، مرا هیچ رب و پروردگاری جز تو نیست
و هیچ معبودی غیر از تو ندارم؛
بر حکم تو صبر کننده هستم، ای فریادرس کسی که فریادرس ندارد.

📚مقتل الحسين علیه السّلام مقرّم صص ۲۹۶ و ۲۹۷

***************************************************************************************

🏴 غفلت شیعیان از روایات

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى الإماَمُ المَهدِیُّ المُنتَظَر عَجَّلَ اَلله تَعَالَى فَرَجَهُ اَلشَّرِيف : كَيْفَ يَتَسَاقَطُونَ فِي الْفِتْنَةِ وَ يَتَرَدَّدُونَ فِي الْحَيْرَةِ وَ يَأْخُذُونَ يَمِيناً وَ شِمَالًا فَارَقُوا دِينَهُمْ‌ أَمِ ارْتابُوا أَمْ عَانَدُوا الْحَقَّ أَمْ جَهِلُوا مَا جَاءَتْ بِهِ الرِّوَايَاتُ الصَّادِقَةُ وَ الْأَخْبَارُ الصَّحِيحَةُ أَوْ عَلِمُوا ذَلِكَ فَتَنَاسَوْا ..

⚫️ حضرت آیت الله العظمی
امام المهدی صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند

: [بنگر که] چگونه در فتنه‌ها سقوط می‌کنند و در تحیر و سرگردانی می‌گردند. به راست و چپ می‌روند و از دینشان فاصله می‌گیرند. آیا آنها در مورد حق دچار تردید شده‌اند؟ یا عناد می‌ورزند؟ یا اینکه از روایات راست و خبرهای صحیحی که به آنها رسیده است بی‌خبرند؟ یا اینکه آنها را می‌دانند ، اما از یاد برده‌اند؟

📚 كمال الدين و تمام النعمة: ج ۲ ، ص ۵۱۱. توقيع من صاحب‌الزّمان سلام‌الله‌علیه

***************************************************************************************

🏴 فرزندان و نوادگان که به كردار پدرانشان راضى مى‌باشند

🔴 عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: تُقْتَلُ وَ اَللَّهِ ذَرَارِيُّ قَتَلَةِ (الإمامُ) اَلْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ) بِفِعْلِ آبَائِهَا .

⚫️ از اسماعيل بن جابر از حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند :

به خدا قسم فرزندان قاتلان حضرت امام حسين

به واسطه افعال پدرانشان و رضایتشان از افعال پدرانشان كشته خواهند شد.

📚کتاب شریف کامل الزیارات باب بیست پنجم حدیث کشندگان امام حسین و حضرت یحیی ابن زکریا علیهم السلام

***************************************************************************************

🏴 به شادمانی کشتن مولانا اباعبدالله الحسین
اهل کوفه سه مسجد را تجدید بنا کردند

🔴 عَنْ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ قَالَ : جُدِّدَتْ أَرْبَعَةُ مَسَاجِدَ بِالْکُوفَةِ فَرَحاً لِقَتْلِ الإمامُ الْحُسَیْنِ صلوات الله علیه و آله مَسْجِدُ الْأَشْعَثِ وَ مَسْجِدُ جَرِیرٍ وَ مَسْجِدُ سِمَاکٍ وَ مَسْجِدُ شَبَثِ بْنِ رِبْعِیٍ

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : بخاطر شادی از کشتن امام حسین صلوات الله علیه وآله  چهار مسجد در کوفه تجدید شدند؛ مسجد اشعث، مسجد جریر، مسجد سماک، مسجد شبث بن ربعی.

📚 الكافي جلد 3 صفحه 490

***************************************************************************************

🏴 خطبه امام زین العابدين سلام‌الله‌علیه در کوفه 1⃣

🔴 إنَّ زَينَ العابِدينَ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ أومَأَ إلَى النّاسِ أنِ اسكُتوا ، فَسَكَتوا ، فَقامَ قائِما ، فَحَمِدَ اللّه وأثنى عَلَيهِ ، وذَكَرَ النَّبِيَّ بِما هُوَ أهلُهُ فَصَلّى عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ : أيُّهَا النّاسُ ! مَن عَرَفَني فَقَد عَرَفَني ، ومَن لَم يَعرِفني فَأَنَا اُعَرِّفُهُ بِنَفسي : أنَا عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِم ، أنَا ابنُ المَذبوحِ بِشَطِّ الفُراتِ مِن غَيرِ ذَحلٍ ولا تِراتٍ ، أنَا ابنُ مَنِ انتُهِكَ حَريمُهُ وسُلِبَ نَعيمُهُ وَانتُهِبَ مالُهُ وسُبِيَ عِيالُهُ ، أنَا ابنُ مَن قُتِلَ صَبرا وكَفى بِذلِكَ فَخرا  ..

⚫️ امام زين العابدين صلوات الله عليه به مردم اشاره كردند كه : ساكت شويد آنان ساكت شدند . امام صلوات الله عليه برخاستند و پس از حمد و ثناى خداوند و يادكرد پيامبر صلى الله عليه و آله ـ آن گونه كه سزامند ایشان بود ـ و درود فرستادن بر او

فرمودند : اى مردم! هر كس مرا مى شناسد ، كه مى شناسد .
هر كس مرا نمى شناسد ، خودم را به او مى شناسانم
. من ، على بن الحسين بن على بن ابى طالب صلوات الله علیهم هستم .
من پسر كسى هستم كه در رود فرات ، بدون آن كه كسى از شما را كشته باشد
و خونى ريخته باشد ، سر بُريده شد .

من پسر كسى هستم كه حريمش هتك شد و نعمتش سلب گرديد
و مالش به غارت رفت
و خانواده اش اسير شدند .

من پسر كسى هستم كه او را در ميان گرفتند و پس از مدّتى كشتند و اين براى افتخار من ، كافى است …

📚 لهوف؛ سید بن طاووس، : ص ١٩٩

***************************************************************************************

🏴 قلب سوخته امام زین‌العابدین صلوات الله علیه …

🔴 روی عن زید بن صوحان قال: دخلت علی مولانا علیّ بن الحُسین سلام الله علیهما، بعد مضی ثلث سنین من اسره فرایته في محراب العبادة متورکّایناجی ربّه و یقول یا ربّو یا من علیه معوّلی طوّل اخراننا واجر دموعنا واحرق قلوبنا علی مصیبة ابن بنت نبیّك الحُسین و یبکي و یصیح و یقول اٰه اٰه اٰنسي استغاثتك یا ابی و کیف اٰنسي نظرتك بعد نظرة و کیف اٰنسیك و رأیتك عریانا مرمّلا بالدمّاء مخضّبا شیبك بدمك و یکررّ ذلك حتّی صاح و غشّ فقربت علیه و بکیت علی حزنه فافاق علیه قال: یابن صوحان لا عین أحبّ إلی الله من عین جری دمعها علینا و لا قلب أکرم عند الله من قلب حزن في حزننا و فرح في فرحنا إلی أخر الحدیث …

⚫️ زید بن صوحان روایت می کند

گفت سه سال بعد شهادت سیدالشهدا صلوات اللّه علیه بر امام سجاد صلوات اللّه علیه داخل شدم،
دیدم حضرت در محراب عبادت نشسته مناجات می کنند و می فرمایند :
ای رب و ای کسی که تکیه‌گاه من به توست ، حزن ما طولانی شد و اشک ما جاری گشت و قلب های ما سوخت بر مصیبت پسر پیغمبر تو ، حسین صلوات اللّه علیه

گریه می کرد و صیحه می کشید و می فرمود : آه آه چگونه فراموش کنم استغاثه‌ی تو را ای پدر ؟!
چگونه فرموش کنم آن نگاه ها ی مکرر تو را ؟!چگونه فراموش کنم عریان و غرقه به خون بودی ؟!
و ریشت خضاب از خون بود
. این را مکرر می فرمود تا از هوش رفت

نزدیک شدم و کنار حضرت گریه کردم
وقتی به هوش آمد
فرمود ای پسر صوحان

هیچ چشمی محبوب تر نزد خدا نیست از چشمی که برای ما گریه کند
و قلبی محترم تر نزد خدا نیست از قلبی که برای ما محزون است و برای ما شاد است.

📚مقتل بشارة الباکین ، حسین بن عبدالرزاق تبریزی ،
المجلس التاسع و العشرون ،
في کیفیة رکوب المخدرات
علی أقطاب المطیّات ، صفحه ۱۲۱

***************************************************************************************

🏴 دوری گزینی حضرت امام سجاد سلام الله علیه
از مردم پس از عاشورا

🔴 عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ قَالَ : کَانَ أَبِی عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِما قَد اتَّخَذَ مَنْزِلَهُ مِنْ بَعْدِ مَقْتَلِ أَبِیهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِما بَیْتاً مِنْ شَعْرٍ ، وَ أَقَامَ بِالْبَادِیَةِ فَلَبِثَ بِهَا عِدَّةَ سِنِینَ کَرَاهِیَةً لِمُخَالَطَةِ النَّاسِ وَ مُلَابَسَتِهِمْ ، وَ کَانَ یَصِیرُ مِنَ الْبَادِیَةِ بِمُقَامِهِ بِهَا إِلَی الْعِرَاقِ زَائِراً لِأَبِیهِ وَ جَدِّهِ علیهما السّلام وَ لَا یُشْعَرُ بِذَلِکَ مِنْ فِعْلِهِ.

⚫️ جابر جعفی از حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه نقل می‌کند که می‌فرمودند : پدرم علیّ بن حسین سلام‌ الله‌ علیهما بعد از کشته شدن پدرشان حسین بن علیّ سلام‌ الله‌ علیهما چادری موئین را به عنوان منزل برگزيده و در بیابان ساکن شدند و به دلیل کراهت از اختلاط با مردم و همنشینی با آن‌ها چند سال در آنجا ماندند. از بیابانی که در آنجا ساکن بودند به عنوان زائر پدرش حسين بن علیّ صلوات اللهعلیهما، و جدّشان أميرالمؤمنين صلوات الله علیه رهسپار عراق می‌شدند بی‌آنکه کسی بر این امر مطّلع شود.

📚 بحارالأنوار جلد۹۷ / صفحه۶۳ / حدیث ۹

***************************************************************************************

🏴 فرازی از دعای قنوت امام حسن‌عسکری سلام‌الله‌علیه

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْحَسَنُ اَلْعَسْكَرِيُّ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : .. مَعَ مَا یَتَجَرَّعُهُ فِیکَ مِنْ مَرَارَاتِ الْغَیْظِ الْجَارِحَةِ بِحَوَاسِّ الْقُلُوبِ وَ مَا یَعْتَوِرُهُ مِنَ الْغُمُومِ وَ یَفْزَعُ عَلَیْهِ مِنْ أَحْدَاثِ الْخُطُوبِ وَ یَشْرَقُ بِهِ مِنَ الْغُصَصِ الَّتِی لَا تَبْتَلِعُهَا الْحُلُوقُ وَ لَا تَحْنُوا عَلَیْهَا الضُّلُوعُ مِنْ نَظَرَةٍ إِلَى أَمْرٍ مِنْ أَمْرِکَ وَ لَا تَنَالُهُ یَدُهُ بِتَغْیِیرِهِ وَ رَدِّهِ إِلَى مَحَبَّتِک ..

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام حسن‌ عسکری صلوات الله علیه می فرمایند :

خداوندا ! … فرزندم مَهدی
تلخی مصائبی که قلب را جریحه‌دار می‌کند جرعه جرعه می‌نوشد؛
غم‌هایی را که پیوسته به او می‌رسد تحمل می‌نماید.
هر لحظه امور دردناکی به او می‌رسد و اندوهش را تازه می‌کند؛
غصه‌هایی بر او وارد می‌شود که در گلو می‌ماند و پائین نمی‌رود
و پهلوی آدمی تاب تحملش را ندارد.
این‌ها هنگامی است که به امری از احکام تو می‌نگرد (که بر زمین مانده)
و دستش از اصلاح آن کوتاه است
و نمی‌تواند آن گونه که تو دوست داری قرارش دهد ….

📚مهج الدعوات و منهج العبادات
السيد بن طاووس    جلد : 1  صفحه : 66

***************************************************************************************

🏴 توصیه های زیبا و اخلاقی از امام حسین علیه السلام …

🔴 خَطَبَ الْحُسَیْنُ علیه السلام فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ نَافِسُوا فِی الْمَکَارِمِ وَ سَارِعُوا فِی الْمَغَانِمِ وَ لَا تَحْتَسِبُوا بِمَعْرُوفٍ لَمْ تَعْجَلُوا وَ اکْسِبُوا الْحَمْدَ بِالنُّجْحِ وَ لَا تَکْتَسِبُوا بِالْمَطْلِ ذَمّاً فَمَهْمَا یَکُنْ لِأَحَدٍ عِنْدَ أَحَدٍ صَنِیعَةٌ لَهُ رَأَی أَنَّهُ لَا یَقُومُ بِشُکْرِهَا فَاللَّهُ لَهُ بِمُکَافَاتِهِ فَإِنَّهُ أَجْزَلُ عَطَاءً وَ أَعْظَمُ أَجْراً وَ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماً وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْمَعْرُوفَ مُکْسِبٌ حَمْداً وَ مُعَقِّبٌ أَجْراً فَلَوْ رَأَیْتُمُ الْمَعْرُوفَ رَجُلًا رَأَیْتُمُوهُ حَسَناً جَمِیلًا تَسُرُّ النَّاظِرِینَ وَ لَوْ رَأَیْتُمُ اللُّؤْمَ رَأَیْتُمُوهُ سَمِجاً مُشَوَّهاً تَنْفِرُ مِنْهُ الْقُلُوبُ وَ تُغَضُّ دُونَهُ الْأَبْصَارُ أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ جَادَ سَادَ وَ مَنْ بَخِلَ رَذُلَ وَ إِنَّ أَجْوَدَ النَّاسِ مَنْ أَعْطَی مَنْ لَا یَرْجُوهُ وَ إِنَّ أَعْفَی النَّاسِ مَنْ عَفَا عَنْ قُدْرَةٍ وَ إِنَّ أَوْصَلَ النَّاسِ مَنْ وَصَلَ مَنْ قَطَعَهُ.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام حسین صلوات الله علیه می فرمایند :

ای مردم! در صفات حمیده بر یکدیگر افتخار کنید! و بر مکارم اخلاق مباهات نمائید! و در فراگیری از ثمرات با ارزش روحی و معنوی شتاب ورزید! کار نیکی را که در آن سرعت ندارید، به حساب نیاورید! با ظفر و پیروزی در به پایان رساندن کار، ستایش و تمجید برای خود بیافرینید! و با سستی و کندی کسب سرزنش و مذمت نکنید! و بدانید که: در هر شرط و موقعیتی که کسی به دیگری احسان نموده و چنین می‏پندارد که او به شکرش قیام نکرده و به سپاس برنخاسته است، خداوند خودش برای او جزا و پاداش است؛ چون بخشش خداوند فراوان‏تر و سرشارتر، و مزدش بزرگتر است. و بدانید که حوائج مردم به شما از جمله‏ی نعمتهای خداوندی است بر شما؛ پس با این نیازمندیها با ملال و خستگی مواجه نشوید تا آن نعمتها به مکافات و انتقام تبدیل نشود. و بدانید که کارهای خوب و پسندیده، ستایش و آفرین را در بردارد، و اجر و پاداش نیک را به دنبال می‏ کشد. و اگر شما خوبی و پسندیدگی را به صورتی مجسم می‏ دیدید، هر آینه آن را به صورت مردی زیبا و نیکو روی و جمیل المنظر می‏ یافتید، که برای نظاره کنندگان بهجت بخش و مسرت آمیز بود. و اگر شما زشتی و نکوهیدگی را به صورت مجسم می‏ دیدید، هر آینه آن را به صورت مردی زشت و کریه المنظر می‏یافتید که دل‏ ها از او می‏ رمید، و در برابر آن چشم‏ ها و نگاه‏ها به زیر می‏ آمد. ای مردم! کسی که بخشش کند سرور و بزرگ می‏شود؛ و کسی که بخل ورزد به پستی می‏گراید. و سخی‏ترین مردم آنکس است که ببخشد به کسی که در او امید تلافی و پاداش ندارد. و با گذشت‏ترین مردم کسی است که با وجود قدرت و توانائی عفو پیشه گیرد. و پیوند کننده‏ترین مردم کسی است که با افرادی که با او بریده‏اند بپیوندد.

📚بحارالانوار ج ۷۵، ص ۱۲۱

***************************************************************************************

🏴 ابوبکر و عمر ؛ لعنت الله علیهما
قاتلان اصلی سید الشهدا و اهل بیتشان علیهم السلام هستند …

‼️خورازمی یکی از علمای جماعت عمریه در کتاب مقتل الحسین (علیه السلام) خود چنین اعتراف می کند :👇

⚫️ چون بر بدن مبارک امام حسین علیه السلام هفتاد و دو زخم وارد شد ایستادند تا اندکى استراحت کنند ، ضعف بر بدنشان غالب شده بود، به طوری که دیگر توان جنگ را نداشت، در این هنگام ناگاه سنگى آمد و بر پیشانیش خورد و خون جاری شد، پس پیراهنش را بالا گرفت تا خون را از پیشانیش پاک کند که ناگاه تیر تیز سه شعبه و مسمومى آمد و بر قلب حضرت نشست. امام حسین علیه السلام گفت: بسم اللّه و باللّه و على مله رسول اللّه. آنگاه سر به آسمان بلند کرد و عرضه داشت: خداى من! تو مى‌دانى که اینان کسى را مى‌کشند که روى زمین فرزند پیامبرى جز او نیست. امام تیر را از پشت سر بیرون آورد و خون مانند ناودان جارى شد. دستش را زیر محل زخم گرفت و چون پر از خون شد به آسمان پاشیدند. که قطره ای از این خون به زمین بازنگشت و پیش از آن سرخى در آسمان دیده نشده بود. دو مرتبه دست مبارک را زیر زخم گرفت و چون از خون پر شد به صورت و محاسنش مالید و فرمود: این‌گونه به خون خضاب خواهم بود تا جدّم محمدصلی الله علیه و آله را دیدار کنم و بگویم اى رسول خدا! فلانى و فلانى (ابوبکر و عمر) مرا کشتند.

📚مقتل الحسین، خوارزمی، جلد ۲، صفحه ۳۹

‼️ثقة الاسلام کلینی رضوان الله علیه روایت کرده است امام صادق علیه السلام در قسمتی از یک روایت فرمودند:👇

« 🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِذَا كُتِبَ الْكِتَابُ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام …»

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : هنگامی که صحیفه ملعونه نوشته شد ، امام حسین علیه السلام به قتل رسید.

📚الکافی، تالیف ثقة الاسلام کلینی، جلد ۸، حدیث ۲۰۲، صفحه ۱۸۰، چاپ دار الکتب الاسلامیة

🔥صحیفه ملعونه، عهدنامه‌ای بود که توسط ابی بکر، عمر، ابی عبیده جراح، عبد الرحمن بن عوف، سالم غلام ابی حذیفه، مغیره بن شعبه و جمعی دیگر از منافقین ملعون نوشته شد و به امضای آنان رسید و محتوای آن چنین بود كه نگذارند خلافت و امامت مسلمین بعد از پیامبر صلی الله و علیه و آله به امیر المومنین و اهل بیت علیهم السلام برسد و بر اساس آن مقدمات و زمینه‌های غصب خلافت و گرفتن بیعت از آن حضرت به هر صورت ممكن را فراهم نمودند با نوشتن آن صحیفه اساس ظلم و ستم به اهلبیت علیهم السلام را بنا نهادند

. و این علت است به امام صادق علیه السلام می‌فرمایند «إذا كتب الكتاب قتل الحسین علیه السلام …» (هنگامی كه آن صحیفه ملعونه نوشته شد، امام حسین علیه السلام به شهادت رسید.)
پس به حقیقت سر منشا وقایع کربلا به دست سران سقیفه پایه گذاری شد.

‼️لذا در زیارت عاشورا سران سقیفه بعنوان اصل و ریشه مصائب کربلا معرفی شده اند :

🔴 فلعن الله امت اسّست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت.

⚫️ پس خدالعنت کند آن جماعتى را كه اساس ظلم و جور را بر شما اهل بیت تاسیس نمود

🔴 انی اتقرب الی الله … بموالاتک و بالبرائة ممن اسّس اساس ذلک و بنی علیه بنیانه و جری فی ظلمه و جوره علیه و علی اشیاعکم

⚫️ به سوی خدا تقرب میجویم با ولایت شما و با بيزارى جستن از کسى که پایه و اساس این ستم و ظلم را بر شما را ريخت  و بنیانش را پايه گذارى کرد و در ستم و ظلمش بر شما و پيروان شما جرات پیدا کرد .

🔴 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد. اللهم خص انت اول ظالم باللعن منی.

⚫️ خدايا لعنت کن نخستين ظالمی را که در حق محمد و آل محمد ظلم کرد و آخرين کسى که او را در اين ظلم و ستم پيروى کرد!

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إنّ أوّل من ظلمنا وذهب بحقّنا وحمل الناس على رقابنا أبو بكر وعمر.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : همانا اولین کسانی که به ما ظلم کردند و حق ما را غصب کردند و مردم را بر گردن ما سوار کردند ؛ ابوبکر و عمر بودند.

📚تقريب المعارف _أبو الصّلاح الحلبي ج ۱ ص ۲۴۷

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : …والله ما أسست من بلية ولا قضية تجري علينا أهل البيت إلا هما أسسا أولها فعليهما لعنة الله والملائكة والناس أجمعين.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : … به خدا سوگند هیچ بلا و قضیه ای که بر ما اهل بیت جاری شد نبود مگر آنکه آن دو نفر اول آن را تاسیس کردند. پس لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آن دو باد.

📚الكافي ج۸ص۲۴۵

***************************************************************************************

🏴 تیر سه شعبه حرمله لعنت الله علیه و

سینه مطهر امام حسین علیه السلام …

🔴 … فَوَقَفَ يَسْتَرِيحُ سَاعَةً وَ قَدْ ضَعُفَ عَنِ الْقِتَالِ فَبَيْنَا هُوَ وَاقِفٌ إِذْ أَتَاهُ حَجَرٌ فَوَقَعَ عَلَى جَبْهَتِهِ فَأَخَذَ الثَّوْبَ لِيَمْسَحَ الدَّمَ عَنْ جَبْهَتِهِ فَأَتَاهُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ لَهُ ثَلَاثُ شُعَبٍ فَوَقَعَ عَلَى قَلْبِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ- وَ قَالَ إِلَهِي أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقْتُلُونَ رَجُلًا لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ ابْنُ بِنْتِ نَبِيٍّ غَيْرُهُ ثُمَّ أَخَذَ السَّهْمَ فَأَخْرَجَهُ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِهِ فَانْبَعَثَ الدَّمُ كَأَنَّهُ مِيزَابٌ فَضَعُفَ عَنِ الْقِتَالِ وَ وَقَفَ

⚫️ …امام حسین علیه السّلام ساعتی توقف کرد تا استراحت نماید، زیرا از جهاد ضعیف شده بود. در آن هنگامی که ایستاده بود، ناگاه سنگی آمد و بر پیشانی مبارکش اصابت کرد. وقتی خواست خون روی صورت مبارک خود را با گوشه لباس بگیرد، ناگاه تیری که تیز و مسموم و سه شاخه بود آمد و بر سینه و بنا به قولی بر قلب مقدسش فرو رفت! امام حسین علیه السّلام فرمود: «بسم اللَّه و باللَّه و علی ملة رسول اللَّه»
😭
(به نام خدا و به یاری خدا و بر آیین رسول خدا هستم).سپس سر مبارک خود را به طرف آسمان بلند کرد و فرمود: ای خدای من! تو می دانی این مردم شخصی را می کشند که در همه روی زمین پسر دختر پیغمبری غیر از او وجود ندارد. امام حسین علیه السّلام آن تیر را از پشت مبارک خود خارج نمود و خون مثلِ ناودان جاری شد ؛ پس از جنگ ناتوان شد و توقف کرد

📚لهوف
📚بحارالانوار/ج45/ص53

نه ذوالجناح تاب استقامت داشت
نه سيد الشهدا بر جدال طاقت داشت

***************************************************************************************

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلرِّضَا صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلَاء أَوْرَثَتْنَا الْكَرْبَ وَ الْبَلَاءَ إِلَى يَوْمِ الِانْقِضَاء.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام رضا صلوات الله علیه می فرمایند :

حقا كه مصيبت حسين (صلوات الله علیه)
پلک چشم ما را زخم
و اشک هاى ما را جارى
و عزيز ما را در زمین كرب و بلا
(سرزمین بلا و سختی، کربلا)
ذليل
و غم و اندوه را تا روز قيامت دچار ما كرد.

📚مناقب ابن شهر آشوب، ج‏۴، ص: ۸۶
📚مثير الأحزان، ص: ۵
📚اقبال الأعمال (ط – القديمة)، ج‏۲، ص: ۵۴۴
📚بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏۴۴، ص: ۲۸۴
📚امالي(شیخ صدوق)، النص، ص: ۲۸

***************************************************************************************

🏴 جنگیدن حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام

🔴 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ: أُصِیبَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهما السلام وَ وُجِدَ بِهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ بِضْعٌ وَ عِشْرُونَ طَعْنَةً بِرُمْحٍ أَوْ ضَرْبَةً بِسَیْفٍ أَوْ رَمْیَةً بِسَهْمٍ فَرُوِیَ أَنَّهَا کَانَتْ کُلُّهَا فِی مُقَدَّمِهِ لِأَنَّهُ علیه السلام کَانَ لَا یُوَلِّی.

⚫️ امام محمّد باقر علیه السّلام فرمودند: حسین بن علی علیهما السّلام مصیبت دید و در جسم او سیصد و بیست و چند جای نیزه و یا ضربت شمشیر و یا تیر پرتاب شده پیدا شد، و روایت شده که تمام این تیرها در جلوی بدنش بود، زیرا حضرت هنگام نبرد (برای فرار) پشت به دشمن نمی کرد.

📚امالی صدوق: ۱۶۴

***************************************************************************************

🏴 بر ابو ایوب غنوی لعنت …

🔴 والمؤمر على الحرّاثين أبو أيّوب الغنوي

⚫️ ابو ایوب غنوی فرمانده بیل داران کربلا بود

📚مصارع الشهداء ومقاتل السعداء/ص103
📚از مدينه تا مدينه( مقتل)/ص442

🔴 وأبو أيّوبَ الغَنَوِيُّ بِسَهمٍ مَسمومٍ في حَلقِهِ

⚫️ ابو ایوب غنوی در گودال قتلگاه تیری مسموم بر گلوی امام حسین سلام الله علیه زد.

📚مناقب (ابن شهرآشوب)/ج‏4/ص111
📚العوالم، الإمام الحسين/ج1/ص299

***************************************************************************************

سلیمان عامری می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: در مورد کسی که علی علیه السلام را بد بگوید چه می فرمائید؟ حضرت به من پاسخ دادند:
«وَ اللَّهِ هُوَ حَلالُ الدَّمِ»
[به خدا سوگند ریختن خون او جایز است.]

وسايل الشيعه- جلد 18- صفحه 462.

***************************************************************************************

امام حسن عسکری سلام الله علیه
پدر آقا بقیه الله الاعظم عجل الله فرجه فرمودند

خواهد آمد بر مردم زمانی که چهره هایشان خندان و قلبهایشان تاریک و ظلمانی ست

تااینکه فرمود

علمایشان بدترین خلق خدا برروی زمین هستند
چون آن علما . به فلسفه و تصوف(صوفیه )میل دارند و خداوند گواهست که آنها اهل عدول و تحریف حقایق هستند

درآخر . فرمودند
این حدیث از اسرار ماست

اسناد♦️
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات
ج ۴، ص ۲۰۴
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل
ج ۱۱، ص ۳۸۰

***************************************************************************************

❤️امام عسکری سلام الله علیه :

یک دسته از این فقها، کلام ما اهل بیت را با آنچه خودشان می پسندند، مخلوط می کنند. این انسان های فاسق کلام ما را می شنوند
ولی آن را به خاطر جهلشان تحریف می کنند و به دلیل قلّت شناختشان،
مطالب را بر غیر از وجه درست آن قرار می دهند.
و یک دسته دیگر از ایشان، به قصد،
به ما نسبت دروغ می دهند تا مال دنیا را که توشه آنها برای آتش جهنّم است،
به سوی خود جلب کنند.

یک دسته دیگر از این فقها،
به واقع ناصبی هستند (و خود را میان ما جا کرده اند).
و چون نمی توانند ما را قدح و سرزنش کنند،

لذا بعضی از علوم صحیح ما را می آموزند تا نزد شیعیان ما کسب وجهه کنند.
اینها نزد دشمنانِ ما از ما عیب جویی می کنند و به سخنان صحیح ما،
دروغ های بسیاری را می افزایند،
همان دروغ هایی که ما از آنها بری هستیم.

🔴پس آن شیعیان ما که تسلیم سخنان ما هستند،
این دروغ ها را به عنوان علوم ما
از این فقها قبول می کنند و
لذا گمراه می شوند و گمراه می کنند.

🔴ضرر این دسته از فقها،
از ضرر لشکر یزید ملعون بر حسین بن علی علیه السلام و اصحابش بیشتر است،

زیرا لشکر یزید، ارواح و اموال ایشان را گرفت و غارت کرد،
اما این علمای سوء و ناصبی، خود را این گونه جلوه می دهند که دوست ما هستند و
با دشمنان ما دشمنی می کنند،

امّا شکّ و شبهه را در قلوب شیعیان ما وارد می کنند و آنها را گمراه کرده و از راه حق مانع می شوند.

امّا خداوند آن کسی از عوام را که
از قلبش آگاه است و می داند که جز حفظ دین و بزرگداشت ولیّ خدا هدفی ندارد
، در دست این فرد فریبکار کافر
رها نمی کند،
و مؤمنی را در سر راهش قرار می دهد
که او را به امر صحیح آگاه کند
، و به این عامّی توفیق می دهد که از آن مؤمن قبول کند،
و بدین وسیله خیر دنیا و آخرت را برای او، و لعن دنیا و عذاب آخرت را برای کسی که قصد گمراهی آن عامّی را داشته است، فراهم می سازد.

سپس حضرت عسکری علیه السلام فرمود: بدترین علمای امّت ما، کسانی هستند که مردم را از ما دور می سازند،
دزدان سر گردنه ای که بر سر راه هایی که به ما اهل بیت ختم می شود قرار می گیرند، مخالفین ما را به اسماء و القاب ما می خوانند، و به آنها درود می فرستند
، در حالی که سزاوار لعن می باشند، و
ما را لعن می کنند،
در حالی که ما غرق در کرامات الهی و درود خداوند و فرشتگان مقرّبش هستیم و
از صلوات و درود آنها بی نیازیم.

سپس حضرت عسکری علیه السلام فرمود: از امیرالمؤمنین علیه السلام سؤال شد: بعد از ائمه هدایت و چراغ های روشنی بخش در تاریکی ها، چه کسی برترین خلق خداست؟

فرمود: علما، اگر صالح باشند. سؤال شد: بعد از ابلیس و فرعون و نمرود و بعد از کسانی که اسامی و القاب شما را بر خود گذاشته اند، و مکان و منزلت شما را گرفته اند و در سرزمین های شما حکومت می کنند،

چه کسی بدترین خلق خداست؟

فرمود: علما، اگر فاسد باشند. یعنی اگر موارد باطل را پخش و آشکار کنند و حقائق را پنهان سازند.
این افراد کسانی هستند که خداوند عزّوجلّ در شأن آنها چنین فرموده است: «ایشان کسانی هستند که خداوند آنها را لعنت می کند و کسانی که اهل لعنت هستند نیز ایشان را لعنت می کنند، مگر آن کسانی از ایشان که توبه نمایند

(عوالم العلوم، ج3، ص405 تا 407،
به نقل از تفسير الإمام العسکری و احتجاج/
بحار الأنوار، ج2، ص86 -89)

***************************************************************************************

چون بر بدن مبارک امام حسین (علیه السلام) هفتاد دو زخم وارد شد

ایستادند تا اندکى استراحت کنند،

ضعف بر بدنشان غالب شده بود، به طوری که دیگر توان جنگ را نداشت،

در این هنگام ناگاه سنگى آمد و

بر پیشانیش خورد و خون جاری شد،

پس پیراهنش را بالا گرفت تا خون را از پیشانیش پاک کند

که ناگاه تیر سه شعبه و مسمومى آمد
و بر قلب حضرت نشست

. امام حسین (علیه السلام) فرمود :
«بسم اللّه و باللّه و على مله رسول اللّه.

آنگاه سر به آسمان بلند کرد و عرضه داشت:

خداى من! تو مى‌دانى که اینان کسى را مى‌کشند که روى زمین فرزند پیامبرى جز او نیست.
امام تیر را از پشت سر بیرون آورد و خون مانند ناودان جارى شد. 😭

دستش را زیر محل زخم گرفت و چون پر از خون شد به آسمان پاشیدند.

که قطره ای از این خون به زمین بازنگشت و پیش از آن سرخى در آسمان دیده نشده بود.

دو مرتبه دست مبارک را زیر زخم گرفت و چون از خون پر شد

به صورت و محاسنش مالید و فرمود:

اینگونه به خون خضاب خواهم بود تا جدّم محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را دیدار کنم
و بگویم اى رسول خدا صلی الله علیه وآله،

ابوبکر و عمر 🔴
مرا کشتند».

📓(مقتل الحسین، خوارزمی ج۲، ص۳۴

***************************************************************************************

توصيف اصحاب سيد الشهدا با وصف «ربّانيّون» و «رِبّيون»
یکی دیگر از صفاتی که در «کتاب الحج» کافی برای اصحاب حضرت ذکر شده است «ربّانیّون» است. در آنجا آمده است که: «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الرَّبَّانِيُّونَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ خَلَفٌ وَ أَنْصَارٌ أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ وَ سَادَةُ الشُّهَدَاءِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَإِنَّكُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ مَا ضَعُفْتُمْ وَ مَا اسْتَكَنْتُمْ حَتَّى لَقِيتُمُ اللَّهَ عَلَى سَبِيلِ الْحَقِّ وَ نُصْرَةِ كَلِمَةِ اللَّهِ التَّامَّةِ صَلَّى اللَّهُ عَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَ أَبْدَانِكُمْ وَ سَلَّمَ تَسْلِيما»

در این زیارت، شهادت می دهیم که شما در دنيا و آخرت، انصار حضرت حق و سادات شهدائید. شما از آن دسته هستید که خدای متعال درباره آنها می فرماید: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرين‏»(آل عمران/۱۴۶) در این آیه خدای متعال برای «رِبّیون» سه صفت ذکر می کند. در مسیر خدای متعال «سست» و «ضعیف» نیستند و «خوار و زمین گیر» هم نمی شوند.
نکته لطیف این عبارت این است که زائر به اصحاب حضرت خطاب می کند که شما پیشروی ما هستید و ما هم باید از ربّانیّون و ادامه دهندگان راه شما باشیم.

قال الصّادق (علیه السلام): إِذَا أَتَیْتَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) … ثم تَقِفُ بِحِذَاءِ قُبُورِ الشُّهَدَاءِ وَ تُومِئُ إِلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الرَّبَّانِیُّونَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ خَلَفٌ وَ أَنْصَارٌ أَشْهَدُ أَنَّکُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ وَ سَادَهًْ الشُّهَدَاءِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًْ فَإِنَّکُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ کَمَا قَالَ اللَّهُ   عَزَّ وَ جَلَّ وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ مَا

امام صادق (علیه السلام) فرمود:
هنگامی‌که نزد قبر امام حسین (علیه السلام) آمدی … سپس روبه‌روی قبرهای شهداء می‌ایستی و به همه‌ی آن‌ها اشاره می‌کنی و می‌گویی: «سلام بر شما ای مردان الهی! شما بر ما سبقت گرفتید و ما پیرو شما هستیم و ما به‌دنبال شما و یاوران شما می‌باشیم. شهادت می‌دهم که شما یاوران خداوند و سرور شهیدان در دنیا و آخرت هستید و شما یاوران خداوند می‌باشید همان‌گونه که خدای عزّوجلّ فرمود: وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا و شما سست و ناتوان نشدید و در مقابل دشمن سر تسلیم فرود نیاوردید تا خدا را با راه و روش حقّ و یاری کلمه‌ی کامل خدا (امام حسین (علیه السلام)) ملاقات کردید».

📓تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۸۸
📓الکافی، ج۴، ص۵۷۴
📓 بحارالأنوار، ج۹۸، ص۱۵۹ص۱۸۸ص۳۳۸
📓 کامل الزیارات، ص۲۴۱

***************************************************************************************

تشکیک در دستگاه عزاداری امام حسین سلام الله علیه و آله شغل شیاطین است!

ابن قولویه قمی رضوان الله علیه روایت کرده است که حضرت زینب سلام الله علیها از امیر المومنین علیه السلام روایت کرده است که در هنگام احتضار از وقائع عاشورا صحبت نمودند و سپس فرمودند:

«به درستی که ابلیس در این روز (بعد از واقعه کربلا) حول زمین پرواز می‌کند در حالی که شادمان است و تمامی شیاطین و اجنه خبیث را جمع می‌کند و می‌گوید: ای گروه شیاطین! همانا که ما انتقام و طلب خود را از ذریه آدم گرفتیم و مردم را اهل جهنم کردیم مگر کسی که در این مصیبت گریه کند و به دوستی آل محمد (صلی الله علیه و آله) پایدار باشد. پس تا می‌توانید مردم را به شک اندازید و از این مصیبت باز دارید، تا زحمت من به هدر نرود.»

📓کامل الزیارات، باب۸۸، ح۱، ص۴۸۸

***************************************************************************************

🏴 جنایت عاشورا و گناه یزید و یزیدیان هرگز بخشیده نمی شود …

🔴 قالت ام المصائب زینب الکبری صلوات الله علیها : وَ لَنْ تَرْحَضُوهَا بِغَسْلٍ بَعْدَهَا أَبَداً.

⚫️ حضرت زینب سلام الله علیها در فرازی از خطبه ای که در کوفه خواند می فرماید : (عاشورا جنایتی است که) ننگ و پلیدی آن را از دامان خود تا ابد نتوانید شست.

📚بحار الأنوار/ج‏45/ص109
📚لهوف
📚العوالم/ص378

***************************************************************************************

⚫️امام باقر علیه‌السّلام:

لَقَدْ قَتَلُوهُ قَتْلَةً نَهَی رَسُولُ اللّهِ أَنْ یُقْتَلَ بِهَا الْکِلَابُ لَقَدْ قُتِلَ بِالسَّیْفِ وَ السِّنَانِ وَ بِالْحِجَارَةِ وَ بِالْخَشَبِ وَ بِالْعَصَا وَ لَقَدْ أَوْطَئُوهُ الْخَیْلَ بَعْدَ ذَلِکَ

همانا جدّم حسین (علیه‌ السّلام) را به نحوی کشتند که رسول خدا (صلّی اللّه علیه وَ آله) نهی کرده بود که حتّی کلاب را هم بدین نحو نکُشند!

همانا آن مظلوم به وسیلهٔ
شمشیر و نیزه و سنگ و چوب و عصا شهید شد، 😭

و بعد بدن مبارکش را پایمال سُمّ ستور نمودند!!😭

📚بحارالانوار ج۴۵ ص٩١

***************************************************************************************

🏴 فرازی از خطبه عقیله العرب

🔴 قَالَتْ اَلصِّدِّيقَةِ اَلصُّغری زِینَب کُبری صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهَا سَيِّدَةِ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ : أَ مِنَ الْعَدْلِ يَابْنَ الطُّلَقاءِ! تَخْدِيرُكَ حَرائِرَكَ وَ إِمائَكَ، وَ سَوْقُكَ بَناتِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم سَبايا، قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ، وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ، تَحْدُو بِهِنَّ الاَْعداءُ مِنْ بَلد اِلى بَلد، يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَناهِلِ وَ الْمَناقِلِ، وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ، وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيفُ، لَيْسَ مَعَهُنَّ مِنْ رِجالِهِنَّ وَلِيُّ، وَ لا مِنْ حُماتِهِنَّ حَمِيٌّ …

⚫️ حضرت‌ عالمه غیر معلمه
حضرت زینب سلام‌ الله‌ علیها فرمودند :

اى پسر كفّار آزاد شده! آيا اين از عدالت است كه تو زنان و كنيزان خود را پشت پرده ها بنشانى، ولى دختران رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را اسير كرده و به اين سو و آن سو بكشانى و در حالى كه پرده حرمت آنان را دريده و چهره هاى آنان را در معرض ديد مردم قرار داده اى، آنها را توسط دشمنان در شهرهاى مختلف بگردانى، تا مردم هر كوى و برزن به تماشاى آنان بنشينند و افراد دور و نزديك و پست و شريف به چهره هايشان چشم بدوزند، با آنكه همراه آنان مردان و حمايت گرانشان نبودند؛ ..

📚مقتل مقرّم، ص 357 – 359
📚بحارالانوار، ج 45، ص 132 ـ 135

***************************************************************************************

🏴 صورت‌های برهنه اهل حرم😭

🔴 ثم رحل بمن تخلف من عیال الحسین و حمل نسائه صلوات الله علیه علی أحلاس أقتاب الجمال بغیر وطاء و لاغطاء مکشفات الوجوه بین الأعداء و هنّ ودائع خیر الأنبیاء و ساقوهنّ کما یساق سبی الترک والروم فی أشدّ المصائب و الهموم .

⚫️ سپس زنان حرم را بر شتران برهنه بدون پوشش با صورت‌های باز در میان دشمنان سوار نمود، در حالیکه آنان امانت ها و ودایع بهترین انبیاء الهی بودند، ایشان را مانند اسیران ترک و روم با بدترین و سخت ترین مصیبت‌ها و غم و اندوه‌ها به اسیری بردند.

📚 لُهوف که مَلهوف علی قَتلی الطُفوف هم گفته شده / سید بن طاووس/ صفحه ۱۶۰

***************************************************************************************

🏴 خداوند میبیند 😭

🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ

⚫️ امام حسین صلوات الله علیه در حالی که حضرت علی اصغر صلوات الله علیه که تیر خورده بود را در دست داشت فرمود : آنچه مصيبت را برايم آسان كند ، اين است كه خداوند مى بيند.

📚بحار الأنوار (ط – بيروت)/ج‏45/ص46
📚عوالم العلوم/ج‏17-الحسين‏/ص289
📚لهوف/ص117

***************************************************************************************

🏴 سکوتِ امام سجاد در طول مسیر …😭

🔴 إنَّ عُبَيدَ اللّه بنَ زِيادٍ بَعدَ إنفاذِهِ بِرَأسِ الإمامُ الحُسَينِ صلوات اللَّه عليه أمَرَ بِنِسائِهِ وصِبيانِهِ فَجُهِّزوا ، و أمَرَ بِالإمامُ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ صلوات اللَّه عليهما فَغُلَّ بِغُلٍّ إلى عُنُقِهِ ، ثُمَّ سَرَّحَ بِهِم في أثَرِ الرَّأسِ مَعَ مُجفِرِ بنِ ثَعلَبَةَ العِائِذِيِّ وشِمرِ بنِ ذِي الجَوشَنِ ، فَانطَلَقوا بِهِم حَتّى لَحِقوا بِالقَومِ الَّذينَ مَعَهُمُ الرَّأسُ . ولَم يَكُن الإمامُ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ صلوات اللَّه عليها يُكَلِّمُ أحَدا مِنَ القَومِ فِي الطَّريقِ كَلِمَةً حَتّى بَلَغوا.

⚫️ عبيد الله بن زياد ، پس از روانه كردن سر امام حسين صلوات الله عليه ، فرمان داد كه زنان و كودكانِ او را آماده كنند و فرمان داد تا امام على بن الحسين (زين العابدين) صلوات الله عليهما را تا گردن در بند كنند ، آن گاه ، آنان را با مُجفِر بن ثَعلَبه عائذى و شمر بن ذى الجوشن ، در پى سر ، روانه كرد ، آنان رفتند تا به حاملان سر رسيدند و امام على بن الحسين صلوات الله علیهما در راه ، كلمه‌ اى با آنان سخن نگفتند تا [به شام] رسيدند.

📚 الإرشاد : ج ۲ ص ۱۱۹
📚 إعلام الورى : ج ۱ ص ۴۷۳

***************************************************************************************

🏴 عاشورا ، روز حزن و اشک است . . .

🔴 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ‏ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا قَالَ: مَنْ تَرَكَ السَّعْيَ فِي حَوَائِجِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ وَ قَرَّتْ بِنَا فِي الْجِنَانِ عَيْنُهُ وَ مَنْ سَمَّى يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَوْمَ بَرَكَةٍ وَ ادَّخَرَ فِيهِ لِمَنْزِلِهِ شَيْئاً لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيمَا ادَّخَرَ وَ حُشِرَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ يَزِيدَ وَ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ زِيَادٍ وَ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ لَعَنَهُمُ اللَّهُ إِلَى أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ النَّارِ.

⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام رضا صلوات الله علیه می فرمایند : هرکس روز عاشورا كار هاى خود را تعطيل كند خدا حوائج دنيا و آخرتش را برآورد ، هركس روز عاشورا را روز مصيبت و حزن و گريه خود كند خداى عز و جل روز قيامت را روز خرسندى و شاديش سازد و در بهشت چشمش  به ما روشن شود و هر كه روز عاشورا را روز بركت داند و براى خانه‏ اش ذخيره‏ اى نهد بركت ندارد و روز قيامت با يزيد و عبيدالله بن زياد و عمر بن سعد به درک اسفل دوزخ محشور گردد.

📚امالی شیخ صدوق صفحه ۱۲۹

***************************************************************************************

🏴 جمال دلربای سیدالشهداء علیه السلام در گودال قتلگاه …

🔴 وَ رَوَى هِلَالُ بْنُ نَافِعٍ قَالَ‌ فَوَقَفْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ (علیه السلام) لَيَجُودُ بِنَفْسِهِ فَوَ اللَّهِ مَا رَأَيْتُ قَطُّ قَتِيلًا مُضَمَّخاً بِدَمِهِ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ لَا أَنْوَرَ وَجْهاً وَ لَقَدْ شَغَلَنِي نُورُ وَجْهِهِ وَ جَمَالُ هَيْئَتِهِ عَنِ الْفِكْرَةِ فِي قَتْلِهِ.

⚫️ روایت شده هلال بن نافع گفت: خود را به بالين حسين علیه السلام رساندم و ديدم او در حال جان كندن است سوگند به خدا کشته به خون آغشته اى نديده بودم كه چهره اى زيباتر و نورانى تر از چهره او داشته باشد و نور تابان صورت و زيبايى قيافه اش مرا از انديشيدن در مورد كشته شدنش غافل نمود.

#روضه #مقتل #عاشورا #محرم #آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان

📚اللهوف على قتلى الطفوف/ص۱۲۸
📚بحار الأنوار/ج۴۵/ص۵۷
📚نفس المهموم/ص۳۳۳
📚مدينة المعاجز/ج۴/ص۷۷
📚رياض الأبرار/ج۱/ص۲۳۱

***************************************************************************************

🔴 قَالَتْ اَلصِّدِّيقَةِ اَلطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ : يا بني، قتلوك كأنهم ما عرفوك و ما عرفوا من جدك و أبوك! يا ويلهم، و من الماء منعوك، على وجهك قلّبوك، و من قفاك ذبحوك. يا ولدي يا حسين! من الذي جزّ رأسك من قفاك؟

⚫️ حضرت صدیقه طاهره فاطمة الزهراء صلوات الله علیها سرور بانوان دو عالم می فرمایند : ای فرزندم! تو را کشتند؛ گویی به تو معرفت نداشتند و جدت و پدرت را نیز نمی شناختند؛ وای بر آنها، از آب منعت کردند؛ تو را به رو برگرداندند و از قفا سر تو را بریدند. ای فرزندم ای حسین! چه کسی سرت را از قفا بریده است.

#روضه #مقتل #محرم #عاشورا #آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان

📚الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء/ج22/ص481

***************************************************************************************

در مورد حضرت علی اکبر(علیه السلام) آمده است که هنگامی که در روز عاشورا، ایشان عازم میدان نبرد می شد،

امام حسین(سلام الله علیه و آله)

خطاب به زنان حرم که اطراف علی اکبر(صلوات الله علیه) را گرفته بودند،

فرمود: دَعَنهُ! فَإنَّهُ مَمْسُوسٌ فِی اللهِ وَ مَقتُولٌ فِی سَبِیلِ اللهِ
رهایش کنید، او ممسوس در ذات خدا و شهید در راه خداست.

موسوعة کربلاء لبیب بیضون، ج۲، ص۱۱۷

***************************************************************************************

از شهید ثانی و غیر ایشان دعوی نفی خلاف نقل فرموده اند و بعضی پدر و برادر را استثنا کرده اند نظربه فعل حضرت عسکری علیه السلام نسبت به پدر بزرگوارش و چنانچه در فقیه روایت نموده:
ولماقبض بين علي بن محمد العسکری( علیه السلام ) رأى الحسن بن علي (علیهما السلام)
وقد خرج من الدار وقد شق قميصه من خلفي وقدام(۱)

چون حضرت امام علی النقی علیه السلام  شهادت به فیضشان رسید ،دیدند فرزند بزرگوارش حضرت امام حسن عسکری علیه السلام  علت را که از خانه خود بیرون آمد و حال آن که پاره نموده بود جامه خود را از طرف پشت سر و پیش رو.

و همچنین در دلایل حمیری روایتی نقل شده که حاصل این روایت این است که بیرون شد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام  در تشییع جنازه والد بزرگوارش حضرت امام علی نقی علیه السلام  در حالتی که جامه مبارک خود را پاره نموده بود.

ابن عون به آن سرور نوشت:
کجا رسیده است از ائمه علیهم السلام  این عمل که پاره نمایند جامه خود را در مصیبت ؟
آن سرور در جواب نوشتند که:
«ای احمق ! توچه میدانی باعث این عمل را و به تحقیق که پاره نمود حضرت موسی علیه السلام جامه خود را در مصیبت هارون (۲)، و فاطمیات بر حضرت امام حسین علیه السلام.»

✏️و در حديث خالد بن سدير که حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
(وقد شققن الجيوب، ولطمن الخدود – الفاطميات – على الحسين بن عليّ، وعلى مثله تلطم الخدود، وتشقّ الجيوب)(۳)

و در همان حديث فرمودند: «باکی نیست به دریدن گریبان زیرا که موسی در موت هارون گریبان جامه خود را درید»؛ پس همان بزرگوارعلیه السلام  فرمود:
«پدر بر پسرو شوهر برزن شق ثوب نکنند».

و

مؤيد است بعض از آنچه را که مذکور شد حدیثی که در فقیه روایت شده که حضرت نبوی صلی الله علیه وآله  به صديقه طاهره سلام الله علیها بعد از قتل جعفر بن ابی طالب علیهما السلام فرمودند:
«لا تدعين بويل ولا ثكل ولاحرب وما قلت فيه فقد صدقت».(۴)

و در بعضی از نسخ صحیحه بدل ويل ذلّ و در نسخ دیگر بدل ثکل نکل و بدل حرب حزن آمده و شکل به ضم ثاء مثلثه و سکون کاف به معنی موت و هلاک و فقد حبيب يا ولد است و نکل به فتح نون از تنكيل به معنی قطع بعضی از اعضا است چنانچه به جعفر عليه السلام  نمودند و حرب به فتح حا وراء مهملتين به معنی سلب مال است، مقصود این است که ندا به این کلمات منما و آنچه در حق جعفر علیه السلام بگویی راست گفته ای.

۱.من لایحضرالفقیه:ج۱ص۱۷۴
وسائل الشیعه:ج۳ص۲۷۴
بحار:ج۷۹ص۱۰۵
مهیج الاحزان:ص۵و۶
۲.مناقب آل ابی طالب( علیهم السلام):ج۴ص۴۳۵
کشف الغمه:ج۲ص۴۱۸
وسائل الشیعه:ج۳ص۲۷۴
بحار:ج۵۰ص۱۹۱

۳.تهذیب الاحکام:ج۸ص۳۲۵
المهذب البارع ابن فهد حلی:ج۳ص۵۵۷
مسالک الافهام شهید ثانی:ج۱۰ص۲۸
وسائل الشیعه:ج۲۲ص۴۰۲
۴.من لایحضرالفقیه:ج۱ص۱۷۶
المعتبرمحقق حلی:ج۱ص۳۴۵
تذکره الفقهاء،علامه حلی:ج۲ص۱۱۷وج۱ص۵۷
ذکری الشیعه شهید اول:ج۲ص۵۶
وسائل الشیعه:ج۳ص۲۷۲
بحار:ج۷۹ص۱۰۵

یکی از انواع عزاداری که اهل بیت علیهم السلام که در مصیبت حضرت اباعبدالله الحسين علیه السلام انجام می دادند، «خدش و خمش» می باشد. خدش در کتب لغت به معنای پاره کردن یا پاره شدن پوست است کم یا زیاد… و «الخدوش» آثار آن است، پوست خراشیده شده.
ابومنصور می گوید: خدش و خمش با ناخن ها است.

«خدش» هنگامی که جراحت در ظاهر پوست شود… «خدش» بالاتر از کدح (پوست خراشیده شده) است و کمتر از «خمش» می باشد، زیرا خمش در معنای بریدن نیز استعمال می شود، گفته می شود: خمش فلان فلانا، یعنی از او عضوی را قطع کرده است.

در معنای «خمش» نیز چنین گفته شده است: خدش (چنگ) در صورت است و گاهی اوقات در سایر اعضای بدن نیز استفاده می شود..

. در حدیثی موثق از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود:
على مثل الحسين فلتشق الجيوب، و لتخمش الوجوه، و لتلطم الخدود…»

. برای مثل حسین بایستی گریبانها چاک شود و صورتها خراشیده شود و بر گونه ها سیلی زد.

✅خراشیدن صورت توسط اهل حرم
در روز دوازدهم، وقتی کاروان اسرا را به کوفه آوردند جدیل اسدی می گوید:
دیدم اهل بیت علیهم السلام  را وقتی وارد کوفه میشدند؛ در حالی که گریبان چاک کرده بودند و صورتهای خود را می خراشیدند و لطمه به گونه های خود می زدند و دیدم علی بن الحسين عليه السلام  را در حالی که بر اسیری خود و کشته شدن مردان خود می گریید».

در مصادر روایی و تاریخی مختلف این تعابیر آمده است که:
و وضعن التراب علی رئوسهنَّ و خمشن وجوههن وضربن خدودهن».

«بانوان حرم خاک بر سر می ریختند و صورتهایشان را می خراشیدند و بر صورت می زدند».

این همه در حالی است که اولا اهل حرم تربیت شده ائمه معصومین علیهم السلام هستند،

ثانیا حضرت حوراء مخدره زینب علیهاسلام پرورش یافته دامن فاطمه زهرا سلام الله علیها در میان ایشان است و بر صورت، خدش وارد می کند،

و ثالثا امام معصوم حضرت زین العابدین علیه السلام همراه ایشان است و اهل حرم را از این کار نهی نمی فرمایند،

ابی مخنف در مورد ورود آل الله علیهم السلام  به کوفه چنین نقل می کند که:
راوی می گوید: من در سال قتل حسین علیه السلام

راوی می گوید: من در سال قتل حسین علیه السلام در کوفه بودم، پس دیدم زنان کوفه را که گریبانها دریده اند و موهای خود رها کرده اند و بر گونه ها میزنند و صورتها می خراشیدند، پس به طرف پیرمردی رفتم و گفتم: این بلند گریستن برای چیست؟ پس گفت: (به خاطر سر حسین علیه السلام ).
و

هنگامی که اهل بیت علیهم السلام به مدینه بر می گشتند چنین نقل شده است:

«پس در مدینه هیچ زنی نماند، مگر آن که از خانه ها بیرون آمدند، در حالی که پریشان مو و خراشیده رو بودند و بر صورتهای خود می زدند و واویلا و وا ثبورا می گفتند، هیچ روزی بیشتر از آن روز گریه کن ندیدم».

و بعد از مشاهده این صحنه امام سجاد علیه السلام سخنرانی می کند و علاوه بر آنکه از این نوع عزاداری، نهی نمی فرمایند، بلکه عباراتی به کار می گیرند که تک تک آنها بر عزاداری بیشتر مردم بر اباعبدالله علیه السلام دلالت دارد و مردم را تشویق و ترغیب به عزای دائمی و همیشگی بر آن مظلوم می نمایند که این همه، رجحان سیلی زدن و صورت خراشیدن در عزای امام حسین علیه السلام را دارد بلکه بیشتر از آن.

در روایتی امام سجاد علیه السلام فرمودند: حضرت زینب علیهاسلام هنگامی که شنید امام حسین علیه السلام این ابیات را می خوانند:
“یا دهر اف لک من خليل
كم لک بالاشراق و الاصيل”
صورت خود را خراشید و پیراهن خود را پاره کردند و بیهوش برزمین افتادند.
و

نیز در حدیثی از حضرت صادق علیه السلام روایت گشته:

«… فاطميات (زنان فاطمی) گریبانها را دریدند و بر صورتها زدند به جهت شهادت حسین بن على علیه السلام و بر مانند حسین علیه السلام
به صورتها زده می شود و گریبان ها و یقه ها چاک داده می شود».

روز عاشورا در وداع آخر امام حسین علیه السلام با اهل بیتش، نوبت به حضرت سکینه علیهاسلام رسید که بیاید و با پدر بزرگوار خود وداع کند، آن مخدره با دلی پر خون پیش آمد در حالی که صورت خود را خراشیده بود و لباس سیاه در عزای برادرانش پوشیده بود.

سلام العرب ج۶ ص۲۹۲
مجمع البحرین ج۴ ص۱۳۶
وسائل الشریعه ج۱۵ ص۵۸۳
تذکره الشهدا ج۲ ص۲۷۰
بحارالانوار ج۴۵ ص۲ وص۱۱۲ و ص۱۶۴ و ص۱۴۷
العالم ص۳۸۱
لوازم الانسان ص۲۰۵
ملهوف ص۱۵۶ و ص۱۹۷ و ص۲۰۰
الاحتجاج ج۲ ص۳۰۵
اسرارالشهادت ج۳ ص۲۱۹
ادامه السلام
ادامه السلام در ترجمه نفس المعلوم ص۳۵۹
ریاض القدس ج۲ ص۱۴۱

مقتل امام هادی علیه السلام

🔴گریبان چاک نمودن امام عسکری(سلام الله علیه)

امام حسن عسکری(سلام الله علیه وآله) در تشییع پیکر پاک پدرشان گریبان چاک نمودند

امام حسن عسگری سلام الله علیه وآله در مراسم تشییع پیکر مطهر پدرش، امام هادی صلوات الله علیه وآله، گریبان چاک کرد.

کسی به نام ابو عون برای او نامه نوشت که: «چه کسی از اولیای خدا را دیده‌ یا شنیده‌ای که در عزای کسی گریبان چاک کرده باشد؟»

امام حسن عسگری علیه السلام در پاسخش نوشت: «ای احمق! تو چه می‌فهمی؟ بدان که موسی علیه‌السلام در عزای برادرش هارون گریبان چاک کرد.

متن عربی روایت:
[رجال الکشی‏] أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ کُلْثُومٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ وَ غَیْرِهِ قَالَ خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع فِی جَنَازَهِ أَبِی الْحَسَنِ ع وَ قَمِیصُهُ مَشْقُوقٌ فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو عَوْنٍ الْأَبْرَشُ قَرَابَهُ نَجَاحِ بْنِ سَلَمَهَ مَنْ رَأَیْتَ أَوْ بَلَغَکَ مِنَ الْأَئِمَّهِ شَقَّ ثَوْبَهُ فِی مِثْلِ هَذَا فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام یَا أَحْمَقُ وَ مَا یُدْرِیکَ مَا هَذَا قَدْ شَقَّ مُوسَى عَلَى هَارُونَ.(۱)

گریز روضه
اما دلها بسوزد…
زینب(س) در مجلس یزید با دیدن سر نورانی برادر گریبان چاک زد.

و اما زینب (س) چون سر مبارک برادر خود را بدید از شدت ناراحتى گریبان را چاک زد .
سپس به آواز غمناک فریاد یا حُسَیْناهُ، یا حَبیبَ رَسُولِ اللّهِ، یَابْنَ مَکَّهَ وَ مِنى ، یَابْنَ فَاطِمَهَ الزَّهْراءِ سَیِّدَهِ النِّساءِ، یَابْنَ بِنْتِ الْمُصْطَفى
برآورد به گونه ای که ناله اش دلها را خراشید.
راوى گوید: به خدا سوگند که همه آن کسانى که در مجلس یزید حضور داشتند از ناله جانسوز او به گریه و افغان افتادند و در آن حال خود آن پلید لب از گفتار فرو بست و ساکت بود.

متن عربی:
وَ اءَمّا زَیْنَبُ، فَانَّها لَمّا رَاءَتْهُ اءَهْوَتْ الى جَیْبِها فَشَقَّتْهُ، ثُمَّ نادَتْ بِصَوْتٍ حَزینٍ یَفْزَعُ الْقُلُوبَ: یا حُسَیْناهُ، یا حَبیبَ رَسُولِ اللّهِ، یَابْنَ مَکَّهَ وَ مِنى ، یَابْنَ فَاطِمَهَ الزَّهْراءِ سَیِّدَهِ النِّساءِ، یَابْنَ بِنْتِ الْمُصْطَفى .

قَالَ الرّاوى : فَاءَبْکَتْ وَاللّهِ کُلُّ مَنْ کانَ حاضِرا فى الْمَجْلِسِ، وَ یَزیدُ ساکِتُ.(۲)

1- رجال کشى ۲/۸۴۲٫ و
بحارالأنوار ج : ۵۰ ص : ۱۹۱
2- لهوف ابن طاووس- المسلک الثالث فى الاُمُورِ الْمُتَاءَخَّرَهِ عَنْ قَتْلِهِ ع وَ هِىَ تَمامُ ما اءَشَرْنا اِلَیْهِ.

***************************************************************************************

روایات و اسناد گریبان پاره کردن و بصورت خود سیلی زدن برای مصیبت اباعبدالله🖤🏴

1- از امام (أبو عبدالله) صادق عليه السلام نقل شده است: « وَ قَدْ شَقَقْنَ الْجُيُوبَ وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ الْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَیْهِ الْسَّلامُ وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ الْخُدُودُ وَ تُشَقُّ الْجُيُوبُ» یعنی: فاطمه ها بر حسین ابن علی گریبانها را پاره کردند و به گونه ها سیلی زدند و بر [شخصیتی] مانند او است که باید گونه ها سیلی زده شود و گریبانها پاره گردد.

و در جواهر الكلام آمده است: حديث لطمه زدن فاطمه ها، متواتر است و صاحب جواهر رحمه الله این را از ابن ادریس هم نقل کرده است.

٢- و هنگامی که حضرت زینب عليها السلام شنید، برادرش امام حسين عليه السلام يا دهر أف لك من خليل … می سراید
صورتش را لطمه زد و دست به گریبانش برد و آن را پاره کرد. سپس در حالیکه غش کرده بود روی زمین افتاد.

٣- و هنگامی که امام حسين عليه السلام به خواهرش خبر داد رسول خدا صلى الله عليه و آله را در خواب دیده و پیامبر صلی الله علیه وآله به او فرموده است: تو با اشتیاق به سوی ما می آیی: “فلطمت أخته وجهها، ونادت بالويل ”
یعنی: خواهرش به صورت خویش سیلی زد و فریاد واویلا سر داد…

4- و هنگامیکه اُسرا را از کنار [ابدان] امام حسين عليه السلام و اصحاب عليهم السلام عبور دادند در حالیکه روی زمین افکنده شده بودند «صاحت النسا و لطمن وجوههن و صاحت السیده زینب علیها السلام یامحمداه…»
یعنی: زنان شيون کردند و به صورت هایشان سیلی زدند و حضرت زینب علیها السلام فریاد زد: یا محمداه.

ه- و در زیارت ناحیه [آمده است]: «فَلَمّا رَاَیْنَ النِساءُ جَوادکَ مَخْزِیّاً… على الخدود لاطمات … يعني: زمانی که زنان اسب تو را دیدند که با بلاها خوار شده بود … بر گونه ها سیلی زنان… .

۶- و هنگامیکه اسرا از شام به کربلا برگشتند و جابر ابن عبدالله انصاری و عده ای از بنی هاشم را یافتند «تلاقوا بالبكاء و الحزن و اللطم وأقاموا الماتم المقرحة للاکباد… یعنی: با گریه و اندوه و لت زنی به همدیگر رسیدند و عزاداری های دلخراشی را بر پا کردند.
و امام سجاد عليه السلام با آنان بود و رفتارشان را میدید و میشنید.

۷- و هنگامی که دعبل خزاعی قصیده تاثیه مشهورش را در مقابل امام علی ابن موسی الرضا عليه السلام سرود که این دو بیت در آن بود:
أفاطم لو خلت الحسين مجدلا/وقد مات عطشانا بشط فرات
ای فاطمه! اگر حسین را تصور کنی در حالیکه بر زمین افکنده شده بود …. و در ساحل فرات، تشنه جان داد(علیهم السلام)

إذا للطمت الخد فاطم عنده / وأجريت دمع العين في الوجنات
پس در کنار او سیلی به صورت می زدی … و اشک چشم را بر گونه ها جاری می کردی.

امام به او اعتراض نکرد و نفرمود: مادر ما فاطمه علیها السلام این کار را نمی کند؛ چون حرام یا خالی از مزیت است. بلکه حضرت گریست و به شاعر صله داد و بر گفته او صحه گذاشت.

۸- و در احادیث بسیاری روایت شده است: جزع بر امام حسین عليه السلام مستحب است و در بعضی روایات آمده است حضرت باقر عليه السلام این جزع را به نحوی تفسیر کرده که شامل لت زنی می شود.

امام عليه السلام فرموده اند: «”أشد الجزع الصراخ بالويل والعويل، ولطم الوجه والصدر… یعنی: شدیدترین مرتبه جزع، شیون کردن به ناله و اندوه و به صورت و سینه زدن است.

📚تهذیب الاحکام ج۸ ص۳۲۵
📚کشف الرموز ج۲ ص۲۶۳
📚المهذب البارع ج۳ ص۵۶۸
📚المسالک تالیف شهیدثانی ج۱۵ ص۵۸۳
📚جواهرالکلام ج۴ ص۳۷۱ وج۳۳ ص۱۸۴
📚الارشاد ص۲۳۰
📚مقتل الحسین علیه السلام، تالیف خوارزمی، ج۲ ص۳۹ وص۱۳۱
📚وسائل الشیعه ج۲ ص۹۱۵
📚اللهوف ص۱۱۲
📚بحارالانوار ج۴۵ ص۱۴۶ وص۱۹۴/ج۴۹ ص۲۳۷و ص۲۵۲
📚جلاالعیون ج۲ ص۲۷۲ و ص۲۹۲
📚عیون اخبارالرضاج۲ ص۲۶۳
📚تاریخ النیاحه ج۲ ص۲۶
📚عمده الاخبار ص۴۳
📚بغیه النبلا ص۱۶۱
📚الخصائص الحسینیه ص۱۸۷
📚اعیان الشیعه ج۲۵ ص۳۶۸
📚اقناع اللائم ص۱۵۳

***************************************************************************************

⚫️خون جاری شدن از سر مبارک امام سجاد سلام الله علیه.  هنگامی که نزد امام سجاد سلام الله علیه شخصی مصائب امام حسین صلوات الله وسلامه علیه  را یادآوری کرد؛
«قام على طوله و نطح الجدار بوجهه فكسر انفه و شج
رأسه و سال دمه على صدره و خر مغشيا عليه من شدة الحزن و البكاء»
تمام قد حضرت ایستاد و صورت خود را به دیوار منزل کوبید، پس بینی و سر مبارک آن حضرت شکست و خونش بر صورت ایشان ریخت و از شدت حزن و گریه از هوش رفتند.

.📔.دارالسلام ،محدث نوری ،ج۲ص۱۷۹

***************************************************************************************

شکستن سر حضرت ابراهیم علیه السلام‌در سرزمین کربلا… جریانی که برای ابوالبشر حضرت آدم ، پدید می آید برای حضرت ابراهيم لا هم مقدر می شود.
إن ابراهیم مر في أرض كربلاء و هو راكب فرسه فعثرت به و سقط و شج رأسه و سال دمه، فأخذ في الإستغفار، و قال: إلهي أى شئ حدث منی؟ فنزل إليه جبرئیل و قال: يا إبراهيم! ما حدث منک ذنب، و لكن هنا يقتل سبط خاتم الأنبياء وابن خاتم الأوصياء، فسال دمک موافقة لدمه…
ابراهیم خلیل علیه السلام‌ در حالی که سوار بر اسب بود، از زمین کربلا می گذشت. پس اسب او لغزید و ابراهیم افتاد و سرش بشکست و خون آن جاری شد. در آن حال استغفار کرد و گفت: خدای من! از من چه سر زده که به این نوع مبتلا شدم؟ جبرئیل نازل شد به سوی او و گفت: ای ابراهیم! از تو گناهی سر نزده، لکن در اینجا سبط خاتم الانبياء و فرزند خاتم الاوصیاء کشته می شود. پس خون تو به خاطر موافقت با خون او جاری شد… »

📔بحار،ج۴۴ص۲۴۳
📔عوالم العلوم،ج۱۷ص۱۰۲

.  یارب الحسین
بحق الحسین
اشف صدرالحسین
بظهورالحجة

***************************************************************************************

و قال الامام الصادق (سلام الله علیه و آله):مَن لَم يَأتِ قَبرَ الحُسينِ عليه السلام حتّى يَمُوتَ كانَ مُنتَقَصَ الدِّينِ ، مُنتَقَصَ الإيمانِ ، و إن اُدخِلَ الجَنَّةَ كانَ دُونَ المؤمنينَ في الجَنَّةِ فَیها.

امام صادق(صلوات الله علیه و آله) فرمودند: هر کس به زیارت قبر امام حسین (سلام الله علیه و آله) نرود تا بمیرد، ناقص الایمان از دنیا رفته و در حالی از دنیا خارج شده که دین وی کامل نبوده
و اگر وارد بهشت شود از سایر مؤمنان جایگاه پایین تری خواهد داشت.

📓کامل الزیارات:ص۱۹۳ح۱و۲.
📓مزارالمفید:،ص۵۶ب۲۶ح۱وح۲بکامله.
📓التهذیب:ج۶ص۴۴ب۱۶ح۱۰
📓الوسائل:ج۱۴ص۴۳۰ب۳۸ح۱۹۵۲۸و۱۹۵۳۳

***************************************************************************************

آب فرات بسته شد 😭

●وَ نَادَى عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ حُصَيْنٍ الْأَزْدِيُّ وَ كَانَ عِدَادُهُ فِي بَجِيلَةَ فَقَالَ بِأَعْلَى صَوْتِهِ أَلَا تَنْظُرُوا إِلَى الْمَاءِ كَأَنَّهُ كِبْدُ السَّمَاءِ وَ اللَّهِ لَا تَذُوقُونَ مِنْهُ قَطْرَةً حَتَّى تَمُوتُوا عَطَشاً فَقَالَ الْحُسَيْنُ (صلوات الله علیه) اللَّهُمَّ اقْتُلْهُ عَطَشاً وَ لَا تَغْفِرْ لَهُ أَبَداً.
قَالَ حُمَيْدُ بْنُ مُسْلِمٍ وَ اللَّهِ لَعُدْتُهُ بَعْدَ ذَلِكَ فِي مَرَضِهِ فَوَ اللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَقَدْ رَأَيْتُهُ يَشْرَبُ الْمَاءَ حَتَّى يَبْغَرَهُ وَ يَبْغِي وَ يَصِيحُ الْعَطَشَ الْعَطَشَ ثُمَّ يَعُودُ فَيَشْرَبُ الْمَاءَ حَتَّى يَبْغَرَهُ ثُمَّ يَبْغِيهِ وَ يَتَلَظَّى عَطَشاً فَمَا زَالَ ذَلِكَ دَأْبَهُ حَتَّى لَفَظَ نَفْسَهُ

●عبد اللّه بن حصین ازدی که از قبیله بجیله محسوب می شد، با بلند ترین صدا فریاد زد: ای حسین! این آب را می بینید که مانند شکم آسمان است، به خدا قسم یک قطره از آن را نخواهید خورد تا از تشنگی بمیرید. امام حسین علیه السّلام وی را نفرین کرد و فرمود: پروردگارا! او را از تشنگی بکش و هرگز او را نیامرز!
حمید بن مسلم می گوید: به خدا قسم، بعد از نفرین امام حسین، وقتی آن مرد مریض بود به عیادتش رفتم، به حق آن خدایی که غیر از او خدایی وجود ندارد، دیدم آن بدبخت آب می آشامید و شکمش پر می شد، ولی آن را استفراغ می کرد و فریاد می زد: العطش العطش، سپس دوباره آب می آشامید و شکمش پر می شد، ولی دوباره آن آب را استفراغ می کرد و از تشنگی له له می زد. او همچنان این کار را انجام داد تا این که نفسش قطع شد.

روضة الواعظين جلد 1 صفحه 182
رياض الأبرار جلد 1 صفحه 219
نفس المهموم صفحه 194
منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة جلد 15 صفحه 229
مثير الأحزان صفحه 71
العوالم صفحه 240
بحار الأنوار – ط مؤسسةالوفاء جلد 44 صفحه 389
إعلام الورى بأعلام الهدى ط- الحديثة جلد 1 صفحه 452
مخزن البكاء في مقتل سيد الشهداء عليه السلام جلد 2 صفحه 157

***************************************************************************************

آب فرات مهریه فاطمه زهرا صلوات الله علیهاست

●فِي اَلْجِلاَءِ وَ اَلشِّفَاءِ فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ عَنِ  اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: وَ جُعِلَتْ نِحْلَتُهَا مِنْ عَلِيٍّ خُمُسَ اَلدُّنْيَا وَ ثُلُثَ اَلْجَنَّةِ وَ جُعِلَتْ لَهَا فِي اَلْأَرْضِ أَرْبَعَةُ أَنْهَارٍ اَلْفُرَاتُ وَ نِيلُ مِصْرَ وَ نَهْرَوَانُ وَ نَهَرُ بَلْخٍ فَزَوِّجْهَا أَنْتَ يَا مُحَمَّدُ بِخَمْسِمِائَةِ دِرْهَمٍ تَكُونُ سُنَّةً لِأُمَّتِكَ.

●در كتاب جلاء و شفاء در ضمن خبرى طولانى از امام باقر صلوات الله علیه نقل شده است كه فرمود: مهر فاطمه (صلوات الله علیها) يك پنجم دنيا و يك سوم بهشت بوده است و در زمين چهار رود براى اوست: نهرهاى فرات و نيل مصر و نهروان و نهر بلخ. (و خداوند متعال به پيامبر صلی الله علیه و آله) فرمود: اى محمّد! تو فاطمه را به مهریه پانصد درهم تزویج کن تا سنّتى در بين امّت تو باشد.

دلائل الإمامة – ط مؤسسة البعثة صفحه 92
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام جلد 43 صفحه 113

***************************************************************************************

●قال امیرالمومنین صلوات الله علیه: أَنَّ الْمَوْتَ عِنْدِي بِمَنْزِلَةِ الشَّرْبَةِ الْبَارِدَةِ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ مِنْ ذِي الْعَطَشِ الصَّدِيِّ

●امیرالمومنین صلوات الله علیه: مرگ در نزد من، مانند نوشیدن شربت خنکی است که انسان بسیار تشنه در روز بسیار گرم می نوشد.

الخصال جلد 2 صفحه 376
الإختصاص صفحه 174
تفسیر البرهان جلد 4 صفحه 431
بحار الأنوار – ط دارالاحیاء التراث جلد 38 صفحه 178
إرشاد القلوب جلد 2 صفحه 353

فهرست